Onze-Lieve-Vrouw-ten-Zavel-Kerk (Eglise Notre-Dame au Sablon)

Onze-Lieve-Vrouw-ten-Zavel-Kerk (Eglise Notre-Dame au Sablon)

4Onvoldoende

0.9km van centrum

• 3J.Verbraecken02-06-2019

Walgelijk, teleurgesteld

Op vrijdag 31 mei 2019 rond 17uur bezochten we met 3 de Onze-Lieve-Vrouw-ten-Zavel-Kerk We doen dit al jaren enkele keren per jaar met o.a. De Kathedraal en de Finisterraekerk Nieuwstraat Brussel. Een een diepgelovige vriendin stak een noveen kaars links voor in de kerk,omdat ze zo ernstig ziek is geweest en herstellende van K . Ze deed daar 10 euro in de geld bak en nam in de andere kapel rechts midden een noveen kaars mee voor haar dood zieke zus thuis. Toen werd ze lastig gevallen door een zogenaamde toezichthouder die enkel Frans en Spaans sprak En beschuldigde haar vals van diefstal van een kaars Een noveen kaars is 5 euro 2 kaarsen 10 euro . We komen van Nl. we eisten een Nederlandstalig gesprek kon hij niet zei hij Toen eiste we een verantwoordelijke van de Kerk of dat hij de geld bak open maakte om te zien of er 10 euro in zat of politie Hij deed net of hij de politie ging bellen Daarna zijn we de kerk uitgejaagd Walgelijk

Gereisd met vrienden in mei 2019

• 8Sanne18-01-2015

Prachtige kerk

Heel mooie kerk om tijdens een wandeling even binnen te lopen

Gereisd met partner in juli 2014

• 8Manon15-08-2014

Prachtig

Heel mooie kerk, van buiten zeer indrukwekkend, veel beeldhouwwerk. Van binnen ook mooi, veel glas-in-lood.

Gereisd met partner in augustus 2014

• 9Istatwetta09-12-2013

sfeervolle laat-gotische kerk

De Onze-Lieve-Vrouw-ten-Zavelkerk werd gebouwd in laat-gotische stijl in de 15de eeuw. De kerk vertoont een opmerkelijke eenheid van stijl en is de laatst gebouwde belangrijke verwezenlijking in gotische stijl in de hoofdstad. Ze onderscheidt zich van de Franse voorbeelden van vlammende gotiek door haar geringe afmetingen en volgt hierin de vormgeving uit 13de eeuw evenals de lokale traditie. Er zijn muurschilderingen, talrijke andere kunstwerken, glas-in-lood ramen en orgels, naast heel wat kapellen, waaronder die van de militaire gilden.

Gereisd met partner in december 2013

• 9Bos-Kooiman15-07-2013

Mooie kerk

Bezoek meer dan waard. Aanrader

Gereisd met partner in juli 2013

• 10rainbow16-03-2013

Flamboyante gotiek!

De kruisboogschutters van Brussel lieten deze kerk in de 15de eeuw bouwen. Het is een schitterend voorbeeld van flamboyante gotiek. De plaats van de kerk heeft alles te maken met een mirakelbeeldje. Dat werd in 1348 door Baet Soetkens van Antwerpen naar Brussel gebracht. Binnen tref je een rijke beeldenschat aan. Verder is er een barokke preekstoel uit 1697 en een gerestaureerd Goynaut-orgel. In de kerk zijn ook grafmonumenten te bezichtigen, en enkele anonieme 16de- en 17de-eeuwse schilderijen.

Gereisd met partner in februari 2013