Vakantie Texel

15741e01-kan-weg 0001 texel

Texel is het grootste eiland van de Nederlandse waddeneilanden. Texel heeft iets minder dan 14.000 inwoners, waarvan de eerste inwoners mogelijk al dateren uit de Midden-Steentijd. Texel telt vandaag de dag 7 dorpen, waarvan Den Burg het grootste dorp is.

Nederland
Waddeneilanden
Texel
Eigen vervoer
Verwijder filters

76 accommodaties

Over Texel

Texel is het grootste eiland van de Nederlandse waddeneilanden. De gemiddelde lengte van Texel is 20 kilometer en de gemiddelde breedte 8. Texel heeft iets minder dan 14.000 inwoners. De eerste inwoners van Texel dateren mogelijk al uit de Midden-Steentijd (8000-4500 v. Chr). Texel telt vandaag de dag 7 dorpen, waarvan Den Burg het grootste dorp is.

De natuur op Texel

Het landschap op Texel is rijk en divers. Texel heeft behalve polders, zandstranden, duinen en graslanden, ook heide, bos en kwelders. Een natuurlijk fenomeen op Texel is De Slufter, een gebied binnen de brede duinketen aan de noordwestkant van het eiland. Het gebied ligt vol kreken en geulen en staat in open verbinding met de Noordzee. Het is ontstaan door een duindoorbraak in 1858 en zeker een bezoekje waard. Texel is daarnaast een geliefd oord voor vogelliefhebbers. Op sommige dagen kan een ervaren vogelaar wel honderd verschillende soorten spotten.

Musea en bezienswaardigheden

Liefhebbers van cultuur en geschiedenis kunnen op Texel verschillende musea bezoeken. Maak bijvoorbeeld een uitstapje naar het Luchtvaart & Oorlogsmuseum Texel in De Cocksdorp, het agrarisch- en wagenmuseum in De Waal, de Oudheidskamer in Den Burg, of het Maritiem- en Juttersmuseum in Oudeschild. Met kinderen is het bezoeken van de zeehondenopvang Ecomare bij De Koog een aanrader.

Ga je er liever op uit in de natuur? Ook dan zit je goed op Texel, want dit is een heerlijk eiland om met de fiets te verkennen. Neem voor de lunch plaats op een terrasje en geniet van een hapje en drankje. Een bijzondere specialiteit van het eiland is de Texelse schapenkaas. Check dus zeker even welke gerechten ze op de kaart hebben staan met deze lokale specialiteit.

Verhaal van de redactie

Op nog geen half uurtje varen van het vasteland ligt het Waddeneiland Texel. Het zonnetje schijnt (want dat doet het daar váák) en onze ontdekkingstocht op Nederlandse bodem kan beginnen. Al meteen bij aankomst zien we veel fietsliefhebbers. Niet zo gek, want het eiland telt meer dan 135 kilometer aan fietspaden. Al fietsend kun je genieten van plekjes die je met de auto niet kunt bereiken: de kleine landweggetjes, de bossen, de weilanden vol schapen en lammetjes, of de duinen. Er zijn mooie routes door de natuur uitgestippeld zoals de Zuidroute, maar ook aan mountainbikers is gedacht: in het bos ‘De Dennen’ is er een speciaal parcours uitgestippeld.

Het is opvallend hoeveel toeristen graag op de fiets stappen op Texel, maar ook wandelaars zijn er voldoende te vinden. Het gebied van de Hoge Berg tussen Den Burg en Oudeschild vormt een geschikt terrein voor de wandelaar die iets van het oorspronkelijke Texelse landschap wil ervaren. Ja, en natuurlijk het strand… In de winter kun je hier heerlijk uitwaaien en wellicht een zeehond spotten, en in de zomer ligt het er vol mooie bikini’s en zwembroeken.

Lokale Waddenproducten op Texel

Voor ons blijkt het genieten op Texel vooral te bestaan uit een reis langs culinaire versnaperingen. Want het Wad produceert heel wat lekkernijen, zo blijkt. Bezoekjes aan kaasboerderijen, een bierbrouwerij en een ijsboerderij; daar krijg je de smaak van te pakken. Het zilte zeewater op de achtergrond geeft een heerlijk eilandgevoel en waarschijnlijk ook de ideeën om zelf producten te maken. Het gevoel dat veel Texelaars zelf natuurlijk hebben en hen van oudsher met vissersboten de zee op voer. Toen de visvangst sterk aan banden werd gelegd, sprongen diverse vissers over op het toerisme.

Wij stappen aan boord bij twee echte Texelse vissersmannen en nemen een kijkje achter de schermen. Vanuit de haven in Oudeschild kiest de TX10 Emmie van de familie Boom het ruime zeesop en niet veel later gaan de enorme visnetten van acht meter breed aan zowel bakboord als stuurboord uit. De zware willen zorgen ervoor dat het net met de stroom mee over de grond glijdt en door die beweging springen de garnalen in de netten.

Na enige tijd varen worden de vol gevulde netten binnengehaald en belanden niet alleen garnalen maar ook scholletjes, een lange geek, poontjes, ansjovis en een zeenaald in de bakken met water. De Texelse vissersmannen geven een korte tekst en uitleg bij iedere vis, die daarna keurig de vrijheid wordt gegund.

