Luchtverkeersleiders zorgen voor de begeleiding van vliegtuigen in het luchtruim en op vliegvelden. Zij zijn de ogen en oren van de piloten en zorgen voor een veilige start en landing, controleren overvliegend verkeer én sturen het de goede kant op. Maar deze acht geheimen van luchtverkeersleiders ken jij nog niet!

Luchthaven Schiphol

Beeld: Siebe Swart via Flickr

1. Veel luchtverkeersleiders werken niet op luchthavens

Wanneer je je een luchtverkeersleider voorstelt, dan zie je waarschijnlijk iemand voor je die in een hoge glazen toren op een luchthaven werkt. Veel controllers in de Verenigde Staten werken echter op een Terminal Radar Approach Control (TRACON). Ook wordt gewerkt vanuit een routecentrum, dat in sommige gevallen ver van een luchthaven ligt.

Deze TRACON-controllers besturen het vliegtuig meestal tijdens het opstijgen en landen. Wanneer het een hoogte van meer dan 18.000 voet bereikt, neemt een routecentrum-controller het gebruik van radar over om het vliegtuig op kruishoogte te begeleiden. Totdat het aan zijn afdaling begint. Dan neemt de naderingsverkeersleider de teugels over, gevolgd door een torenverkeersleider, die de landing van het vliegtuig begeleidt.

2. Leeftijd is een belangrijke factor

Sommige luchtverkeersleiders beginnen hun loopbaan in het leger, terwijl anderen gelijk aan de slag gaan in de verkeerstoren. Maar hoe zij het vak ook inrollen, ze moeten aan strenge eisen voldoen. Een goed gezichtsvermogen, een scherp verstand en het vermogen om snel en duidelijk onder druk te denken en te handelen, zijn vereist. De vakbond eist dat luchtverkeersleiders dertig jaar of jonger zijn als ze beginnen. Met pensioen gaan mag al op de leeftijd van 56 jaar.

Luchthaven Schiphol

Beeld: Siebe Swart via Flickr

3. Luchtverkeersleiders hebben hun eigen codetaal

Piloten en luchtverkeersleiders over de hele wereld moeten Engels spreken om te communiceren. Daarnaast hebben ze ook hun eigen taal. Dit fonetisch, alfabetisch en numeriek systeem, dat letters (A tot Z) en cijfers (nul tot negen) vervangt door codewoorden, minimaliseert verwarring en misverstanden. Zo wordt er gewerkt met woorden als ‘Bravo‘ in plaats van de letter ‘B‘, ‘Charlie‘ in plaats van de letter ‘C‘ en ‘niner‘ in plaats van het cijfer ‘nine‘.

4. Ze communiceren anders met piloten met een zwaar accent

Hoewel Engels de officiële taal van de luchtvaart is, beheersen niet alle piloten de taal even goed. Als luchtverkeersleider kan het moeilijk zijn om met buitenlandse piloten te communiceren. Om bijvoorbeeld met een piloot uit Spanje of Portugal duidelijk te praten, hebben luchtverkeersleiders enkele trucs. Ze spreken trager, spreken moeilijke woorden overdreven uit en vermijden bepaalde woorden, om het vliegtuig op een zo veilig mogelijk manier te laten landen.

KLM vliegtuig

Beeld: Michael via Flickr

5. Ze balanceren tussen stress en verveling

Omdat ze verantwoordelijk zijn voor duizenden levens, 24 uur per dag, 365 dagen per jaar, ervaren de meeste luchtverkeersleiders een hoge mate van werkgerelateerde stress. Ze missen vaak verjaardagen van gezin, familie en vrienden, ze werken op feestdagen, in het weekend en vaak wanneer andere mensen slapen. Gefocust blijven op je werk is essentieel in dit beroep. Vooral in tijden van drukte en slecht weer. Aan de andere kant kunnen periodes met minder vliegtuigen vervelend en saai zijn. Maar als je de uitdaging leuk vindt en wilt zijn waar de actie is, dan is het een geweldig beroep.

6. Ze zijn waarschijnlijk overwerkt

Een geheime studie, uitgevoerd door NASA (2011), wees uit, dat bijna een vijfde van de luchtverkeersleiders significante fouten maakt. Deels als gevolg van chronische vermoeidheid, veroorzaakt door gebrek aan slaap en drukke dienstroosters. Om vermoeidheid te bestrijden heeft de vakbond een aantal nieuwe regels toegevoegd, zodat de werknemers verplichte rusttijd moeten nemen.

Arkefly vliegtuig

Beeld: Michael van Eden via Flickr

7. Ze zien werkelijk van alles vliegen

Tijdens hun loopbaan hebben de meeste luchtverkeersleiders weleens een niet-geïdentificeerd vliegobject opgemerkt. Wanneer ze ’s nachts een onverklaarbaar knipperlicht zien dat niet uit een vliegtuig lijkt te komen, dan wordt dit al snel als UFO-waarneming aangemerkt. Maar vreemde waarnemingen zijn niet per definitie buitenaardse levensvormen. Een radar is zo gevoelig, dat het wolken, een zwerm vogels of zelfs een grote vrachtwagen op de grond kan oppikken. Dus hoor je op een feestje sterke verhalen over UFO’s van een luchtverkeersleider? Think twice!

8. Luchtverkeersleiders zijn onvervangbaar

Hoewel luchtverkeersleiders afhankelijk zijn van radar en andere technologie om hun werk te doen, lopen ze niet het risico dat een robot hen binnenkort zal vervangen. Met zo veel levens op het spel zal de luchtverkeersleider waarschijnlijk altijd een mens blijven, om ervoor te zorgen dat geautomatiseerde systemen naar behoren functioneren en de technologie niet defect is.

Blijf je liever met de voeten aan de grond en zoek je een accommodatie in Nederland? Check deze tips van de Zoover redactie:

Duinhorst                                    De Lievelinge

De Grote Altena                          in de Rimboe

Molecaten Park Waterbos        Het Timmerholt

Schrijf een review en maak kans op een reischeque t.w.v. €400!

Uitgelichte berichten

Marcel

Redacteur

19 mei - 2019

Reacties