header

Antwerpen; een stad vol cultuur en historie

Antwerpen is al jarenlang één van de topbestemmingen onder Nederlanders en dat is niet voor niets. De stad beschikt over een prachtige historische binnenstad, een bruisende haven en bijzondere wijkjes die zeker het ontdekken waard zijn! Struin langs diverse shops in winkelstraat de Meir of ontdek het best bewaarde geheim van Antwerpen: het Begijnhof.

Inspiratie voor Antwerpen

Historisch Centrum

Cultuur en shoppen in één wijk

Het Eilandje

Modern eerbetoon aan Antwerpen

Sint Andries

Het kloppende hart van de Antwerpse mode

Historisch Centrum

Bewonder de Grote Markt
Bewonder de Grote Markt

Op de Grote Markt waan je je even in de 16e eeuw, toen Antwerpen haar Gouden Eeuw beleefde. Het plein staat vol met gildehuizen met prachtig versierde trap- en krulgevels. Blikvanger is het stadhuis welke gebouwd is in Vlaams-Italiaanse renaissancestijl. Op de Grote Markt kan je ook genieten van een pintje in een gezellig café.

Winkelen op de Groenplaats
Winkelen op de Groenplaats

Op de Groenplaats vind je het standbeeld van de meest bekende inwoner van Antwerpen: Rubens. Vanaf het plein heb je een mooi uitzicht over de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal waar je enkele werken van Rubens vindt. Zin om te winkelen? Aan de overkant van de Groenplaats vind je Grand Bazar Shopping center, het grootste winkelcentrum van de binnenstad.

Onze-Lieve-Vrouwenkathedraal
Onze-Lieve-Vrouwenkathedraal

Onze-Lieve-Vrouwekathedraal is een van de grootste gotische kerken van de Nederlanden. De kerk is bijna één hectare groot! Ook heeft de kerk de hoogste klokkentoren van de Benelux. Van april t/m september kan je deze 123 meter hoge toren beklimmen. Met 515 treden is dit een hele inspanning maar je wordt beloond met een geweldig panorama uitzicht.

Het Eilandje

Museum Aan de Stroom
Museum Aan de Stroom

Het Eilandje in Antwerpen is het meest moderne gedeelte van de stad. Het Museum Aan de Stroom (MAS) is het pronkstuk van deze wijk. In 2011 opende dit museum haar deuren en sindsdien kan je er de rijke scheepvaarthistorie van Antwerpen bewonderen. Het museum biedt nog iets anders, namelijk een adembenemend uitzicht over de stad.

Red Star Line
Red Star Line

Vanaf het jaar 1800 namen miljoenen mensen de boot vanaf Europa naar het beloofde land Amerika. Deze reis begon veelal in de haven van Antwerpen en in het Red Star Line Museum kruip je in de huid van deze landverhuizers. De voormalige havenloodsen van Red Star Line zijn de ideale locatie om de verhalen van deze reizigers tastbaar te maken.

Het Felixarchief

Het Felixarchief was ooit een gigantische loods waar wijn, koffie, tabak, hop en graan werd opgeslagen. Nu biedt het gerenoveerde 19-eeuws pakhuis een ruime leeszaal waar je archiefstukken kunt bewonderen. Er worden ook bijzondere fototentoonstellingen gehouden waardoor je de vroegere glorie van Antwerpen kunt ervaren.

Sint Andries

Sint-Andrieskerk
Sint-Andrieskerk

De Sint-Andrieskerk is het bezoeken waard als je naar de Sint Andrieswijk gaat. Van 1 april t/m 31 oktober in de middag, is het kerkgebouw en haar schatkamer namelijk een museum. De kerk herbergt een aantal kusttoppers. Het barokke hoofdaltaar is bijvoorbeeld gemaakt in 1729 door Willen Ignatius Kerricx.

Mode Museum
Mode Museum

Sint Andries wordt ook wel het kloppende hart van de Antwerpse mode genoemd. Hier vind je namelijk het ModeMuseum (MoMu) waar je meer dan 25.000 mode-items kunt bewonderen. Per jaar organiseert het museum twee grote tentoonstellingen. In deze wijk vind je ook winkel-restaurant Renaissance.

Vintage winkelen

Shopliefhebbers kunnen hun hart op in de Kammenstraat in de wijk Sint Andries, de meest hippe en trendy winkelstraat van Antwerpen. Hier vind je vele retro- en vintagewinkels. Op zoek naar antiek? Wandel dan verder naar de Kloosterstraat. Dit is een verzamelplaats is voor antiekwinkels en boetieks.

• Type accommodatie

Antwerpen

Reviews over Antwerpen

in 1 woord Fantastisch

Dirk Lisseveld, 8-2-2018

Wij hebben een uitstekend verblijf gehad , echt iets om niet meer te vergeten , het verblijf is een zekere aanrader want Antwerpen is zo'n mooie stad met veel cultuur terrasjes en goede restaurants , als het kon zou ik zo weer gaan maar dan samen met mijn vrouw.

Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik daar in mei 2011 was.

Zeker nog een keer bezoeken

Marvel, 30-1-2018
    Het is een Rustige plek

Leuke stad

F.w.brune, 13-1-2018
    Mooie gebouwen, leuke dierentuin, vriendelijke mensen

Antwerpen anders beleefd

Golfie, 23-11-2017
    Even andere kant van Antwerpen gezien. Gewandeld door joodse wijk en Borgerhout. Gefietst door de andere wijken.

Bijzonder mooie stad

Bert de Wild, 20-11-2017
    Een stad die nooit saai is en altijd plezant om te zijn.
Antwerpen scoort een 8,4 uit 10, op basis van 1014 reviews