Accommodaties IJsland

Vakantie Ijsland
Hoe noordelijker, hoe kouder. Dát denkt men vaak. Klopt ook wel, maar toch valt er in de ongerepte natuur van zomers IJsland behoorlijk wat zon te pakken. Lange, wandelingen in het bizarre, mysterieuze vulkanische landschap met de zon aan de hemel. Daarna relaxen. De herfst kleurt mooi op en leent zich uitstekend voor een verrassende stedentrip naar Reykjavik.
In de wintermaanden ís het natuurlijk koud in IJsland, maar dan kun je er juist ook perfect opwarmen. In zalige hot pots die overal in het land opborrelen of in de wereldberoemde Blue Lagoon.

Vakantie Ijsland

IJsland hoeft niet altijd koud te zijn
Het IJsland avontuur kan beginnen! De verwachtingen zijn hooggespannen. Wij zoeken de mysterieuze natuur, een zonnetje en natuurlijk de krachten van de aarde. En die komen we al snel tegen bij het warme water van de wereldberoemde Blue Lagoon. Geen mooie strandbaai op een Caraïbisch eiland… maar een blauwe geothermische binnenzee in een kaal ‘maanlandschap’ van lava. Het water ziet er ongelofelijk blauw én lekker uit en steekt schitterend af tegen de donkere lava. De damp stijgt langzaam op. Hier kunnen we het wel even volhouden! Het blauwe meer is ooit ontstaan doordat de geothermische krachtcentrale, die de energie levert voor de omliggende woonoorden, het water wilde lozen en dit deed over de lavavelden, waar ook thermale waterbronnen op een diepte van 2000 meter aanwezig zijn. In eerste instantie schrok men dat het water niet werd geabsorbeerd door de lava en er dus een groot meer ontstond, maar later bleek dit prachtig blauw te kleuren en een genezende kracht te bezitten. Iedereen kan nu rustig relaxen in dit grote, dampende meer van 5000 m² vol warm (36-39 C) natuurlijk water vol zout, algen en mineralen. Op de lavarotsen staan hier en daar houten tonnen met witte, silica modder. Wat je hiermee moet doen? Je gezicht, nek en decolleté insmeren zodat je de dode huidcellen wegscrubt. Ontzettend ontspannen. Zeker ook als je achter de deur in de rots een kijkje neemt, want deze is helemaal omgetoverd in een Turks stoombad. Ons tripje IJsland kan niet beter beginnen…

Warme hot potjes
In de zomermaanden én in hartje winter blijft de grond onder IJsland borrelen. Dit levert, bij de kleine breuken in de grond, warm water op. Hot pots genaamd. Zittend in het warme water adem je de gezonde lucht in. Veel IJslanders hebben zelf in de achtertuin een eigen hot pot. Ook de huizen worden verwarmd met deze aardse ‘gassen’. Maar opwarmen in het warme water is écht favoriet bij de inwoners. Ze gaan, als ze vlakbij de hoofdstad wonen, naar het openbare zwembad, gratis. De hoofdstad van de republiek IJsland, Reykjavik, ligt aan de voet van de berg Esja en direct aan zee. De inwoners zijn veelal werkzaam in de visserij, of in de fabrieksindustrie of toerisme. Het is een overzichtelijke en schone stad, waar de huizen in vrolijke kleuren zijn geschilderd. Druk zullen wij het hier nooit vinden, want van de 280.000 inwoners van IJsland wonen er ongeveer 120.000 in Reykjavik. Toch is het een bruisende stad! Niet alleen qua ‘berucht’ nachtleven, ook qua shopmogelijkheden én op cultureel gebied valt er voldoende te beleven. De winkelstraten Skólavördustigur en Lauvegur tellen vele design winkels, galeries en trendy kledingwinkels. De kerk Hallgríms valt niet te missen, die steekt ‘lomp’ boven de stad uit. Het is een bijzonder stukje architectuur, waar de ene mens wel van zal houden en de ander niet. In het Saga-museum komt de geschiedenis met Vikingen weer tot leven en in het Nationale Museum valt op cultureel gebied ook genoeg te genieten. Vergeet na een dag slenteren door de stad niet om de voeten te laten rusten en te relaxen in één van de vele warmwaterbronnen. Dáár staat de stad zeker ook om bekend. Rustgevend en medicinaal water vol nieuwe energie.

