‘Daarom heb ik áltijd heimwee naar Bali’

Redactie - 23 juni 2017

‘Daarom heb ik áltijd heimwee naar Bali’

Redactie - 23 juni 2017

Vijftien jaar geleden kwam ik voor het eerst op Bali en ik had maar drie minuten nodig om compleet verliefd te worden op dit Indonesische eiland. De tempels, de stranden, de rijstvelden, het lekkere eten: paradijs! Sindsdien ben ik twee keer terug geweest en houd ik altijd heimwee naar een vakantie op Bali.

Bali heeft iets magisch

Bali heeft iets speciaals. Je voelt het zodra je het vliegtuig uitstapt. De vage geur van wierook, de bloeiende bloemen en de wuivende palmbomen. Een optocht met traditioneel geklede Balinezen die net uit een zijstraat komt. Natuurlijk, Bali is geen onontdekt paradijs meer. Maar buiten de bekende toeristenplaatsen voel je de relaxte sfeer, zie je overal sporen van de Balinese cultuur en het weelderige binnenland is een oase van groen.

Groen, groener, groenst

Hoe groen, dat zie je pas tijdens een mountainbiketocht door het Balinese binnenland. Geweldig de vele uitgestrekte groene rijstvelden, bewerkt door oude mannen met traditionele hoeden. Kinderen in schooluniform zwaaien me enthousiast toe en schreeuwen in koor ‘hello miss’, gevolgd door luid gegiechel. Op de fiets kom je langs plekken waar je normaal niet komt. Ik passeer dorpjes, eenvoudige huisjes en prachtig bewerkte tempels. De toeristendrukte van de kust is even heel ver weg. Dit is het Bali uit de boekjes en ik ben voor altijd verliefd.

Bali ceremonie

Bali heeft tradities behouden

Het knappe van de Balinezen is dat ze hun unieke cultuur hebben behouden. Bali wordt al tientallen jaren druk bezocht door vakantiegangers en heeft daardoor volop Westerse invloeden. Toch zie je dat de Balinezen er alles aan doen om hun cultuur in stand te houden. Zo mooi om ’s ochtends door Ubud te lopen en te zien hoe Balinese vrouwen in sarong hun offerbakjes voor de goden maken. De meeste hotels hebben een eigen tempeltje waar ’s ochtends ceremonies worden uitgevoerd. Fiets je door het groene binnenland van Bali, dan kom je onderweg tientallen drukbezochte tempels tegen. Met een beetje geluk word je zelfs ergens uitgenodigd om een ceremonie bij te wonen.

[article href=”http://www.zoover.nl/blog/algemeen/vakantie-met-kinderen-naar-bali/”]

Bali rijstvelden

Beeld: Karlijn Meulman

Plekken die je niet mag missen

Wil je de magie van Bali zelf beleven? Probeer dan zoveel mogelijk te zien van het eiland. Houd je van hippe kustplaatjes, dan is Canggu the place to be. Hemelsbreed ligt dit surfersplaatsje niet ver van het drukke Kuta, maar de sfeer is er totaal anders. Het barst van de hippe tentjes, het is er relaxed en het is een prima plek om te leren surfen. Ga je voor de mooiste stranden, dan is schiereiland Nusa Dua een aanrader. Cultuur snuiven doe je in het kunstenaarsstadje Ubud en voor mooie natuur is Munduk in het noorden ideaal.

tempels Bali

Doen op Bali

Bali, ik kan er geen genoeg van krijgen! Er is zoveel te ontdekken en te doen, ik kan niet wachten om voor de vierde keer die kant op te gaan. Een Balinese kookcursus in Ubud, yoga bij zonsopkomst bij vulkaan Batur, naar de nieuwste hippe tentjes in Canggu en snorkelen bij Menjangan Island. Het staat allemaal hoog op mijn lijstje.

Strand Bali Nusa Dua

Beeld: Karlijn Meulman

Mooie én betaalbare hotels op Bali

Eén van de leukste dingen van een reis naar Bali zijn de betaalbare droomhotels die je er kunt boeken. Ga je er deze zomer naartoe, kijk dan eens naar Hotel Maya Ubud. Een luxe hotel midden in de rijstvelden, inclusief spa en schitterende tropische tuin. Adembenemende zwembaden, super massages met uitzicht over de rivier en ongelofelijk lekker ontbijt”, aldus Anita van Loon. Liever bij het strand? Sol Beach House Benoa in Nusa Dua ziet er prachtig uit en krijgt van jullie maar liefst een 9. Bali is trouwens ook met kinderen een ideale vakantiebestemming. Balinezen zijn bovendien dol op kinderen, dus ze kunnen op genoeg aandacht rekenen!

[article href=”http://www.zoover.nl/blog/zoover-reporter/zoover-reporter-paradijselijk-bali/”]

Staat Bali ook op jouw verlanglijstje? Lees dan nu de reviews en stel je eigen droomvakantie samen.