Onze-Lieve-Vrouwekerk

8Fantastisch

Op vakantie geweest naar Onze-Lieve-Vrouwekerk?

• 8folieske206-09-2014

Mooi exterieur

We hebben het interieur van deze kerk niet bezocht omdat we vanwege de drukte van de Vlasfeesten al 1 uur rondliepen om wat te eten te vinden (gevonden tegenover deze kerk). Het uiterlijk van deze bescheidenere kerk is echter even mooi als van de Sint Maartenkerk (op het tympaan na dan).

Gereisd met partner in september 2014

• 8Rinus10-04-2013

Kerk met rijke geschiedenis

De bouw van deze kerk begon in de 13e eeuw op de plaats van de voormalige binnenhof van een grafelijk kasteel, de westgevel heeft dubbele hoektorens. Het interieur is heel interessant, de Gravenkamer is uitgevoerd met beelden en portretten van Vlaamse graven, het hoofdaltaar dateert uit 1769 en is uitgevoerd in marmer.

Gereisd met partner in april 2013

• 8luc05-11-2012

de oudste kerk van Kortrijk

In deze oude kerk hingen ooit 500 gulden sporen van de Franse ridders die in 1302 gedood werden. Nu hangen er imitaties. Het doden van die edele ridders was toen zeer ongewoon. Normaal werd de elite gevangen genomen en later geruild voor losgeld. Deze kerk was ooit een deel van de omwalling van de stad en van de burcht van de Vlaamse graaf. Opgraafwerken naast de kerk tonen nog wat grondvesten en omwallingen uit die bewogen tijden. De buitenkant van de kerk is dan ook robuuster gebouwd dan de sierlijke St-Maartenskerk.

Gereisd met partner in november 2012

• 8Marjolein12-08-2012

Onze lieve Vrouwekerk

Prachtige kerk! Mooie galerij met alle Vlaamse graven.

juli 2012

• 8rainbow16-03-2011

Barokke 17de eeuwse kerk

Deze kerk kent een lange bouwgeschiedenis die begint in de 13de eeuw. Graaf Lodewijk van Maele liet er in 1370 de Gravenkapel bouwen als mausoleum voor zichzelf en ter ere van de Heilige Catharina. Het interieur van de kerk is in rijke barokstijl uitgevoerd in de 17de eeuw. De kerk bevat een aantal belangrijke kunstschatten met o.a. de Kruisoprichting van Antoon Van Dijck. De bekende dichter, Guido Gezelle was in deze kerk onderpastoor van 1872 tot 1889!

Gereisd met partner in maart 2011