Scherpenheuvel

• 10Cultuur

Gereisd met vrienden in juni 2015

• 7Ronny03-07-2013

Gezellig stadje

Gemeente die voornamelijk leeft van de pelgrims die trekken naar de basiliek. De talrijke horecazaken maken dat het er gezellig vertoeven is.

• 7Sfeer in stad
    • 7Cultuur

Gereisd met partner in juli 2013

• 8Ria17-05-2010

Drukke bedevaartsplaats met prachtige basiliek

Scherpenheuvel is een erg toeristische bedvaartsplaats met een prachtige basiliek, maar waar het toeristische aspect het godsdienstige lijkt te overstijgen. In het hoogseizoen is het zoeken achter een parkeerplaats, mensen schuiven zij aan zij langs de kraampjes, en het is er benauwend druk. Erg veel kraampjes met moppen, kaarsen en allerhande godsdienstige voorwerpen. Hetzelfde aanbod vind je in de winkels. Er zijn drie bedevaartswegen, aan de basiliek; eentje op een en hetzelfde niveau, voor mindervaliden, een zeer mooie rond de kerk, en een prettige om te doen bij warm weer langs een door bomen overschaduwde wandelweg. Er is een prachtige waterput te bezichtigen van 42 m diep uit 1632, die vroeger de ganse stad voorzag van drinkwater, en er is een mariahal, die opgericht werd als tweede gebedsplaats voor vieringen in het hoogseizoen, omdat de kerk dan te klein is.

• 8Sfeer in stad
    • 8Cultuur

Gereisd met oudere kinderen in mei 2010

• 8folieske06-03-2010

Vanaf Mei stiefdruk

Zeer bekend Belgisch bedevaartoord. Vanaf mei (bedevaartseizoen) kan men er over de koppen lopen. De straat staat dan vol met kraampjes: souveniers, kaarsen, de befaamde Scherpenheuvelse 'moppen' koeken, draaimolentjes... afbieden best. Er is ook een wensput (in het infogebouwtje) maar dat is tijdens het winterseizoen gesloten. Veel parkeerplaatsen, en toch zoeken naar een stekje. Behoorde vroeger tot Zichem (wat bekend is van de tv serie 'Wij heren van Zichem' uit onze kindertijd. Een aanrader is de basiliek van Scherpenheuvel. Men kan in een gebouwtje terecht voor de aanvraag tot wijdingen allerhande (paarden, moto's, fietsen, auto's, men kan het zo gek niet bedenken of het kan worden gewijd...

• 8Sfeer in stad
    • 8Cultuur