/Nepal

Vakantie in Nepal

Het bijzondere Nepal is een echte ervaring! De interessante cultuur, spectaculaire landschappen en de vriendelijke bevolking maken dit land de moeite waard.

0 accommodaties

Over Nepal

Reisverslag van Zoover redactie - Kathmandu en Bakhtapur

Ik kwam in Nepal aan in de loop van de avond. Het vliegveld is wat aan het verbeteren, maar toch je moet wel even de weg vinden. Nadat ik mijn bagage van de band gehaald had liep ik door het groene poortje (ik had namelijk niets aan te geven) richting aankomsthal alwaar iemand voor me klaar zou staan van het hotel welke voor mij geboekt was. Ik trof, achter een grote glazen ruit honderden mensen aan waarvan zeker de meeste taxi chauffeurs waren of hen die er voor door wilden gaan. Ook staan er vele kleine kinderen gereed om je koffer te pakken en je service te verlenen en op die manier wat bij te verdienen.

Toen ik mijn hotel chauffeur niet kon vinden, ging ik naar een taxi chauffeur en vroeg hem of hij mijn chauffeur van (een beslist goed) hotel had gezien. Hij vertelde me met een eerlijk mogelijk gezicht, dat ik geluk had om hem te treffen, want helaas het hotel wat ik geboekt had, was vannacht afgebrand en dat hij me wel naar een soort gelijk hotel kon brengen. Daar trapte ik niet in en na 15 minuten zoeken, stond mij hotel chauffeur gewoon op mij te wachten. Die januari nacht sliep ik in mijn koude hotel kamer, wel was mijn bed (standaard) voorzien van een warme kruik.

In de loop van de dagen heb ik Kathmandu kunnen bezoeken. Een zeer drukke stad, krioelt er van de mensen die ergens van - of naar onderweg zijn. Luid tetterende auto’s, knetterende motoren razen je voorbij. Roetende vrachtwagens en bussen. Overdag was de temperatuur in Kathmandu circa 21 graden Celsius en s’nachts kon het zelfs wat licht vriezen. Het opvallende was dat de 21 graden Celsius temperatuur. Voor mij was dat aangenaam, maar voor de Nepalezen was dat schijnbaar veel te koud. Je ziet mensen met winterjacks aan lopen, shawls om, handschoenen aan, en je ziet zomaar in de straat zelf gefabriceerde vuurpotten. Gek gezicht, ik loop in mijn overhemd met korte mouwen en de Nepalezen zitten, dik ingepakt achter de vuurpotten. Als je sávonds in je hotel verblijft voelt het koud aan, het is ook koud, en op speciaal verzoek wordt er wel een kachel aangemaakt voor je. Zijn er geen of weinig gasten, dan blijft het koud in het hotel.

Kathmandu is een stad met vele bezienswaardigheden en slingerstraatjes waarin je gemakkelijk verdwalen kan, wat ik dan ook deed. Vele tempels vind je in het oude centrum. Met levende God, tempels met apen, een tempel met een soort van Gouden dak, alles kleurrijk, alles druk, biddende mensen op straat bij de kleurrijke en versierde tempels. Een heel indrukwekkend gezicht. Als je foto’s maakt, doe dat dan discreet en vraag de mensen om toestemming, dat toont je respect voor hun religie en hun manier van leven en geloven.

In de straatjes rond de vele tempels is het een kakofonie van allerlei winkeltjes en restaurant. Voordat je wat koopt, kijk eerst nog wat verder want de prijzen zijn biedbaar. Ga eerst zeker 50 % naar beneden en zie waar je uitkomt. Hetzelfde geldt voor een taxirit: neem je overnachtingadres mee, geschreven in de taal en schrift van de Nepalezen, toon dat de chauffeur en vraag hem of hij echt weet waar dat is en vraag hem de ritprijs vooraf. Ik had zelf een nare ervaring hiermede. Hij wist waar mijn hotel was, wij kwamen een prijs overeen, ik wist dat mijn hotel op ongeveer 15 minuten lopen was, de taxi chauffeur presteerde het om mij de hele stad te laten zien(waar ik niet omgevraagd had) en we kregen uiteindelijk bijna ruzie om de wijziging in de afgesproken ritprijs. Kathmandu is een must om er een paar dagen te blijven. Hier is het regering centrum, het paleis van de Koning, hier leeft Nepal op een totaal andere manier dan in de plaatsen streken waar ik later over zal vertellen.

