Antwerpen

Antwerpen is al jarenlang één van de topbestemmingen onder Nederlanders en dat is niet voor niets. De stad beschikt over een prachtige historische binnenstad, een bruisende haven en bijzondere wijkjes die zeker het ontdekken waard zijn! Struin langs diverse shops in winkelstraat de Meir of ontdek het best bewaarde geheim van Antwerpen: het Begijnhof.

Lees meer over Antwerpen

We hebben een aantal aanbieders voor Antwerpen voor je op een rij gezet:

vakanties Antwerpen

We hebben een aantal aanbieders voor Antwerpen voor je op een rij gezet:

Over Antwerpen

Antwerpen is een middelgrote en levendige stad in Noord-België in de gelijknamige regio Antwerpen. De stad staat bekend om zijn ligging aan de rivier de Schelde en haar internationale haven die in verbinding staat met de Noordzee. De haven bevind zich in het noordwestelijke deel van de stad.

Citytrip Antwerpen

Antwerpen is een populaire bestemming voor een citytrip. Veel Nederlanders weten Antwerpen in het weekend goed te vinden, het is niet ver van de Belgische grens en Zeeuws-Vlaanderen, vanuit Utrecht via Breda is het zo’n anderhalf uur rijden, de stad is goed bereikbaar met de auto. De rondwegen van Antwerpen zijn vaak druk met autoverkeer. Antwerpen heeft zijn eigen treinstation, kom je uit Nederland dan reis je met de trein via Roosendaal naar Antwerpen. Het station is kortgeleden flink uitgebreid en vervult nu een belangrijke rol als tussenstation voor internationale treinen uit Amsterdam naar Brussel en Parijs.

Naast het centraal station tref je Antwerpen Zoo. In de stad rijden zowel trams als bussen en voldoende taxi’s. In de directe omgeving van het station vind je veel juweliers, horlogemakers en diamantairs, maar ook veel cafés en restaurants gericht op toeristen, verwacht hier geen haute cuisine.

Culinair genieten

Voor de exclusievere restaurants moet je echt Antwerpen in. Antwerpen staat bekend als goede winkelstad, het aanbod is enorm, van de grote ketens en warenhuizen tot de kleine specialistische detailhandel, je vind het er allemaal. Vanuit het centraal station wandel je zo de winkels tegemoet, de Keyserlei, Meir en dan de Groenplaats. Rondom de Groenplaats en de Grote Markt bevinden zich ook gezellige cafés en restaurants.

Het is een Bourgondische stad, er is veel aandacht voor eten en drinken. Ook zijn er veel terrassen in het centrum. Antwerpen staat bekend om zijn productie en verkoop van kleding, diamanten, juwelen, chocolade, wafels en bier. De stad kent een rijk religieus verleden, dit zie je overal terug in de stad, aan monumentale kerken, kloosters en abdijen geen tekort.

Historie en bezienswaardigheden

Antwerpen telt tal van historische pleinen, straten, huizen en bezienswaardigheden, waaronder het Begijnhof, Onze-Lieve-Vrouwekathedraal, St. Andrieskerk, het Rubenshuis en Burcht Het Steen.

Typerend voor het historische centrum zijn de kinderkopjes, keien en de antieke huizen met zogenaamde trapgevels. Op sommige plekken in de stad waan je je even terug in de tijd. Je hoeft je in Antwerpen echt niet te vervelen. De stad telt opmerkelijk veel musea zoals het Maagdenhuismuseum, Museum voor Schone Kunsten, Modemuseum en het Diamantmuseum.

De sfeer in Antwerpen wordt door velen als prettig ervaren. Er zijn veel hotels in Antwerpen, het is een populaire bestemming voor een weekendje weg.

