header
Antwerpen

Antwerpen; een stad vol cultuur en historie

Antwerpen is al jarenlang één van de topbestemmingen onder Nederlanders en dat is niet voor niets. De stad beschikt over een prachtige historische binnenstad, een bruisende haven en bijzondere wijkjes die zeker het ontdekken waard zijn! Struin langs diverse shops in winkelstraat de Meir of ontdek het best bewaarde geheim van Antwerpen: het Begijnhof.

Inspiratie voor Antwerpen

Historisch Centrum

Cultuur en shoppen in één wijk

Het Eilandje

Modern eerbetoon aan Antwerpen

Sint Andries

Het kloppende hart van de Antwerpse mode

Historisch Centrum

Bewonder de Grote Markt

Op de Grote Markt waan je je even in de 16e eeuw, toen Antwerpen haar Gouden Eeuw beleefde. Het plein staat vol met gildehuizen met prachtig versierde trap- en krulgevels. Blikvanger is het stadhuis welke gebouwd is in Vlaams-Italiaanse renaissancestijl. Op de Grote Markt kan je ook genieten van een pintje in een gezellig café.

Winkelen op de Groenplaats

Op de Groenplaats vind je het standbeeld van de meest bekende inwoner van Antwerpen: Rubens. Vanaf het plein heb je een mooi uitzicht over de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal waar je enkele werken van Rubens vindt. Zin om te winkelen? Aan de overkant van de Groenplaats vind je Grand Bazar Shopping center, het grootste winkelcentrum van de binnenstad.

Onze-Lieve-Vrouwenkathedraal

Onze-Lieve-Vrouwekathedraal is een van de grootste gotische kerken van de Nederlanden. De kerk is bijna één hectare groot! Ook heeft de kerk de hoogste klokkentoren van de Benelux. Van april t/m september kan je deze 123 meter hoge toren beklimmen. Met 515 treden is dit een hele inspanning maar je wordt beloond met een geweldig panorama uitzicht.

Het Eilandje

Museum Aan de Stroom

Het Eilandje in Antwerpen is het meest moderne gedeelte van de stad. Het Museum Aan de Stroom (MAS) is het pronkstuk van deze wijk. In 2011 opende dit museum haar deuren en sindsdien kan je er de rijke scheepvaarthistorie van Antwerpen bewonderen. Het museum biedt nog iets anders, namelijk een adembenemend uitzicht over de stad.

Red Star Line

Vanaf het jaar 1800 namen miljoenen mensen de boot vanaf Europa naar het beloofde land Amerika. Deze reis begon veelal in de haven van Antwerpen en in het Red Star Line Museum kruip je in de huid van deze landverhuizers. De voormalige havenloodsen van Red Star Line zijn de ideale locatie om de verhalen van deze reizigers tastbaar te maken.

Het Felixarchief

Het Felixarchief was ooit een gigantische loods waar wijn, koffie, tabak, hop en graan werd opgeslagen. Nu biedt het gerenoveerde 19-eeuws pakhuis een ruime leeszaal waar je archiefstukken kunt bewonderen. Er worden ook bijzondere fototentoonstellingen gehouden waardoor je de vroegere glorie van Antwerpen kunt ervaren.

Sint Andries

Sint-Andrieskerk

De Sint-Andrieskerk is het bezoeken waard als je naar de Sint Andrieswijk gaat. Van 1 april t/m 31 oktober in de middag, is het kerkgebouw en haar schatkamer namelijk een museum. De kerk herbergt een aantal kusttoppers. Het barokke hoofdaltaar is bijvoorbeeld gemaakt in 1729 door Willen Ignatius Kerricx.

Mode Museum

Sint Andries wordt ook wel het kloppende hart van de Antwerpse mode genoemd. Hier vind je namelijk het ModeMuseum (MoMu) waar je meer dan 25.000 mode-items kunt bewonderen. Per jaar organiseert het museum twee grote tentoonstellingen. In deze wijk vind je ook winkel-restaurant Renaissance.

Vintage winkelen

Shopliefhebbers kunnen hun hart op in de Kammenstraat in de wijk Sint Andries, de meest hippe en trendy winkelstraat van Antwerpen. Hier vind je vele retro- en vintagewinkels. Op zoek naar antiek? Wandel dan verder naar de Kloosterstraat. Dit is een verzamelplaats is voor antiekwinkels en boetieks.

Sorteren

vakanties Antwerpen

Reviews over Antwerpen

Eén advies : ga nooit naar frituur Max !

Jan
    11-7-2018

Antwerpen is geweldig alleen is Frietkot Max aan de Groenplaats een schande voor de stad ! Was er getuige van hoe onbeschoft de vrouw die de friet bakt tekeer ging tegen klanten op het terras ! het waren Nederlanders en daar had ze duidelijk een hekel aan, de betreffende mensen deden niets verkeerd maar bleven naar haar smaak te lang zitten op het terras waar ze uitgebreid friet en snacks hadden gegeten. Een aan Belgen verontschuldigden zich zelfs voor het gedrag van haar en zeiden dat heus niet alle belgen zich zo zouden gedragen ! Ze ging tekeer als een 'viswijf' tegen deze mensen en schreeuwde over het terras dat het 'altijd hetzelfde was met die Ollanders' en dat 'Ollanders k..volk' is . Al vanaf 2014 staan er op allerlei reviewsites heel veel verhalen over haar onbeschofte gedrag naar klanten toe, maar blijkbaar kan dat, het is nu 2018 !

Zeker opnieuw doen!

Ann Vanneste
    9-7-2018

Prachtige kortingen tijdens de solden en zeer toffe en hippe winkels voor zowel jong als oud dochters ook zeer van genoten, zeker nog eens opnieuw doen en een duidelijke aanrader je zit ook direct in het stad als je uit het mooie station komt en ook zeer leuke terrasjes. Antwerpen is de beste shopstad voor elke leeftijd en je kan zowel shoppen als genieten van de prachtige authentieke gebouwen.

leuk!

Teddy
    17-5-2018

De sfeer van de stad was top

Knusse stad!

Arno
    6-5-2018

-kroegen met speciaalbier

-gezellige stad

-na één weekend alles kunnen zien

Geweldig sfeervolle stad

Mevr. van Burken
    5-5-2018

Antwerpen! Voor een fantastische vakantie hoef je het helemaal niet ver te zoeken. Samen met vriendinnen zijn we 3 daagjes in Antwerpen geweest. Ontzettend mooie stad en genoeg te doen! Ten eerste kom je op met de trein aan op een prachtig station! Antwerpen Centraal is een heel historisch oogend gebouw. Met de trein reizen vanaf Rotterdam kost ook nog eens bijna niets! Op loopafstand is de Grote Markt te bereiken die bekend staat om de prachtige rubenshuizen. De huizen met dynamische gevels. Als je dan een beetje verder loopt, kom je bij het water, waaraan een klein en sfeervol kasteeltje is gelegen. En als je dan ook nog de skyline van Antwerpen wil zien, dan kun je onder het water door naar de andere kant. Voor een super schattig straatje in een afgelegen deel van Antwerpen kun je de italiaanse sfeer even proeven. En niet te vergeten het chocolade museum! Heerlijk ruikende chocolade en prachtige kunstwerken. En tot slot wafels!

Antwerpen scoort een 8,3 uit 10, op basis van 1021 reviews