Onze gouden tip voor een stedentrip bij onze zuiderburen: Gent! Je kunt er geweldig shoppen in een van de vele vintage winkels of boetieks en slenteren over marktjes. Ook aan cultuur geen gebrek! Zoover geeft de beste tips in Gent.

Bijzonder jaar

In 2020 brengt de stad een ode aan de Vlaamse meester Jan van Eyck, een wereldberoemde kunstschilder. Jong en oud zal kunnen genieten van dit bijzondere feestjaar vol culturele evenementen en activiteiten. Bezoek zeker het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (SMAK) en de live-restauratie van het meesterwerk ‘De Aanbidding van het Lam Gods’ in het Museum voor Schone Kunsten (MSK).

Eén van de absolute hoogtepunten is de tentoonstelling ‘Van Eyck. Een optische revolutie’, die van 1 februari tot en met 30 april 2020 in het Museum voor Schone Kunsten (MSK) te zien is. Meer dan de helft van alle bewaarde werken komen naar Gent, wat het de grootste Van Eyk-tentoonstelling in de geschiedenis maakt! Fans kunnen nu al een ticket kopen via www.vaneyck2020.be. Bekijk hier alle informatie over dit bijzondere themajaar.

Feest en gezelligheid

Voor Vlaamse biertjes en frites hoef je je trip niet te plannen, maar als je echt een goed feestje mee wil pakken adviseren we je de Gentse feesten niet over te slaan. In 2020 worden de Gentse feesten van 17 t/m 26 juli gevierd. Een groot volksfeest waarin cultuur en stad samenkomen, echt een aanrader!

Streetart

Naast het bewonderen van de meesterwerken van Jan van Eyck kun je hier op straat ook je ogen uitkijken. Zo kun je midden in het stadscentrum ineens een straat vol streetart binnenwandelen. Deze is geliefd bij straatkunstenaars en is dan ook helemaal voorzien van de mooiste kunstwerken. Zin in meer graffiti-hotspots? Dan kan je Gent net even ‘anders’ ontdekken met het ‘Sorry, not sorry streetart’-plan van Gent’, een fiets- of wandelroute langs de kleurrijke graffiti-kunst in de stad.

Natuur & de stad

De Gentse Floraliën is een internationale bloemen- en plantententoonstelling en wordt dit jaar voor de 36e keer georganiseerd. Om het feestjaar compleet te maken sluit deze editie volledig aan bij de festiviteiten rond Van Eyck. Het thema voor de tentoonstelling is ‘Mijn Paradijs, een Wereldse Tuin’.

Water in Gent

Bekijk Gent vanaf de andere kant: vanaf het water door de stad. Tijdens een boottocht vaar je langs de belangrijkste highlights en leer je ook nog over deze hippe Vlaamse kunststad en haar geschiedenis.

Heerlijk overnachten

Zoals je hebt gelezen kun je je in Gent wel een paar dagen vermaken. Een goede overnachting is dus heel belangrijk! Wij tippen je Hotel Pillows Grand Hotel Reylof dat met 56 reviews gemiddeld een 9 scoort! En zeg nou zelf, dit ziet er toch super romantisch uit?

Gent is met een overstap in Antwerpen gemakkelijk te bereiken met de trein. Vanaf Amsterdam is de reistijd ongeveer drie uur (reistijd met Thalys/IC is ongeveer twee uur). Meer info op: https://www.nsinternational.nl/nl/onze-bestemmingen/trein-belgie

Reis je met eigen vervoer, houd er dan rekening mee dat de Gentse binnenstad (het gebied binnen de ring) sinds 1 januari 2020 een lage-emissiezone is. Om een boete te voorkomen dien je de auto vooraf te registreren. Meer info op: www.lez2020.gent

Uitgelichte berichten

Redactie