/Mongolië

Vakantie in Mongolië

Het ongerepte Mongolië is onbekend bij veel toeristen. Ontdek de uitgestrekte natuur, de Gobi woestijn, de rijke geschiedenis en de interessante cultuur tijdens jouw vakantie naar Mongolië.

0 accommodaties

Over Mongolië

Mongolië is bij veel toeristen uit het Westen onbekend en dus vaak onbemind, wat erg jammer is te noemen. Even wat summiere gegevens over Mongolië. Het land is zeker meer dan 45 maal groter dan Nederland en er wonen slecht circa 5 miljoen inwoners. Het merendeel van de bevolking is onder de 25 jaar jong. Men heeft dus de ruimte en dat zie je dan ook wanneer je met het vliegtuig over Mongolië vliegt voordat men aankomt op de luchthaven van Ulanbataar. Het meest bekend is bij ons: de Gobi woestijn en het feit dat de Mongolen onder leiding van de Djenkis Khan naar verschillende streken in zowel Azië als Europa op (roof)tocht geweest zijn. Ook de Prewalsky paarden (fok programma o.a. in Nederland) zijn zeer bekend bij de oorspronkelijke Mongolen.

De hoofdstad is een mengeling van oude – voornamelijk Oost Europese gebouwen in Azië gelegen, geschilderd in de bekende blauwe -, gele – en roze kleuren en wat het voor mij echter zeer aantrekkelijk maakte waren de Boeddhistische Kloosters waarvan de oorsprong van hun geloof is gelegen bij de Daihli Lama. Het verkeer is er erg druk en men kan goedkoper de taxi of het openbaar vervoer nemen. Voor bezoeken in het land kan men beter een vlucht boeken.

Klimaat

Mongolië is een vakantieland voor ontdekkers, genieters, sportieve vakantievierders maar zeker ook voor de flora en fauna liefhebbers. De winters zijn kort en kunnen behoorlijk koud zijn op de temperatuurmeter, echter de gevoelstemperatuur is beduidend warmer dan de temperatuur aangegeven op de thermometer Waarschijnlijk is het een droge koude want de ruiten van de auto’s zijn niet of nauwelijks bevroren na weer een zeer koude nacht. Helaas heb ik slechts een klein stukje van dit onmetelijke winter vakantieland kunnen zien en ervaren en daarover wil ik vertellen.

Reisverslag van de Zoover redactie

Nadat ik in het hotel mijn koffer had uitgepakt en gemakkelijk het tijdsverschil van plus 7 uur overleefde, ging op te voet op ontdekkingstocht. Ik had zeer warme kleding meegenomen, waaronder moonboots, echter die heb ik niet gedragen omdat ik er misschien wel voor gek mee zou lopen. De straten zijn keurig schoongehouden en het verkeer heeft geen last van gladde wegen op het moment toen ik er was. De bergen rond het hotel lijken wel op een hoge taart welke helemaal bedekt is met een soort van witte poeder glacé, geweldig indrukwekkend om dat te zien. Het hotel is gelegen aan de vredesbrug waarop 2 gebeeldhouwde leeuwen waren gezet, de rivier is wel dik bevroren, maar dat moet kunnen wanneer het zo koud is. Het hotel is gelegen in de directe nabijheid van het beroemde treinstation welke verbinding geeft tussen Moskou via Ulanbataar naar Peking. Nabij de ingang van het station staan zeer oude (stoom) locomotieven, die voor de hobbyisten een ware ontdekking zullen zijn. Ik dacht bij mijzelf: hiermede zouden eigenlijk toeristische winter routes door het land mogelijk moeten zijn. Wie weet komt dat nog eens. Via een drukke straat, gele – en anders kleurige taxi’s rijden af en aan, je hoeft je hand maar op te houden en je hebt zomaar een taxi en vele oude -, maar zeker ook de nieuwste terreinwagens rijden snel aan mij voorbij. Op nog geen 10 minuten lopen komt men al in het centrum van de stad (inwoners aantal circa 550.000) alwaar regeringsgebouwen (moderne – en oude stijl), musea, cultuur gebouwen, vele restaurants, Duitse bierkelders, kareoke clubs, hun aanwezigheid nadrukkelijk opeisen. Ondanks de lage temperatuur is het woord vervelen praktisch onmogelijk in het drukke Ulanbataar. Er is zelfs een modern warenhuis waar vele Westerse – en Japanse goederen te koop zijn. Indien je een koopje wilt hebben, moet je niet in deze supermarkt zijn, maar daar waar de Mongolen zelf kopen en dat is op de zwarte markt, bestaande uit bruine zee containers alwaar allerlei koopwaar te koop wordt aangeboden, van groente en fruit tot een gekopieerde CD plaatsjes aan toe. Tussen het wandelende publiek val ik direct op. Eerst in verband met mijn lengte (de Mongolen zijn kleiner dan Nederlanders), maar ook in verband met het feit dat ik blauwe ogen heb en grijs haar heeft. In tegen stelling tot de Mongolen die een platte – en kleine neus hebben, valt het formaat van de westerse neus (in hun ogen groot en puntig) behoorlijk op. De Mongolen hebben zwart haar, spleetjes ogen die meestal bruin van kleur zijn en vele vrouwen zijn behoorlijk slank. De vrouwen die ik ontmoette zijn behoorlijk inventief en zeker niet bang en onderdanig aan de mannen. Ze weten wat ze willen en dat laten ze ook graag horen. Ik heb me heel veilig gevoeld in Mongolië zeker wanneer je dat vergelijkt met een bezoek aan andere grote wereldsteden waar het niet altijd verstandig is om gedurende de nacht zich op straat te begeven.