Op een dag zijn we naar het nabij gelegen bezienswaardige plaatsje Bakhtapur gereden. Na een ticket gekocht te hebben bij de plaatselijke VVV, kregen we toestemming om de stad te gaan bekijken. Je kunt, indien je dat wenst ook een Engelstalige gids inhuren, die je alles van het plaatsje niet alleen kan laten zien maar ook een verklaring bij zal geven. Bakhtapur is een levens openlucht museum waar dus veel soorten van tempels, oude gebouwen, leuke restaurants, musea en veel wat met het verleden te maken heeft, te vinden is. De straatjes slingeren zich door de plaats heen, vele middenstanders bieden hun koopwaren aan, jonge meisjes gekleed in prachtige gewaden, pottenbakkers die op straat op een met hun voeten schoppen tegen een ronddraaiende autoband, maken hier hun potjes, schaaltjes en dekseltjes op en laten die dan vervolgens drogen in de zon.

Ondanks het feit dat deze plaat een beschermd gebied is, knetteren de motoren vrolijk daar het plaatsje heen, wat naar mijn idee niet de bedoeling zou moeten zijn. Maar ja, onze waarden en normen zijn (gelukkig)| niet de hunne. Je blijft rondkijken, prachtige houtsnijwerken die pauwen uitbeelden, prachtig gebeeldhouwd als een schitterende tropisch decor. Klim een alle trappen (bij die hitte) van een van de vele tempels zodat je een prachtig uitzicht hebt over het plaatsje. Bakhtapur is een must en is geweldig.

Chitwan

Vanuit Kathmandu zijn er vele manieren om naar Chitwan te rijden. Hier volgen er een paar: taxi, huurauto met chauffeur, vaak overvolle bussen, vliegtuigje, liften, etc. Een ding is zeker, je zult je niet vervelen wanneer je de route over de weg neemt. De afstand is nog geen 200 kilometer, maar door de drukte en gekte op de weg, doe je er meerdere uren over. Maar je krijgt wel wat te zien (voor je geld. Om uit Kathmandu te rijden ga je eerst door een drukke wijk om vervolgens in de rij aan te sluiten om al langzaam klimmend de stad te gaan verlaten. Auto’s, bussen en vrachtwagen zoeken gaatjes om toch nog even snel in te halen en al luid toeterend te laten weten dat ze er aan komen.. Gedurende een afstand van circa 200 kilometer verschijnen vele diverse soorten van landschapen en kleine en in onze ogen rommelige dorpjes en plaatsjes. Koeien op de straat houden het verkeer op, maar het schijnt dat er niemand bezwaar tegen heeft. De weg is al klimmend en dalend bezig om na ettelijke uren aan te komen in Chitwan. Denk er maar niet aan dat je een behoorlijk toilet langs de weg zal aantreffen. Je zult het met de natuur moeten doen.

Eenmaal in Chitwan aangekomen, kom je in een speciaal hoteldorpje waar je van tot zeer eenvoudige tot redelijk luxe hotels tegen zal komen, in allerlei prijsklassen worden onderkomen aangeboden. Dat kan zijn in lemen hutten tot aan de betere hotels. Zelf verkreeg ik mijn onderkomen door middel van de bemiddeling van Hotel Association Nepal die ergens in het midden van het dorpje een kantoor heeft. Ik kwam in een familie hotel die gerund wordt door 2 broers van rond de 20 - 30 jaar. Geweldige service, heerlijke kamers met douche en toilet. Het eten wordt vaak door de toeristen op een soort van bakstenen oventje klaargemaakt, indien ze dat wensen. Gedurende de avond is er een kampvuur waar bij een drankje nog nagegeten en gesproken wordt en plannen gesmeed worden voor de komende dag(en).

Wat direct opvalt in Chitwan is het Nationaal Park en de plaatselijk heldere rivier. Ik ben eerst op die heldere rivier in een uitgeholde boomstam gaan varen. De bootsman vertelde me over de dieren die er in leefden. Ik had het warm en was mijn handen aan beiden zijden van de boot in het water aan het hangen tot dat plotseling de bootsman mij luid en duidelijk wees op het gevaar dat van achteren op mij afkwam. Een grote krokodil zwom bijna geluidloos plotseling vanaf de kant op de boot, c.q. mijn hand af. Ik had mijn handen, met enige schrik, snel uit het water. Langs de rivier zijn drinkplaatsen voor onder meer olifanten, neushoorns, apen, tijgers, herten. Wil je zeldzame vogels waarnemen, dan is Chitwan tevens de plats daarvoor.

Ook heb ik meegedaan aan een zogenaamde olifanten safari. Vanuit de olifant fokkerij zijn we vertrokken al zittend met zijn 4 tjes in een houten mand op de rug van een grote olifant gingen we dwars door de wildernis. Gebaande paden groeien zo snel vol met nieuwe planten dat er nauwelijks echte gangbare paden zijn. De groep van olifanten alwaar ik meeging, baande op hun gemak hun eigen paden en wij vielen van de ene in de andere verbazing. Wat is Chitwan indrukwekkend. Plotseling stand de groep van olifanten stil, begon te trompetteren want men had in de bosjes een neushoorn met jong aangetroffen. De olifanten vormden uit zichzelf een hoefijzerachtige vorm rond de 2 neushoorns en dreven de neushoorns het oerwoud in. Gelukkig had iedereen zijn foto’s wel hiervan gemaakt. De olifantenrit was zeer indrukwekkend en we hebben heel wat wild gezien. Chitwan is meer dan de moeite waard en een uitvalsbasis voor vele andere tripjes en wegen die verder Nepal aan je laten zien.

