Begijnhof Kortrijk

8.1Fantastisch

• 8Ella27-04-2014

Gezellig

Is echt een verborgen plekje midden in een stad. Echt leuk om die kleine witte huisjes te zien met oude straatjes. Is precies nog niets veranderd sinds enkele eeuwen.

Gereisd met partner in december 2013

• 8Rinus10-04-2013

Bezoekje waard

Het Begijnhof van Kortrijk is een van de leukste hoekjes van de stad, de witte huisjes zijn gelegen rond een pleintje tussen de St. Maartenskerk en de O.L. Vrouwekerk, het hofje dateert uit de 17e eeuw en is nog in ongeschonden staat. Het huis met de mooie trapgeveltjes was de woning van de "grootjuffrouw" , de toenmalige moeder overste van het begijnhof, in dit huis is een klein museum met een collectie kant en linnen. Aan het pleintje ligt ook de kleine begijnhofkapel met een aardig interieur.

Gereisd met partner in april 2013

• 8ton30-06-2013

Mooi stukje Kortrijk

lekker even slenteren door het gerestaureerde begijnhof.

Gereisd met partner in september 2004

• 8Mirjam03-05-2014

Mooi.

Tip: Doe wel goede (wandel) schoenen aan.

Gereisd met partner in februari 2014

• 8rekkers09-09-2013

bijzonder begijnhof

Dit begijnhof is zeer bijzonder. Niet alle huisjes rond een plein. Maar diverse straatjes.

Gereisd in september 2013

• 7Marjolein12-08-2012

Begijnhof

Onderdeel van de Unesco Wereld Erfgoed lijst. Mooi bewaard gebleven hof.

juli 2012

• 8Jan16-03-2013

mooi

mooi maar momenteel in restauratie

Gereisd met vrienden in maart 2013

• 8Desiree03-01-2014

Mooi hofje

Het was helaas een beetje sombere, grijze dag toen we het begijnhof bezochten, waardoor er niet heel veel te beleven was. Maar het is wel mooi onderhouden.

Gereisd met vrienden in december 2013

• 9Yvet20-07-2012

Begijnhof

bijzonder hofje met smalle steegjes

Gereisd met partner in juli 2012

• 9rainbow09-03-2011

Unesco-monument sinds 1998!

Het stemmige . Elisabeths begijnhof is een oase van rust in het drukke stadscentrum. Je vindt er een 40-tal 17de-eeuwse barokke huisjes met pittoreske voorhofjes, naast de Sint-Mattheuskapel (1464), de Sint-Annazaal met de ronde traptoren en het huis van de grootjuffrouw dat als museum is ingericht. In huisje nummer 2 vind je het bezoekerscentrum over het Begijnhof. Dit museum is echter voor onbepaalde tijd gesloten. De oorsprong van dit begijnhof gaat terug tot het einde van de 12de eeuw. De huidige huizen dateren uit de 17de eeuw, waarin het begijnhof een grote bloeiperiode kende. In 1631 woonden er 137 begijnen, het hoogst bekende aantal ooit. De begijnhofkapel is nooit een parochiekerk geweest, zoals in andere begijnhoven.
    Sinds 2 december 1998 behoort het Kortrijkse begijnhof tot het cultureel en natuurlijk werelderfgoed van de UNESCO! Een bezoekje zou ik zeker niet overslaan, want het is één van de toppers van deze stad!

Gereisd met partner in maart 2011

10 van de 13 reviews gezien