Reviews over Antwerpen

• 1Yomeel13-11-2019

Ongastvrij door onduidelijkheid lage emissiezone

Totaal onduidelijk dat we een LEZ (lage emissie zone) inkwamen en we daar niet welkom waren met onze auto (8 jaar oude diesel). Gevolg... oprotten tot buiten de snelwegring, maar wel boete riskeren omdat je reeds gefilmd bent door alle camera's. Na een rampzalige eerste avond waarin we uren bezig zijn geweest om uit te zoeken hoe en wat met parkeren, toch maar de 35 euro betaald voor toetreding in de stad (waar we al waren) en aangezien dit tot 6 uur de volgende ochtend slechts geldig is, 's-avonds ook nog de auto weg moeten zetten tot buiten de ring. Drie kwartier terug gelopen en de volgende ochtend weer 3 kwartier met bagage. Niets gezien van de stad hierdoor en we voelden ons niet verwelkomd. Antwerpen doet er beter aan zijn toeristen hier meer duidelijkheid over te schaffen. Voor ons nooit meer. Driedaags bezoek bleef beperkt tot 1 zéér dure nacht. Terrassen vol in november met rokers onder kachels, absurd ecologisch beleid.

• 1Uitgaanslevenn

• 2Omgeving

Gereisd met partner in januari 2019

• 8thomas pietsers12-07-2019

knappe stad

schitterende historisceh stad met mooie gebouwen en musea

• 10Uitgaanslevenn
    • 10Cultuur
    • 8Omgeving
    • 8Sfeer in stad

Gereisd met partner in juli 2019

• 1carole grout05-07-2019

Ville qui taxe un max

Nous avons été déçus par la ville, pas grand chose à voir. Il parait que c'est un ville propre ce qui nous a coûté 150 € pour ne pas avoir déclaré la voiture, chose que l'on ne savait pas. De plus, il faisait très froid nous sommes restés 1/2 heure puis nous sommes repartis (ça fait cher de l'heure). Nous n'y remettrons jamais les pieds

Gereisd met partner in mei 2019

• 1Tweets17-06-2019

Nooit meer!

Verkeer en verkeerslichten verschrikkelijk!!!!!!!! Net 30 min voor verkeerslicht gestaan!!!!

• 5Uitgaanslevenn
    • 5Cultuur

januari 2019

• 9Leontien09-05-2019

Prachtige stad

Prachtige stad om een weekend naartoe toe te gaan.

• 8Cultuur
    • 9Zorg voor natuur

Gereisd met partner in april 2019

• 8Denson27-04-2019

Leuke gezellige stad

Mooie gebouwen, Leuke stad om in te shoppen, Makkelijk te bereiken, Verkeer kan choatisch zijn

• 7Cultuur

Gereisd met vrienden in maart 2019

• 9Lusine Harutyunyan24-04-2019

Prachtige stad om er te zijn. Zoo Antwerpen en Comics zijn echte aanraders voor mensen met kinderen. Ook het Rubenshuis is een echte aanrader!!

• 10Cultuur
    • 7Zorg voor natuur

april 2019

• 8Bert van Bommel11-04-2019

Prachtige stad en mooie haven

Antwerpen was leuk maar veel te kort .Kun je best 2 of 3 dagen zijn.

Gereisd met partner in juli 2018

• 1R.15-02-2019

Milieuzone Antwerpen, onduidelijkheid

Doordat de motor van de auto haperde, sloegen wij bij een groot kruispunt in een buitenwijk van Antwerpen linksaf richting parkeerplekken om de auto veilig stil te zetten. Geen vooraankondigingsborden. Sta je ineens voor het LEZ-bord, terwijl je niet direct kan keren door de trambaan in de middenberm. Zijn bij de eerste mogelijkheid gekeerd en terug gereden. Daar in panne gevallen en afgesleept. Na een maand kregen wij ineens een aangetekend schrijven, boete € 150. Bezwaar gemaakt, want door de telefoontjes naar/van de wegenwacht konden wij laten zien dat wij direct gekeerd waren. Na DRIE maanden eindelijk antwoord op het bezwaar: Autopech/verkeersveiligheid en niet zien van vooraankondiging is geen reden om toch de milieuzone in te rijden, dus dokken. Wij voelen ons niet meer welkom in Antwerpen en zullen de stad mijden om te voorkomen dat we nog eens per ongeluk in de milieuzone terecht komen.

• 1Uitgaanslevenn

Gereisd met partner in oktober 2018