Boeddha

Een bezoek aan het grote Boeddha complex, gelegen iets uit het centrum van de stad is een wereld op zichzelf. Monniken, gekleed in traditionele paarse kleding, met aan hun oren de steeds maar rinkelende mobieltjes. Gebedsmolens die je kloksgewijs moet laten ronddraaien terwijl je een gebed opzegt, aangeslingerd met de rechterhand. De fantastische kleuren van de vele gebouwen, rood – donker rood -, wit en vele andere kleuren. En wat dacht u van de vele in traditionele klederdracht gestoken Mongolen die hier hun gebeden de hemel in bidden. In 1 van de hoge gebouwen op het tempelcomplex is een staande Boeddha met een hoogte van 26 meter puur gouden bekleding, bijeengebracht door de gelovigen, bestaande onder meer uit gouden ringen, oorhangers, kettingen en nog veel meer andere gouden attributen.

Na een bezoek aan dit klooster (er zijn er veel meer kloosters in uitgestrekt Mongolië) kom al snel met de beide benen weer op de grond en in de realiteit wanneer je eenmaal de tempel grond verlaat. De dagelijkse drukte van toeterende auto’s, het snel oversteken van de plaatselijke bevolking maar ook de paarden en wagens in het straatbeeld, brengen je weer snel in de realiteit van het niet spirituele leven. Ulanbataar is gelegen in een trechterdal, omzoomd door middel hoge besneeuwde sprookjesachtige bergen waarin ook een zomerpaleis is te bezoeken. Het zou hier een ideale plaats zijn om in de winter te gaan langlaufen, echter men kent deze sport niet.

De Nationale sport is worstelen (festival in Juli). Ook boogschieten, keihard op Prewalsky paarden racen, auto racen, vissen en jagen zijn mateloos populair bij de mannen.

Sneeuw en ijs

Hoe ziet globaal Mongolië er volgens mij uit (althans dat wat ik gezien heb). Natuurlijk de Gobi Woestijn: men denkt vaak dat er alleen maar zand is, echter dat is zeker niet waar. Natuurlijk zijn er zand bergen en duinen maar ook grazige weiden echter nu bedekt met een laag dikke sneeuw, veel wilde dieren in velerlei prachtige kleuren, prachtig blauw gekleurde meren waarop men nu zou kunnen schaatsen waar het goed vissen is via een uitgehouwen wak in het ijs. IJskoude bergen, hete dalen (zomers). Van alles wat er op de wereld te vinden is, kan men bijna ook alles in Mongolië vinden.

Het wegennet in en rond en naar de grote plaatsen is vaak behoorlijk en ondanks de koude en sneeuwval waren de wegen ijsvrij, echter wanneer men echt het binnenland ingaat moet men toch wel beschikken over een goede auto met een sterke motor. In geval van pech moet men zelf veel kunnen repareren. De wegenwacht zult u niet aantreffen.

