Kapel Merksplas Kolonie

8Fantastisch

0.1km van centrum

Op vakantie geweest naar Kapel Merksplas Kolonie?

• 8Rinus03-08-2015

Fraai bakstenen bouwwerk

De voormalige gevangeniskerk is een bijzonder fraai voorbeeld van baksteenbouw, de kerk doet momenteel dienst als gevangenismuseum maar het is slechts sporadisch geopend en ook wij vonden er de deur gesloten . Aan de overzijde van de dreef waaraan de kerk is gelegen staan de door zeer hoge hekken omgeven gebouwen van de voormalige gevangenis, er is nu een Centrum voor illegalen in gevestigd.

Gereisd met vrienden in juni 2015

• 8Ria20-06-2010

Kapel met unieke lichtstraat

Eind 2005 kocht de gemeente Merksplas de gevangeniskapel, de Grote Hoeve en de aanpalende gronden aan - stuk voor stuk zijn ze beschermd - om van Merksplas Kolonie een cultureel-toeristische hefboom te maken voor de wijde regio. In de kapel, een deelproject, wordt in de kelders een gevangenismuseum uitgebouwd en in de zaalkapel vinden, nu al, culturele en andere festiviteiten plaats. Dit bijzondere bouwwerk uit 1899 heeft over de hele lengte van de nok een lichtkoepel of ‘lichtstraat’. Daardoor krijg je wel een bijzonder grote lichtinval. Binnen de kapel is het effect hiervan zeer duidelijk zichtbaar

Gereisd met vrienden in juni 2010

• 8folieske20-06-2010

Wel speciaal en mooi in 't groen

Een vriendin heeft me deze plek aangewezen. En ik moet zeggen, het heeft wel iets. Ten tijde van ons bezoek was deze gesloten. Aan de Kapeldreef van Merksplas Kolonie. Links en rechts van de hoofdingang houden twee reusachtige lindebomen, de "vredesbomen" die kort na de eerste wereldoorlog werden geplant. Deze kapel is niet zomaar een kapel, maar verbonden met de gevangenis. We denken hierbij vooral aan de inplanting, aan de inrichting en aan het gebruik. Deze kapel is een beschermd gebouw op het grondgebied van Merksplas Kolonie. Ze werd in 1899 gebouwd door architect Victor Besme. De plaats van de Kapel is heel bijzonder: de aslijn van de kapel, de vier gebouwen van het Centrum voor Illegalen, het gebouw van de strafinrichting en het gasthuis (achter de strafinrichting) is hetzelfde. Dat betekent dat het hoofdkoor van deze kapel zich niet richt naar het oosten, zoals dat doorgaans het geval is bij kerken en kathedralen.

Gereisd met partner in juni 2010