Vakantie Wenen
Wenen, de hoofdstad van Oostenrijk, staat onder andere voor klassieke muziek, Sachertorte, Wiener Melange en dus koffiehuizen, dát weet iedereen wel. Maar deze romantische stad is natuurlijk veel meer… Het is dé ideale city trip voor jong en oud. Want in deze stad van de romantiek zal en kan iedereen zich thuis voelen.
De magische, muzikale stad waar je geweldig kunt shoppen, relaxen in wijnbars, eindeloos je ogen kunt uitkijken aan keizerlijke schoonheden of zalig Sachertorte kunt snoepen, is een bezoek meer dan waard.

Wenen scoort een 8,8 uit 10, op basis van 498 reviews

Vakantie Wenen

Waanzinnig romantisch Wenen
Wenen in één woord: openluchtmuseum. De hoofdstad van Oostenrijk telt zo veel paleizen, musea, kerken en concertzalen dat je van te voren moet weten wát je wilt zien. Of juist van alles een beetje… Wij checken in, vliegen naar Wenen en gaan genieten van de stad. De gezellige lichtjes van Hotel Rathaus Wein&Design glinsteren ons tegemoet. Na het nemen van een douche in de speciale design badkamer met gekleurde glimmertjes tegen de muur en een echte regendouchekop kunnen we er tegen aan. Met de Wien-Karte op zak, zodat we onbeperkt van het goede metronetwerk, de tram en de bus gebruik kunnen maken, reizen we naar één van de highlights: het weelderige Schloss Schönbrunn, het paleis uit de Habsburgse keizerstijd. Dus hier woonde Sissi… Binnen niets anders dan pracht en praal. Mozart speelde hier nog in de spiegelkamer voor de keizerlijke familie. We kijken uit op de tuinen en besluiten de aangename warmte van dit schitterende gele ‘slot’ te verwisselen voor een wandeling naar de dierentuin met twee heuse pandaberen en naar de palmentuin.

Prachtige barokke rijbak
In keizerlijke sferen blijven en nog meer pracht en praal bewonderen van lieveling Elisabeth (alias Sissi) kan in het Sissi museum in de Keizerappartementen van de Hofburg bij Josefsplatz. Het gebouwencomplex van de Hofburg huisvest maar liefst 2600 vertrekken, waaronder de te bezoeken Schatzkammer, de Nationale Bibliotheek met de barokke pronkzaal en de wereldberoemde Spaanse Rijschool. Wij staan al vroeg in de rij voor een kaartje om een training met de witte lippizaner paarden bij te wonen. In een schitterende ambiance trainen ruiters hun Lippizaners in de Winter Riding School, een prachtige barokke rijbak. Ze lopen dan wel niet op de klassieke muziek, een half-pass en pirouette draaien ze wel. Voor het échte werk zouden we naar de dure voorstelling moeten, maar wij zitten vanavond bij een musical in het Theater an der Wien. Dit is het musicaltheater bij uitstek. Niet alleen op het podium valt veel te zien, ook het romantische theater zelf met de gouden balkons en rode pluche stoelen. Voor die tijd eten we Oostenrijkse specialiteiten aan de overkant, op de Naschmarkt. Een gezellige boel! Ieder dag, behalve op zondag, wordt hier door Weners en niet-Weners rondgesnuffeld op de groenten-, fruit en brood/gebakmarkt. Buiten locale lekkernijen vinden we er ook stands met verse broodjes kebab, waar men graag in de rij voor staat.