Ga er eens een week(end) uit de stad en u zult van de ene verbazing in de andere vallen. De winter brengt u in een hagelwit decor van sneeuw en ijs, onmetelijke vlakten en zodra u de grote weg bent afgeslagen komt u in het decor van een ijs – en sneeuwpaleis. U krijgt het idee dat u zich bevindt in the middle of (s)now where, en dat bent u dan ook. Via min of meer gebaande paden waren wij onderweg naar een Ker (tenten) kamp op ongeveer 50 kilometer rijden vanuit Ulanbataar. Midden in de onmetelijke ruimte van Mongolië zie je plotseling groepjes mensen lopen, waarschijnlijk onderweg van niets naar iets (zo lijkt het mij, maar ze zullen beslist wel een doel voor ogen hebben). Loslopend vee, yaks, kamelen, Prewalsky paardjes met hun berijders snellen door de sneeuw. Nergens zie ik hun woontenten (die in een korte tijd afgebroken en opgezet kunnen worden) maar die er beslist wel moeten zijn. Na enige kilometers, al rijdend door de poedersneeuw, al klimmend tegen een heuvel, zien we plotseling weer een hoop stenen in de sneeuw liggen. Op de top van die hoop met stenen staan blauwe vlaggen of gedeelten er van. Dit is volgens de gelovige Mongolen een gebedsplaats. Men stopt er voor, loopt er 3 maal kloksgewijs omheen en doet de gebeden, schopt de sneeuw weer van hun voeten en rijd dan weer verder. Het uitzicht is niet alleen indrukwekkend maar ook adembenemend mooi. Ver verspreid van elkaar komt men nederzettingen tegen van de oorspronkelijke Mongolen, die ook gedurende de winter hier hun vee hoeden. Mocht je op een of andere manier hun hulp (of overnachtingplaats) nodig hebben, deze mensen zijn super gastvrij en zullen u met liefde dat delen met u wat ze aan mogelijkheden hebben.

Wodka

Links aan de weg komen we weer een Ker groep aan tenten tegen. Dit is een plaats waar bronzen Dinosaurussen beelden staan opgesteld. In Mongolië heeft men diverse opgravingen gedaan naar Dinosaurussen en men heeft veel resten van deze prehistorische dieren gevonden. Na enige uren gereden te hebben zijn we uiteindelijk aangekomen op de plaats waar we dachten te gaan overnachten, namelijk in een groep van Ker tenten, compleet met een stenen gebouw waar ook slaapmogelijkheden zijn en een restaurant. Ondanks onze vermoedens dat het niet druk zou zijn op deze, ietwat toeristische plek, is het zeer druk en ons idee om daar te kunnen overnachten bleek een sprookje te zijn. Teleurgesteld kijken we nog wat rond in dit kamp en kiezen er voor om, voordat het donker wordt, uit te gaan kijken naar een andere slaapplaats.

Via de plek waar de bronzen beelden staan opgesteld, ontmoeten we een wat aangeschoten eenzame man, midden in de sneeuwvelden. We vragen hem om advies en zoals het een goed gebruik is in Mongolië, nemen we de naar Wodka ruikende persoon in de auto mee, die ons de weg zal wijzen naar een hotelletje.

Ons onderkomen is gegarandeerd en de kamers zijn schoon, er is warm water en een toilet op de kamer, wat willen we nog meer. Het hotel ligt tegen een bergrug, bedekt met veel sneeuw, een ideale plaats om te gaan langlaufen (echter dat is nog niet bekend in Mongolië). Een groepje mensen is bezig zich op te warmen of zich moed in te drinken door middel van het ledigen van een – of meer flessen wodka en gezamenlijk hebben we een heel gezellige avond. Om naar de sterrenhemel te gaan kijken (en af te koelen van de wodka) zijn we regelmatig buiten in de vrieskou te vinden.

In de ochtend is het om 09.00 uur tijd voor het Mongoolse ontbijt. Deze is duidelijk anders dan mijn bekende ontbijt. Ik krijg hete en vette soep met een flinke kluit vlees er in en op verzoek wordt er ook tomaten, komkommers en sla geserveerd. Men drinkt er ook boter thee bij, in grote koppen, echter dat krijg ik mijn keelgat echt niet in. De boter thee is niet alleen vet maar ook nog behoorlijk zout, men zegt dat dit goed tegen een kater is. Ik had gelukkig nog wat droge koekjes bij me en maakte dat tot mijn ontbijt en dronk er een blikje cola bij. In de omgeving hebben we nog wat gewandeld en ontdekten een grote rots in de afbeelding van een reuzenschildpad, ook dit moest natuurlijk op de gevoelige plaat worden vastgelegd. Na een korte rustpauze zijn we weer teruggekeerd naar Ulanbataar waar ik de rest van mijn verblijf geweest ben.

Mongolië is waarschijnlijk net zo koud in de winter als het noorden van Finland. Dus voor toeristen die wat anders willen dat het gewone, kom naar Mongolië, u zult er geen spijt van hebben.

Boek met garantie
  • BanContact
  • Mastercard
  • Visa

Fijn dat je hier bent!

Zoover.nl plaatst cookies zodat je beter kunt vinden wat je zoekt.