/Mauritius

Vakantie in Mauritius

Mauritius is een heerlijke tropische bestemming! Met paradijselijk witte zandstranden, wuivende palmbomen en een azuurblauwe zee beleef je hier een heerlijke vakantie.

24 accommodaties

Over Mauritius

Mauritius. Alleen al bij het idee dromen we weg. Paradijselijk witte zandstranden, wuivende palmbomen en een azuurblauwe zee. Heerlijke cliché zinnen, maar zeker wáár voor deze tropische bestemming. Super genieten van luxe hotels, maar op dit eiland valt echt veel meer te beleven dan op je rug in de zon liggen...

Afgezien van een heerlijk vooruitzicht om van zon, zee en strand te genieten op Mauritius kunnen we meteen al meer positieve voorbeelden opsommen. Het tijdsverschil is minimaal (tot 3 uur), je hebt geen vaccinaties nodig, vanaf Brussel kun je rechtstreeks vliegen met Air Mauritius, het hele jaar door is het er aangenaam warm én je kunt er goedkoop kleding kopen. Kortom, genoeg redenen om Mauritius boven aan het lijstje vakantielanden te zetten. Voor ons in ieder geval!

Stukje geschiedenis

Na een uitstekende nachtvlucht met Air Mauritius komen we aan op de luchthaven waarna een privé taxi ons direct naar ons luxe verlijf Le Touessrok rijdt. Over smalle weggetjes, via de linkerzijde, brengt onze Hindu-chauffeur ons met veel plezier naar plaats van bestemming. In zijn taxi hangen diverse gelukshangers, niet dat we die nodig hebben natuurlijk. In sneltreinvaart geeft hij een korte cursus Mauritius. "Van het suikerriet hier langs de weg wordt suiker maar vooral rúm gemaakt. Weten jullie dat de Nederlanders daar een groot deel schuldig aan zijn? Kijk hier..." We rijden langs een bouwvallig huis cq aanlegsteiger met een strandje langs de kust. "Op deze plaats zijn de Nederlanders in september 1598 aan wal gekomen. Aan jullie hebben we onze internationale naam te danken." Klopt! Maurits van Nassau maakte dit eiland tot een belangrijke plaats voor de VOC op de route Holland-Java. Voor die tijd werd het eiland heel anders genoemd: Cisne. In 1510 door de Portugezen bedacht en waarschijnlijk geïnspireerd op de legendarische dodo (Cigne, zwaan) of op Cirne, één van de zeevaarders van die tijd. Zij hebben het eiland echter nooit tot een Portugese nederzetting gemaakt. 'Wij' wel en we brachten onder andere het suikerriet mee, maar roeiden tegelijkertijd de bijzondere vogel de Dodo uit.

Om de geschiedenisles meteen even compleet te maken: Van 1715 tot 1810 heersten de Fransen over Mauritius en zij gaven het eiland weer een andere naam: Ile de France. In Frankrijk nog steeds onder die naam gebruikt... In de 19de eeuw werd Mauritius hét strategische middelpunt in de Indische Oceaan en daar profiteerden de Engelsen van. Zij veroverden het in 1810, voerde de naam Mauritius weer in, net als de Engelse taal en Britse tradities als links rijden. Het grappige van het eiland van heden ten dage is dat er merendeel Frans wordt gesproken en gegeten, maar dat er nog links wordt gereden. In 1835 werd de slavernij afgeschaft en haalden de Engelsen Aziatische werkkrachten naar 'hun' eiland. En ook dat zie je tegenwoordig nog heel goed. Mauritius is met recht een smeltkroes van culturen! En dat maakt het eiland, dat op 12 maart 1968 een onafhankelijke status verwierf, juist tot zo'n fantastische vakantiebestemming.

Suikerrietmuseum

Om het land goed te leren kennen is een bezoek aan het suikermuseum, in de oude suikerfabriek midden op het eiland, een aanrader. Vrachtwagens vol suikerriet rijden aan de achterkant af en aan. De geur van het branden van suikerriet ruik je al van verre. Binnen zie je hoe deze stengels worden vermalen tot suiker en rum. En valt er veel over de geschiedenis te leren. Daarna is het leuk om door te rijden naar de hoofdstad Port Louis, vooral bekend om de overdekte markt. Een waar spektakel. Ook hier zie en ruik je de mengelmoes van culturen: kleurrijke sarongs, schoenen, vis en vlees, fruit, groente, kruiden en de daarbij behorende medicijnmannen die voor ieder kwaaltje wel een zalfje of kruidenbuideltje hebben. Een kijkje bij de drukke haven aan de Indische Oceaan is ook een belevenis op zich. Het krioelt er van de handelaars in vis, de vissers zelf natuurlijk en werklui die de trossen los gooien of druk met de visnetten in de weer zijn. Vaak staat er, bij veel taxi-chauffeurs, nog een bezoek aan de botanische tuinen te wachten. We wandelen langs een vijver vol lotusbloemen, langs een oud herenhuis en langs vele medicinale bomen. Het is heerlijk toeven in de schaduw van de vele bomen. Dus een klein lunchpakketje mee.

