Achter de vakantiefoto: zeehonden op Galapagos

Redactie - 15 december 2015

Achter de vakantiefoto: zeehonden op Galapagos

Redactie - 15 december 2015

Op Zoover zagen we deze vrolijke vakantiefoto van Karlijn voorbijkomen, waarop ze samen met een zeehond prijkt. Haar bijschrift: ‘Waar ik vroeger heel tevreden zandkastelen bouwde aan het Nederlandse strand, speelde ik deze zomer met zeehonden op het wonderschone Galapagos!’ Wij wilden weten: het verhaal achter de vakantiefoto van Karlijn.

Op één van de stranden

‘Deze foto is genomen op een van de stranden van Galapagos. Na een half jaar stage in Ecuador, wilde ik nog een maand reizen in de omgeving. De Galapagos eilanden stonden hoog op mijn lijstje. En hoewel het een dure bestemming is, besloot ik toch te gaan. Ik was nou eenmaal in de buurt, dus deze kans wilde ik niet laten lopen! Mijn vriend kwam me deze laatste maand opzoeken en samen hebben we een cruise geboekt, waarmee we vier eilandjes bezochten.’

‘Dit exemplaar kwam naast ons liggen’

‘We lagen op het strand, toen er ineens een zeehond op ons af kwam. Er zijn daar werkelijk overal zeehonden die lekker aan het luieren zijn op het strand. Dit exemplaar kwam naast ons liggen. Hij was heel speels en op een gegeven moment ging ik zijn bewegingen nadoen, en hij die van mij leek het wel. Als ik ging liggen, ging hij ook liggen bijvoorbeeld, net alsof we aan het spelen waren! Mijn vriend maakte de foto.’

Meest bijzonder

‘Net zoals bij deze zeehond, zijn alle dieren heel relaxt in hun contact met mensen. Het bijzondere aan Galapagos is dat het niet opgezet is. De dieren worden zo goed beschermd dat ze kunnen leven in hun natuurlijke habitat. Zo’n 80 procent van het gebied is nog steeds verboden terrein en je mag de dieren op bepaalde tijden bezoeken. Er is hier ook nooit op ze gejaagd en daarom zullen ze zelf ook niet snel mensen aanvallen.

Zeehonden op Galapagos

Omringd door zeehonden, schildpadden en haaien

Het meest bijzondere vond ik dat je op een natuurlijke manier kan zwemmen met de dieren. Als je de zee inspringt word je omringd door zeehonden, reuzenschildpadden en hamerhaaien! Die zijn overigens banger voor jou dan jij voor hen. Toen ik het water inging kwamen er drie zeehonden op me af. Ze zwommen onder, boven en langs me heen. Dat was eerst even schrikken, maar later heel leuk.’

Reuze schildpad op Galapagos

De volgende keer..

‘Als ik ooit de mogelijkheid heb om terug te gaan naar de Galapagos eilanden dan zou ik het liefst duiken met hamerhaaien. Dat zou dan op mijn volgende foto staan! Ik zou heel graag een keer terug willen, maar dan moet ik flink sparen. Het liefst zou ik er mijn duikbrevet halen, dat lijkt me zo gaaf.’

Meer Galapagos op Zoover

De Galapagos eilanden zijn een groep eilanden in de Stille Oceaan. Ze liggen ongeveer 1000 kilometer uit de kust van Zuid-Amerika en horen bij Ecuador. De eilanden zijn van vulkanische oorsprong en er komen veel unieke planten en dieren voor. De eilanden zijn vooral bekend vanwege Charles Darwin, die er in 1800 dieren en natuur bestudeerde en op basis hiervan zijn evolutietheorie ontwikkelde. Ook de Galapagos eilanden bezoeken? Dat kan op verschillende manieren, maar wordt vaak gecombineerd met een reis naar Ecuador. Met een cruise kun je veel verschillende eilanden van de groep bezoeken.

Check Zoover voor accommodaties en beoordelingen over Galapagos >>