Begijnhof

2.7Onvoldoende

Op vakantie geweest naar Begijnhof?

• 1Marthe18-10-2019

Nooit meer!

Het waren 4 gangen met wild. De eerste 3 gangen mocht je het wild echt gaan zoeken. De 4 de gang kreeg je dan wat meer. Op 4 gangen hebben we zeker een totaal van maximaal 150 gram wild gekregen. Dit voor een “ Wild-menu”. De eerste gang was gerookte wilde eend, zoete aardappel en een frisse doorspekte dressing. We kregen meer dressing en tomaatjes dan wild. Onderaan alle foto’s. We zaten hier ook als eerste tafel binnen en vanaf de 3 de gang kregen we alles na onze buren die een 20 tal minuten later waren binnengekomen voor dezelfde menu. Voor de vaste klanten is de gastvrouw best vriendelijk maar naar ons toe eerder arrogant. Besluit: een wild-menu, dat de naam wild geen eer aandoet.

Gereisd met partner in januari 2019

• 7Rinus10-08-2014

Leuk

Het Begijnhof in Hoogstraten is een oase van rust, de 36 wit gekalkte huisje liggen rond een groene brink die wordt afgesloten door de prachtige barokke kerk van St. Jan de Evangelist. De huisjes zien er goed onderhouden, maar vrij sober uit, in combinatie met voornoemde kerk is dit hofje zeker een bezoek waard.

Gereisd met vrienden in augustus 2014

• 7arija12-07-2012

mooi historisch plekje

Het begijnhof is een moi historisch plekje in Hoogstraten. 't Is erg goed verzorgd en ook het museum is de moeite waard.

Alleen gereisd in juli 2012

• 10rainbow27-07-2010

Prachtig door zijn eenvoud!

Het begijnhof van Hoogstraten is, in tegenstelling tot vele 'stadsbegijnhoven', een zeer eenvoudig tot haast armoedig hof. Het bestaat uit een barokke kerk, 36 huisjes en een schuur. Het geheel is ommuurd en heeft twee toegangen. Eén hoofdingang en één achteringang die uitgeeft op de bij de restauratie aangelegde parking. Het hof is autovrij. Momenteel (en reeds sinds eind 1997) is het hof terug volledig bewoond. Oord van rust in het midden van de stad!

Gereisd met partner in juni 2010

• 8folieske28-06-2010

Bovenal charmant!

Het begijnhof van Hoogstraten vormt een mooi geheel van authentieke witte huisjes uit de 17e eeuw met dezelfde, originele rode dakpannen. Het begijnhof ontstond rond 1380. In de 16e eeuw hadden de begijntjes te maken met meerdere branden, onder meer op Witte Donderdag van 1506 toen, behalve de kerk, het hele complex werd vernield. In 1534 werd het hof omringd door een stenen muur. Begin van de 17e eeuw telde men twee begijntjes. Dit aantal liep op tot 160 bij het einde van de 17e eeuw. In 1972 verliet de laatste begijn, Johanna van den Wijngaard, het begijnhof. In 1992 beslisten een aantal inwoners van Hoogstraten het hof te restaureren. Sinds 1997 is het begijnhof opnieuw volledig bewoond. Het begijnhof werd in het begin van de jaren 90 onder privé-initiatief gerenoveerd, daarvoor was het plek van verval en in 1998 zette Unesco het op de werelderfgoedlijst. Het hof: achter de kerk is een groen grasveld, hier legden de begijntjes destijds hun witgoed en kant in de zon te bleken.

Gereisd met partner in juni 2010