Jubelparkmuseum - KMKG

4.7Matig

1.7km van centrum

• 4jozef janssens31-01-2019

Ondermaats

vreselijk verwarrend en oubollig museum, op maat van wetenschappers, maar niet boeiend voor een lekenpubliek. We bezochten de sectie oudheid: sommige vitrines waren leeg, bij heel wat stukken geen informatie... Redelijk teleurstellend.

januari 2019

• 6GD198729-12-2017

Mooie tijdelijke expo, vaste collectie matig/saai.

De meeste mensen lijken te komen voor de tijdelijke tentoonstellingen. Ik kwam voor de Wolferszaal met het Horta-meubilair, daar was het best druk. Verzorgde tentoonstelling, hedendaagse scenografie, educatief programma van hoge kwaliteit. Zelfde kon worden gezegd van de (eveneens tijdelijke) Oceania-opstelling.

90% van het gigantische museum bestaat uit permanente collecties, daar is het echt desolaat. Je zou haast schrikken als je iemand tegen komt, hoewel het kerstvakantie was. Er zijn verkorte wandelingen die je de highlights laten zien.

Tal van zalen, m.n. etnografie, zijn redelijk recent opgeknapt en zien er hedendaags uit, correcte scenografie. De oudheden-vleugel (vooral de Grieks-Romeinse collectie) ademt een muffe jaren 60-70-sfeer uit, de opstellingen zijn daar echt wel uit de tijd en kunnen een breed publiek niet boeien.

De instelling kampt met chronisch geldgebrek en dat laat zich merken. Het enorme gebouwencomplex is zonder meer waardevol, maar op bepaalde plaatsen wel erg aftands.

Ik schat dat je 3 volle dagen nodig hebt om de collecties op ernstige wijze te bekijken, bij mij sloeg de verveling na een uur of drie wel toe.

Alleen gereisd in december 2017

• 9Spkk14-05-2014

leuke locatie

Fijn wandelen door dit park met triompf boog.

november 2010

• 8dieneke12-04-2013

prachtige bouwwerk

erg mooi bouwwerk, met mooi park erbij

Gereisd met partner in december 2010

• 9Rinus28-12-2012

Mooi gebouwencomplex

Het Jubelparkmuseum is aangelegd ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan (1880) van het onafhankelijke België, het paleis bestaat uit een tweetal vleugels die met elkaar zijn verbonden door een indrukwekkende arcade, in de paleisvleugels zijn een drietal belangrijke musea ondergebracht, wij bezochten het automuseum, de liefhebber van oude automobielen zal hier likkebaardend doorheen gaan.. Rond het museumpaleis ligt een fraai park

Gereisd met partner in september 1996

• 7Bert14-04-2012

Mooie musea

Er zijn prachtige musea in dit gebouw gevestigd. Wij bezochten het vliegtuig en wapenmuseum.

Gereisd met vrienden in maart 2012

• 8crepin04-01-2012

Imposant bouwwerk en bijbehorende tuinen

Mooie ornamenten en in een deel bevindt zich het automuseum.

december 2011

• 8Chris17-01-2011

Een mooie collectie Precolumbiaanse kunst

In het Jubelparkmuseum kan je naast de boeiende collecties Egyptische en Romeins-Hellenistische kunst ook een prachtige collectie Precolumbiaanse kunst bezichtigen. Ook de wisselende tentoonstellingen zijn telkens de moeite waard. Spijtig is er gekld tekort om het gebouw zelf voldoende te onderhouden. Sommige accomodaties zijn duidelijk versleten.

Gereisd met partner in januari 2011

• 8Chris 04-12-2010

Interessante Egyptische collectie

Het Jubelparkmuseum is het belangrijkste museum van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis. Het werd gebouwd aan het einde van de 19de eeuw in opdracht van koning Leopold II. Het bevat verzamelingen uit alle werelddelen. Zij zijn onderverdeeld in de Oudheid, de nationale archeologie, de niet-Europese beschavingen en de Europese kunstnijverheden. Er worden ook geregeld belangrijke tijdelijke tentoonstellingen georganiseerd. Vooral de Egyptische collectie is een bezoek waard. Je vind er ook een zuilenzaal uit het Syrische Apamea en een maquette van de stad Rome.

Gereisd met partner in mei 2010