De garnalen worden direct aan boord gekookt, zodat wij en alle andere toeristen écht verse garnalen kunnen eten en eventueel een zak mee naar huis kunnen krijgen. Terwijl er druk wordt gekookt vaart de TX 10 Emmie dankzij haar diepgang van maar zestig centimeter langs zandbanken waar zeehonden zich nog een keer omdraaien in het zonnetje. Niet altijd natuurlijk!

Geen zeehond gezien tijdens het garnalen vissen? Dan biedt het bekende Ecomare uitkomst. EcoMare is het centrum voor de Wadden en de Noordzee waar je van alles te weten kunt komen over de natuur op Texel, het waddengebied en de Noordzee en de invloed van de mens in dit gebied. Dit is ook het centrum waar zeehondjes worden opgevangen en weer worden ‘klaargestoomd’ om vrij de zee in te gaan. Wij wandelen heerlijk langs de bassins waar niet veel later de zeehonden worden gevoerd… Het wordt één groot waterballet.

De Schapenroute

De zon staat hoog aan de hemel en wij zijn klaar om op de pedalen te stappen voor een mooie Schapenroute. Langs groene weilanden vol schapen en koeien, door de bossen en duinen, met altijd de wind in je haren. Die zilte zeewind doet ’t hem op Texel. Hierdoor zijn de Texelse lammeren zo bekend geworden. Het geeft ze die extra bijzondere smaak.

Dat die lammetjes het goed hebben in de sappige weilanden van Texel blijkt wel als je van je fiets stapt bij de Schapenboerderij De Noordkroon, gelegen in het natuurreservaat Waal en Burg. Een heerlijk boerenbedrijf, dat alleen ecologisch te werk gaat en ons graag een kijkje in de stallen gunt.

Volg het Schapenpad langs de verschillende schapenrassen, leer zelf wol spinnen, kijk hoe de schapen worden geschoren en gemolken of aai de pasgeboren lammetjes. Proef die boerensfeer en voor je het weet stap je na een kop koffie in de theeschuur naar buiten met té veel gekochte schapen- en geitenkaas.

Word er geen kaas van de schapenmelk gemaakt, dan kan het verdwijnen in ijs. Niet alleen omdat Texel gewoon graag alles met en van schapen maakt, maar ook omdat schapenmelkijs geschikt is voor diabetici en mensen met een koemelk- en suikerallergie.

Enkele jaren geleden legde kok Willem ‘Parel’ Roeper, die zelf verslaafd is aan alle Texelse producten, zich toe op het maken van schapenmelkijs. De ambachtelijke ijsmaker kan iedereen nu blij maken met een ijsje en bereidt inmiddels drie smaken schapenmelkijs; vanille, honing en duindoorn.

’s Zomers rijdt hij met zijn ijscokar over Texel om zijn heerlijke ijs aan de man en vrouw te brengen. Het fietsende publiek, en wij dus ook, stopt er graag voor. Net als een vaste stop bij het Vliegveld Texel, waar waaghalzen met een parachute uit de vliegtuigjes springen. Het maken van een tandemsprong is zo afgesproken, maar voor het echte werk kun je hier een cursus volgen. Wij hebben echter een heel andere bestemming…

Texels Skuumkoppe

Wij bevinden ons op een gezellig en zonnig terras, waar promotiekaartjes van de Texelse Bierbrouwerij beschrijven hoe lekker Texels Skuumkoppe is. Zeker het proberen waard! Net als de rondleiding door de brouwerij. ’t Bier van Tessel, zoals het door insiders wordt genoemd, heeft eigenlijk nog helemaal niet zo’n lange historie.

De Texelse Bierbrouwerij werd opgericht als kleine ambachtelijke bierbrouwerij op 23 juni 1994 en is nu op heel Texel en vér daarbuiten bekend. De bierbrouwerij breidde in 2001 alweer uit, en toverde de voormalige melkfabriek om tot bottellijn.

Tijdens de rondleiding valt te zien (of te horen) dat hier maximaal 5000 flessen per uur van een kroonkurk en etiket worden voorzien. En niet alleen het gepromote biertje, de brouwerij maakt veel verschillende speciaalbieren, van Texels Tripel tot Texels Bockbier en van Texels Witbier tot het enige donker gebrouwen tarwebier in Nederland Texels Skuumkoppe.

Beeldige beeldentuin

Midden op het eiland zien we vanuit de verte een groot beeld. We fietsen er heen en het gaat steeds meer op een Paaseiland beeld lijken. Eenmaal dichterbij blijkt het zo’n beeld te zijn! Het behoort bij de Eilandgalerij van Niek Welboren in Zuid-Eierland. Er gaat een hele theorie schuil achter dit beeld over lengte- en breedtegraden met Texel en de Paaseilanden, zo horen we als we door de beeldige beeldentuin achter dit oude schoolgebouw lopen. Wat je allemaal wel niet kunt ontdekken tijdens een paar dagen Texel…

Wat zeggen bezoekers over

Texel

Er is nog geen review geschreven, ben jij de eerste?

Boek met garantie
  • BanContact
  • Mastercard
  • Visa

Fijn dat je hier bent!

Zoover.nl plaatst cookies zodat je beter kunt vinden wat je zoekt.