Sint-Michielskerk

8.7Fantastisch

Op vakantie geweest naar Sint-Michielskerk?

• 8Kees Adamczak20-05-2013

Mooie kerk

Waren met restauratie bezig. Toch mooi!

Gereisd met partner in mei 2013

• 8Rinus19-12-2012

Prachtige gevel

De St. Michielskerk heeft een schitterende, pronkvolle gevel in z.g. hoog-barokstijl, wat er achter deze gevel schuil ging bleef voor ons helaas verborgen, de kerk was ten tijde van ons bezoek gesloten.

Gereisd met partner in november 1990

• 10rainbow05-11-2010

Een van de 7 wonderen van Leuven in Barok

Deze kerk is een barok bouwwerk van de architect en jezuïet Willem Hesius. Ze werd gebouwd tussen 1650 en 1670. De imposante voorgevel illustreert met haar rijke, barokke versiering de geest van de contrareformatie. Het kerkgebouw moest een onvergetelijke indruk maken op de gelovigen zodat zij zouden volharden in hun katholiek geloof. De kerk werd in witte zand- en ijzersteen gebouwd. De voorgevel, met Ionische zuilen, pilasters en friesen die versierd zijn met onder meer engeltjes, druiventrossen en maïskolven, heeft het uitzicht van een altaar. De gevel is als 'het altaar buiten de kerk' een van de 7 wonderen van Leuven. De kerk werd bijna volledig vernietigd tijdens een luchtaanval op de stad in de nacht van 10-11 mei 1944. Alleen de voorgevel bleef als bij wonder gespaard. De wederopbouw van de kerk werd beëindigd in 1950. Voor mij de mooiste kerk van Leuven!

oktober 2010