Muziek!
Bij een bezoek aan Wenen horen natuurlijk ook de spectaculaire barokgebouwen van het Paleis Belvedère, het zomerpaleis van de vorst Eugenius. Wij komen vanwege heftige regenbuien alleen toe aan het untere Belvedere, de locatie voor prinselijke recepties. We kijken uit over de Franse tuinen met statige sfinxen, waar je in de zomermaanden vast uitgebreid kunt wandelen. Net als in het Stadtpark vol beelden van bekende componisten. Het gouden beeld van Strauss is volgens zeggen het meest gefotografeerde beeld van de stad. Onterecht want ook Schubert staat in dit park en speelde net als Mozart, Beethoven en Hayden er lustig op los in ‘historisch Wenen’. Een concert in de Wiener Staatsoper, het meest prestigieuze muziektheater ter wereld, is eigenlijk één van de muzikale topattractie die je niet mag missen. Maar ook het Burgtheater of een klassiek concert van Mozart en Strauss in de 18e eeuwse Orangerie van Schönbrunn is schitterend.

Pak vóór zo’n concert een hapje en drankje bij Café Central in Venetiaanse stijl of ‘proef’ de nostalgie van ouderwetse potkachels bij Ubl. Na de ‘shows’ kun je fantastisch een wijntje drinken bij wijnlokalen (Heurigen) in de gezellige wijk Grinzing. Ook in de Bermuda Dreieck, een wirwar van straatjes, kun je in de avonduren goed toeven in één van de gezellige bars in Weense atmosfeer. Het design café Do&Co (achter de Stephansdom) is het levende bewijs dat Wenen niet ‘tuttig en ouderwets’ hoeft te zijn. Wij belanden echter bij lounge-bar-restaurant Fabios. Fabio zelf, een drukke Italiaan, is vanavond in huis. Eerst loungen we met een Kir Royaal aan de donkere bar en lezen rustig op de krijtborden wat ons straks te wachten staat aan heerlijke Italiaanse gerechten. Dan kunnen we aan tafel. Dit is duidelijk een populaire eetgelegenheid, want het is er hartstikke druk en de tafels staan nauw op elkaar. Het eten is prima, maar niet goedkoop. De sfeer én de muziek zijn top, maar onze avond zit er nu echt op.

Over 343 traptreden
Kom je om te shoppen naar Wenen… ook goed. Dé winkelstraten zijn Kärntner Strasse, Graben en Kohlmarkt met z’n luxe winkels van Chanel, Armani, Louis Vuitton, Gucci en vele anderen. In de Kohlmarkt vinden we één van de bekende koffiehuizen van Wenen: Demel. Hier is het altijd druk! Menige stadsgids loopt hier met z’n groepje toeristen naar binnen om te kijken hoe de patisseries hun bijzondere gebak maken achter een glazen wand. Wij gaan echter ‘whole the way’ en bestellen Wiener Melange (waarbij je in Wenen altijd een glaasje water krijgt) en gebak. Kost wat, maar heerlijk en luxe is het zeker. Een ander bekend koffiehuis is Sacher, waar natuurlijk de bekende Sachertorte is ontwikkeld. Beide huizen bieden de service hun gebak wereldwijd op te sturen.

De langste winkelstraat van Wenen is de Mariahilfer Strasse met diverse grote warenhuizen. Deze straat ligt niet echt in het centrum, maar hier hoef je het niet alleen bij etalages kijken te laten. Schappelijk geprijsde souvenirs als Augarten porselein, Swarovski-kristal en -sieraden, Riedel glaswerk en Sacher- torte. Het kloppende hart van Wien ligt bij de gotische Stephansdom. In de kleine, onvoltooide noordelijke toren kan men met de lift naar boven, maar de imposante, 136 meter hoge zuidelijke toren is alleen te voet te beklimmen over 343 traptreden. Wat een uitzicht! Onder ons staan verklede ‘Mozartjes’ hun optredens met orkesten – al dan niet in de beroemde Staatsoper - te verkopen in de winkelstraten. Eenmaal beneden kiezen wij voor andere straatjes, de niet echt platgetreden wegen. Achter de Dom duiken we de Wollzeile in waar het bekende schnitzelrestaurant Figlmüller te vinden is. Loop eens door naar de Seipelplatz waar de onbekende Jesuitenkerk staat. Binnen weet je niet wat je ziet, zoveel glimmend goudwerk. Kijk zeker ook eens omhoog naar de ‘koepel’ en zie hoe je ogen je kunnen bedriegen. Wandelen door het geheel gerenoveerde district Spittelberg met z’n barok en biedermeier huizen is zo’n must do als je tijd over hebt.

