Kerk van O.-L.-Vrouw-ter-Duinen

Kerk van O.-L.-Vrouw-ter-Duinen

9.3Fenomenaal

Op vakantie geweest naar Kerk van O.-L.-Vrouw-ter-Duinen?

• 10Anne De Gheselle13-07-2016

Een oase van rudt

De kerk is een imposant en eigentijds gebouw dat ook niet-gelovigen aantrekt. De glaspartijen als je binnenkomt, de kerk zelf is heel open en licht, het herdenken aan Sint-Idesbald ... Gewoon fantastisch om te aanschouwen. Reeds 2 maal in Koksijde verbleven tijdens mijn verlof, samen met mijn partner. Zowel bij aankomst als bij vertrek steek ik een kaarsje aan. Binnenkort gaan we terug 10 dagen vakantie doorbrengen in Koksijde en ik weet nu al dat we zeker terug een kaarsje zullen laten branden bij aankomst en vertrek. En misschien probeer ik een mis bij te wonen, want in zo'n gebouw moet dat gewoon anders klinken.

Gereisd met partner in juli 2015

• 10Kurt05-08-2012

Mooie kerk!

Zeer imposant, modern, en in de schaduw het huis van Jommeke en de B&B waar we verbleven, Villa Monique.

Gereisd met partner in juli 2012

• 8rainbow03-06-2012

Uniek kerkgebouw in Vlaanderen

De parochie Onze-Lieve-Vrouw ter Duinen werd opgericht in 1955. Als parochiekerk gebruikte men de Sint-Antoniuskapel tot in 1965. Met de bouw van de huidige kerk werd begonnen in 1959 en de kerk was voltooid in 1964. Architect Jozef Lantsoght uit Brugge liet zich, bij zijn ontwerp, inspireren door de vloeiende bewegingen van het duinzand en de golven van de zee. Omwille van haar moderne architectuur en omdat de lichtinval er zo spectaculair is, wordt de kerk 'kathedraal van het licht' genoemd. Het is dan ook een uniek kerkgebouw in Vlaanderen, dat door zijn ligging, vlakbij de ruïnes van de Abdij Ter Duinen en door zijn indrukwekkende proporties, kerkganger en toerist blijft inspireren tot een ingetogen bezoek. In de kerk zelf is er zitplaats voor 900 gelovigen. De Mariakapel, in de kerk geïntegreerd, is eveneens een uiterst stemmige omgeving waar een prachtig modern beeld van Onze-Lieve-Vrouw prijkt.

mei 2012