Nergens komt de bourgondische en gemoedelijke Portugese sfeer zo goed tot zijn recht als in een schilderachtig kustplaatsje. En dat beperkt zich niet enkel tot de Algarve! Wij selecteerden de vijf mooiste plekjes aan de kust voor een onvergetelijke vakantie.

www.vakantieportugal.nl

Tavira

Aan de oostkant van de Algarve ligt het schilderachtige vissersplaatsje Tavira. Gelegen aan een prachtige rivier ontdek je hier historisch Portugal. Blikvanger is zonder twijfel de imposante Romeinse brug die je naar de andere kant van de stad brengt. Slenter door de sfeervolle straatjes en eet bij lokale restaurantjes. Uiteraard met verse vis op het menu! Overweeg ook zeker om één of meerdere nachten te verblijven, bijvoorbeeld bij de Tavira Vacations Appartments. Ook ideaal om bijvoorbeeld met een huurauto te bezoeken tijdens een vakantie in de Algarve.

Praia da Carvoeiro

Voor deze kustplaats reizen we af naar het westen van de Algarve, om daar een van de meest knusse kustplaatsjes van het land te treffen: Praia da Carvoeiro. Erg populair bij vakantiegangers, maar vanwege het ontbreken van hoogbouw en grote hotels doet het dorpje relaxed en lokaal aan. Het strandje ligt tussen imposante kliffen, wat uitnodigt tot een middag heerlijk bakken in de zon. Natuurlijk afgewisseld met een verkoelende duik! Het ‘centrum’ mag eigenlijk geen naam hebben, maar strijk zeker neer bij een gezellig restaurantje, bij voorkeur met een prachtig uitzicht over de Portugese kustlijn.

Estoril

Voor deze bestemming laten we de Algarve even achter ons en zetten we koers naar Lissabon. Althans, bijna, want een stop in de schattige kustplaats Estoril is meer dan de moeite waard! Parkeer je auto aan de rand van de stad en wandel over de verder autoloze boulevard. Estoril kan zo op een ansichtkaart met de tekst ‘groeten uit Portugal.’ De typisch Portugese keuken, uitnodigende stranden en leuke nijverheidswinkeltjes laten je onderdompelen in dit prachtige land. Vanuit Estoril bereik je ook eenvoudig de iets grotere badplaats Cascais. Ook niet vervelend.

Olhos d’Agua

Het oorspronkelijke vissersplaatsje Olhos d’Agua is in de loop der jaren uitgegroeid tot een badplaats van formaat. Ik durf zelfs te beweren dat het een van de leukste kustplaatsjes is aan de Algarve. Hoewel er veel vakantiegangers op af komen, voelt het nergens echt druk aan. Op de brede zandstranden is altijd wel een plekje te vinden om je handdoek uit te rollen. Op de boulevard kun je eindeloos struinen aan de prachtige Portugese kust. Trek gekregen? Je struikelt haast over de restaurantjes. En bestel dan meteen maar een ijskoud drankje.

Ericeira

Watersportliefhebbers opgelet: verscholen aan de Costa de Lisboa ligt dit pittoreske vissersplaatsje waar je naar hartenlust kunt surfen en zeilen. De uitgestrekte stranden zijn toegankelijk en voor je het weet peddel je met je board in het water, wachtend op de eerste golf. Het dorp ligt op ruwe kliffen, waardoor je bijna altijd een schitterend uitzicht tot je beschikking hebt. Ook vanuit een accommodatie zoals Hotel Vila Gale Ericeira. Wakker worden met het ruisen van de zee en op naar het water!

Wat is jouw favoriete kustplaats in Portugal? En heb je nog tips voor accommodaties? Laat het ons weten in de comments of, nog beter, schrijf een review

Uitgelichte berichten

Robin