Hundertwasser
Het centrum van Wenen valt dus onder de noemer ‘openluchtmuseum’, ben je meer een liefhebber van recente architectuur of heb je genoeg van het weelderige barok? In de bocht van het Donaukanaal is de wijk opgetrokken in de 19de eeuw en telt flink wat Jugendstilgebouwen én het Hundertwasserhaus. Ongewone architectuur van de Weense architect Hundertwasser. Hij verzon dit bijzondere complex vol kleuren, bomen en water in 1983 met de bedoeling goedkope huurappartementen op te trekken. Inmiddels is het meer een kunstenaarswijkje. In het winkelcentrum Kalke Village, aan de overkant, is een kleine gratis expositie van deze architect te vinden, samen met werken van Gustav Klimt. Valt dit in de smaak, ga dan zeker ook naar Kunsthaus Wien, aan de buitenkant ook ontworpen door Hundertwasser. Wij nemen een kort kijkje en rusten uit met een kop koffie en natuurlijk weer een punt heerlijk Weens gebak bij de cafetaria van het Kunsthaus. ’s Zomers kun je hier vast heerlijk buiten op het terras zitten, nu is het restaurant rijkelijk versierd met rode en witte kerststerren en weelderig groene kamerplanten.

Die plantengroei lijkt wel een beetje de trend in deze wijk, want niet ver van hier lunchen wij in ‘het beste restaurant van Wenen’ Steirereck, in een serre vol groene planten. Verrast worden we door een ‘carrydon’ vol heerlijke aperitief dranken en champagne, daarna volgt een rijdende tafel vol zalig brood, de luxe maaltijd gevolgd door een reuze keuze aan klasse kazen, en dan het dessert. Lichtelijk aangeschoten door het wijnmenu dat voor vijf verschillende wijnen zorgde en voorlopig voldaan en buikje rond, gaan we op weg naar het wereldberoemde reuzenrad bij de permanente ‘kermis’ Prater. Uitrusten terwijl je over de stad kijkt.

MuseumsQuartier
In een historische stad als Wenen aan musea natuurlijk geen gebrek. In het district van het MuseumsQuartier staan bijzondere barokpanden en moderne architectuur naast elkaar en vind je altijd wel een museum naar wens. De culturele attractie van wereldformaat: het Liechtenstein Museum. De verzamelingen van de vorst van Liechtenstein keren terug in het paleis (gebouwd in 1700) en zullen daar tentoongesteld worden. Op ongeveer 2.300 m² zullen meer dan 200 beelden net als 50 sculpturen en objecten te zien zijn. Daartussen bevinden zich werken van Raffael, Rubens en van Dyck, net als oeuvres van Rembrandt, van Ruysdeal en Hamilton. Wapens, porcelein en enkele Franse galakoetsen uit de rococo maken de tentoonstelling compleet.
Zere voeten van het wandelen? Of gewoon toe aan wat romantiek? Een paardenkoetsritje onder een wollen deken is een idee. Toeristisch, dat zeker, maar zo’n romantisch ritje door wonderschoon Wenen hoort er wel een beetje bij…

Meer informatie:
Oostenrijks Toeristenbureau, telefoon 020-4684791 of www.austria.info/nl.

Je kunt hier reviews vinden van 40 Appartementen, 5 Campings, 321 Hotels, 7 Aparthotels, 5 Bed and Breakfasts, 2 Gasthof, 17 Hostels en 29 Pensions in Wenen. Op Zoover vind je bovendien 2071 vakantiefoto's van Wenen. Je kunt 4 video's van Wenen bekijken. Op deze pagina vind je alle accommodaties in Wenen. Bekijk ook andere accommodaties in Oostenrijk. Bekijk alle overnachtingsmogelijkheden in Wenen.

439 Nederlandse reviews over Wenen

8,7