Veertien Kapellekens

6.3Voldoende

1.9km van centrum

Op vakantie geweest naar Veertien Kapellekens?

• 6Rinus03-08-2015

opmerkelijk maar niet opwindend

De Veertien Kapellekens staan even buiten het dorp Vorselaar aan een onverharde landweg wat eenzaam aan de rand van een graanveld, ze zijn een opmerkelijke verschijning maar men raakt hier niet echt opgewonden van, alleen aardig als men in de buurt is maar een omweg zijn ze niet waard.

Gereisd met vrienden in juni 2015

• 6rainbow29-09-2010

Niet veertien maar vijftien

Deze veertien kapeltjes, zijn er eigenlijk vijftien. Makkelijk te vinden door de goede bewegwijzering, al zijn ze ergens langs een zandpad tussen de landerijen gelegen. Deze kruisweg is in de 19de eeuw gebouwd door landbouwer Verhaert uit dank voor een genezing. Mooi onderhouden maar weinig bijzonder.

Gereisd met partner in september 2010

• 7folieske17-08-2010

Mooi meegenomen

Werden opgericht 1860 d landbouwer Petrus Verhaert, die medio 19e eeuw met ‘n zeis in zijn been had gemaaid. Hij kreeg de raad om het gewonde been regelmatig in de beerput te hangen opdat het goed zou genezen. Tijdens het genezingsproces beloofde Petrus dat, als hij zijn been mocht behouden, hij uit dankbaarheid ‘n kruisweg zou laten bouwen. Eigenlijk tellen we niet 14 maar 15 kapellen. In de Onze-Lieve-Vrouwekapel, toegewijd aan Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Weeën, aan de noordzijde bevindt zich de eerste statie van de kruisweg, die vervolgt in een rij van 13 pijlerkapelletjes met een bidbankje ervoor. Aan de zuidkant een kapel die ‘de Calvarieberg’ wordt genoemd. Kruisweg in 1860 ingewijd dd EW Paters Redemptoristen. Thans zijn de 14 Kapellekens eigendom vd Kerkfabriek van Vorselaar. Begin jaren ’90 grondig gerestaureerd. 16 Mei 1993 werden de gerenoveerde 14 Kapellekens plechtig ingewijd. Bij Ministerieel Besluit v 2004 werden ze als monument beschermd.

Gereisd met partner in juli 2010