District Phokhara, the garden of Nepal

Vanuit Kathmandu kan je per openbaar vervoer, per auto of per vliegtuig naar de TUIN VAN NEPAL gaan. Phokhara is geleden temidden van de machtige Himalaya bergen, dus als je kist voor het openbaar vervoer dan heb je geweldige uitzichten maar duurt de tocht van 170 kilometer meer dan 4 uren. Ga je per vliegtuig, dus wat ik gedaan heb, dan zijn er vele maatschappijen die je er heen (en terug) vliegen. Ik had gekozen voor zekerheid (grapje) en vloog met Buddha Air. Gedurende een circa 40 minuten vlucht, al zwevend tussen de machtigste bergtoppen van de wereld, wat uiteraard een adembenemend uitzicht garandeert, kom je in Phokhara aan. Een klein vliegveldje, gelegen nabij het nieuwe gedeelte van deze plaats. Is er een oud - en een nieuw gedeelte.

In het oude gedeelte zijn de meeste hotels en overnachting mogelijkheden. Van zeer hoog staande kwaliteit hotels tot de meest eenvoudige slaapplaatsen alwaar men op een matje op de grond kan gaan slapen, de toiletten en was gedeeltes moet delen met weet ik hoeveel andere reizigers. Dus er is voor allen wat. Zelf sliep ik in Barahi hotel, het hotel waar SERVICE MET GROTE LETTERS geschreven wordt. Je komt in je hotel aan waar de medewerkers je WELKOM THUIS wensen. Je wandelt via een stenen pad langs het zwembad naar je kamer. Hierin treft je buiten de normale dingen zoals bed, stoelen, koelkast, ligbad en toilet tevens een schaaltje fruit aan en een fles fris water.

Elke dag krijg je de nieuwste Engelstalige krant zodat, wanneer je dat wenst, op de hoogte wordt gehouden van wat er in Nepal en de rest van de wereld zich afspeelt. Het hotel ligt ongeveer midden in het dorp zodat je overal snel bij bent en niet ellenlange wandelingen hoeft te maken, wat soms wel een lekker is. Phokhara kan je zien als een hele lange straat waar veel hotels, eettentjes, barretjes (zelfs bar Amsterdam), souvenir zaakjes te vinden zijn. Vlakbij ligt een prachtig meer met in dit meer een eiland die voor gelovigen zeer veel betekend. Motoren kan je hier huren, maar ook fietsen. Wil je meer dan kan je abseilen, parasailing bedrijven, maar natuurlijk bergbeklimmen. Er zijn vele kleine en grote touroperators die hier hun programma’s aanbieden. Overschat jezelf niet, de bergen zijn zeer hoog, de lucht begint op grote hoogte ijl te worden.

Wij zijn langs de rivier stenen gaan zoeken, vele stenen die als souvenir worden aangeboden zijn met afdrukken van planten en dieren en worden tegen een goede prijs te koop aangeboden. Je kunt deze stenen echter zelf ook vinden als je maar even je best er voor doet. Je hebt die dag een geweldige wandeling en je komt aardige mensen tegen die vinden dat Nederlanders een grot neus hebben.

Ik heb diverse uren doorgebracht op een Toerisme Universiteit en 1 van de onderwijzers, zijn naam is Ramjee, vroeg me of ik, met mij kennis van zaken, enige lessen wilde overnemen. Dat hoefde men mij niet twee maal te vragen en ik heb dat met zeer veel plezier gedaan. Het viel me direct op dat de leerlingen ( 18 - 27 jaar) zeer aandachtig luisteren, goede vragen stelden, en prachtig gekleed zijn in schooluniform. Wanneer de leraar in de klas komt staat iedereen op en wanneer de les voorbij is, wachten de leerlingen hun beurt af met vertrekken nadat de leraar de klas heeft verlaten. Het leek wel op mijn schooltijd. Gehoorzamen, respect, de klas muisstil wanneer er les wordt gegeven. Wil je ook meer weten over het toerisme onderwijs aldaar, neem dan eens contact op met Ramjee.

Heilige bomen, prachtige tempels, mensen gekleed in prachtige sarongs, maar geen olifanten en andere wilde dieren, maar veel avontuur. Ik kan nog wel uren door schrijven maar dan heb ik nog niet alles verteld, dus waarom ga je niet eens zelf om NEPAL te gaan beleven, ervaren en er van te gaan genieten.

Boek met garantie
  • BanContact
  • Mastercard
  • Visa

Fijn dat je hier bent!

Zoover.nl plaatst cookies zodat je beter kunt vinden wat je zoekt.