Norbertijnenabdij Tongerlo

Norbertijnenabdij Tongerlo

8.4Fantastisch

• 6Gert-Jan18-01-2018

Lekker biertje

Weer een staaltje van Belgisch top bier en mooie omgeving

januari 2017

• 9Rinus Manders17-07-2017

Indrukwekkend gebouwencomplex

De abdij is een indrukwekkend gebouwencomlex bestaande uit de abdijkerk, het paleis van de abt, de onderkomens van de monniken, een abdijwinkel, het poortgebouw en de (voormalige) agrarische gebouwen. Het interieur van de abdijkerk is sober maar prachtig, in de Tiendschuur op de binnenhof is een expositie over de geschiedenis van de abdij ingericht. Achter de abdij ligt de kloostertuin die niet toegankelijk is voor het publiek Het gehele complex verkeerd in een perfecte staat van onderhoud. Vanaf het poortgebouw loopt een monumentale lindenlaan naar Westerlo, het is de oudste lindenlaan van Europa.

Gereisd met vrienden in juli 2017

• 8wendy03-10-2014

Knap

één van de mooiste en grootste abdijen met een zeer mooie kerk en winkel met veel boeken.

Gereisd in september 2014

• 9Bert01-11-2012

Prachtig Historisch omgeving

Met de fiets van sunparks tot de abdij. Knappe rit, de moeite waard!

Gereisd met vrienden in januari 2006

• 9folieske10-01-2011

Moi, mooi, mooi...

Vanaf 20 september 2010 grote renovatie. Omwalling afgesloten. Tot ver 16e eeuw vele bezittingen in hertogdom Brabant, 1559-1590 onder bisdom 's-Hertogenbosch. In 1590 bestuur afgekocht. 1629 Val ’s-Hertogenbosch, norbertijnen naar refugehuis Mechelen. 1789-1790 Brabantse Omwenteling tegen Oostenrijkse bewind, opstand neergeslagen en bezittingen abdij verbeurd. 1796 Einde abdij, paters d Fransen verdreven, abdij verkocht en deel v gebouwen en kerk gesloopt. 1838 Orde heropgericht, 1840 intrek Tongerlo. Poortgebouw: 14e eeuwse onderbouw romaanse stijl en 16e eeuwse bovenbouw gotische stijl. 1852 Onze-Lieve-Vrouwkerk neogotische stijl, architect Paul Stoop. Bisschopshuis: gemengd gotische- en renaissancestijl, architect R II Keldermans. 1728 Abtshuis: classicistische stijl, architect Kerrickx. 1618 Tiendschuur, ed. Da Vinci-museum m replica 1545 Laatste Avondmaal, onder toezicht va Da Vinci d zijn leerlingen gemaakt. Het hoofd v Jezus en Johannes zou d Da Vinci zelf geschilderd zijn.

Gereisd met partner in januari 2011

• 9Maurits 01-01-2011

Heel erg mooi

De Norbertijnenabdij in Tongerlo (B) is een pronkstuk. Prachtige gebouwen, mooie kerk, schitterende binnenplaats en niet te vergeten de replica van Michel Angelo's laatste avondmaal. Vooral dit laatste deed ons naar Tongerlo afreizen. De replica is ondergebracht in een apart gebouw (niet het hele jaar door te bezichtigen). Echt, heel bijzonder.

Gereisd met vrienden in januari 2008

• 9Ria14-05-2010

mooiste abdij en abdijkerk, uit de 17de eeuw!

In mijn kindertijd bracht ik samen met mijn ouders een bezoek aan deze abdij op uitnodiging van pater Milo, een neef van mijn moeder, die er toendertijd archivaris was. Ik ben het bezoek aan deze prachtige abdij nooit vergeten. Toen ik hoorde dat in deze abdij de mooiste replica te bezichtigen was van Het Laatste Avondmaal van Leonardo da Vinci, besloot ik op mijn beurt er ook mijn kinderen er kennis mee te laten maken. Maar er is meer dan dat... In de prachtige tiendeschuur kan je een permanente tentoonstelling bezoeken, er is het Ostium, verschillende oude grafstenen, een Bischopshuis en een prachtige abdijkerk, allemaal in prachtige staat. Deze abdij is misschien wel de mooiste van België! Er is ook een abdijwinkel, waar je een schat aan boeken kan ontdekken, en allerhande christelijk geïnspireerde voorwerpen kan kopen. Prachtige ligging, mooi te combineren met fietstochten en wandelingen in de ongerepte natuur van Westerlo! Een aanrader.

Gereisd met vrienden in mei 2010