Met die taxi-chauffeurs is het best lachen. Ze brengen je toch waar zij je willen hebben. Druk maken heeft geen zin. Wij komen terecht bij diverse winkeltjes waar miniatuur scheepjes worden gebouwd, out let stores van Ralph Lauren en kunsthandels. Hartstikke grappig om die authentieke handarbeid te zien, maar niet echt goedkoop. Maar ja, de taxi-chauffeur krijgt punten voor deze bezoeken. Wij kopen onze wintertruien gewoon bij een klein winkelcentrum. Omdat Mauritius vroeger een textieleiland was is vooral kleding hier goedkoop. Dat hoor, lees en zie je overal op het eiland. Extra ruimte in de koffer is zeker geen overbodige luxe, want wintertruien zijn zeker goedkoop. Bepakt en bezakt komen we terug in ons nieuwe hotel.

Tempels

Aan de oostkust van Mauritius, langs het gouden schiereiland Belle Mare, zijn veel luxe hotels met golfbanen te vinden. Heerlijk verscholen tussen palmbomen en groen gras ligt het One&Only Le Saint Geran hotel met aan de ene kant de blauwe oceaan en aan de andere kant een lagune. Bij dit hotel leren we weer een stukje geschiedenis van Mauritius. De naam van het hotel is te herleiden naar een zeilschip dat ooit voor de oostkust is vergaan. En om dit verhaal nog 'mooier' te maken: aan boord was Paul, een arme arbeider. Hij had een romantische verhouding met Virginie, een meisje van rijke afkomst. Net als bij Romeo en Julia was hun liefde verboden en gedoemd te mislukken. Het restaurant aan de lagune is naar hen vernoemd. Bij Paul & Virginie is het puur genieten van alle keukens door elkaar heen: de Franse, de Mauritiaanse, de Indiase, de Creoolse en de Chinese. Onder een parasol op de steiger boven het blauwe water vergeet je alle stress van thuis. Aan de overkant straalt een tempel ons tegemoet. Daar moeten we heen! Een kleine speedboot brengt ons naar de overkant, waar een hindu-tempel is gebouwd. Ganesha de mensolifant en Shiva, de Godin, wachten hier op ons.

In het zuidelijk deel van Mauritius is een enorm groot tempelcomplex te vinden en als je een beetje cultureel bent ingesteld, een must do. Kun je gelijk ook de residentiële stad Curepipe bezoeken. In deze sfeervolle en bloeiende stad woont de society van Mauritius. Dat is te zien, zeker bij de luxe landhuizen in koloniale stijl. We zijn verbaasd over de vele mogelijkheden die dit bounty eiland te bieden heeft. Wij kwamen om te rusten, maar komen niet eens toe aan het uitlezen van ons boek. Snorkelen, een balletje slaan op de golf- of tennisbaan, een rondje fietsen en een schitterende duik in het koraalrif houden ons bezig. Om daarna toch wel weer in het zonnetje neer te ploffen op ons luxe bedje met parasol en vlaggetje met 'service' of 'do not disturb' én uitzicht het schitterend blauwe water op.

Duiken

Mauritius is een toplocatie om te duiken. De meeste duikactiviteiten vinden plaats aan de westkust, en buiten het rif. In totaal zijn er zo'n 200 verschillende soorten koraal, inclusief de beroemde zwarte koraal. Door het rif is de zee gevuld met uiteenlopende dieren zoals de schildpadden, aal, inktvis, zeekreeft, haaien en gekleurde tropische vissen. Er zijn ook mogelijkheden om in grotten en wrakken een onderwaterkijkje te nemen.

Boek met garantie
  • BanContact
  • Mastercard
  • Visa

Fijn dat je hier bent!

Zoover.nl plaatst cookies zodat je beter kunt vinden wat je zoekt.