Natuurwonderen
Tijd voor een ‘safari’. Indrukwekkend en avontuurlijk! Een populaire excursie is de rit langs dé natuurwonderen van IJsland. De zogenaamde Golden Circle tour gaat langs hoogtepunten als Gullfoss, twee enorme watervallen (11 en 21 meter) die in de koude maanden voor een groot deel bevroren zijn. Wij zijn er als het zonnetje heerlijk schijnt en zien zo een regenboog de Gullfoss bekronen. De vertaling Gouden Waterval is meteen duidelijk. Een ander natuurwonder wat onze verbazing wekt is de Geysir in het geothermische gebied van Haukadalur. De grote geiser in dit kale en rokende landschap kan tot zestig meter hoog spuiten, maar doet dit helaas maar drie maal per etmaal. Gelukkig toont zijn ‘broertje’ iets vaker het spuitkunstje. Zo schieten wij toch nog een mooi plaatje van de kokende straal water van zo’n dertig meter.
De tour gaat door, naar een ander, historisch hoogtepunt van IJsland: het Nationaal Park Thingvellir, waar de voormalige ‘residentie’ van Parlement de Althing dat in het jaar 930 als eerste parlement ter wereld zitting nam, te vinden is. Een korte geschiedenisles: Door een gigantische vulkaanuitbarsting op de Noord-Atlantische zeebodem ontstond IJsland zo’n 20 miljoen jaar geleden. Vanwege de schuivende plateaus van Europa en Noord Amerika is de aarde diep onder IJsland altijd opstandig. Hierdoor groeit nog steeds de enorme ravijnachtige breuklijn in het landschap van het Nationaal Park Thingveller.

Vulkaangletsjer
Tijd om de wandelschoenen aan te trekken. Bij Hotel Budir op het schiereiland Snaefellsnes in West IJsland maken wij een paar schitterend wandelingen.
In de zomer is het dus heerlijk lang genieten van de dagen en kun je zelfs ’s nachts golfen. Golfliefhebbers kunnen hier hun hart dus ophalen! De echte fanaten gaan zelfs in de wintermaanden door.
Aan de voet van de meest mysterieuze vulkaangletsjer van Europa, Snaefellsjökull met een hoogte van 1446, ligt het hotel. In de ruige, ongerepte natuur is het landhuishotel een plek van serene rust en warme behaaglijkheid. Vooral het uitzicht vanuit de hotelkamers is wonderbaarlijk. Aan de ene kant zicht op zee waar de zeemeeuwen cirkelen, aan de andere kant op de witte toppen van de gletsjer en iets verderop staat een zwart kerkje waar (ook) buitenlanders kunnen trouwen.

Elfjes
IJsland is het land vol mysterieuze verhalen. Onze gids en hoteleigenares Gudrun Bergmann vertelt dat de vulkaangletsjer bijzondere krachten bezit, waar de één uitzonderlijk van tot rust komt en de ander juist spiritueel moe raakt. Gelukkig komen wij hier gewoon helemaal tot rust en genieten volop van dit bijzondere land. We wandel met Gudrun langs de grillige kustlijn met (basalt)kliffen en zij vertelt: “Snaefellsjökull trekt sinds mensenheugenis al mensen aan, dankzij de bijzondere kracht. Bij mijn hotel Hellnar hebben wij een cirkel a la ‘stonehenge’ gemaakt, waar bezoekers die krachten écht kunnen waarnemen.” Wellicht gaat ons Nederlanders dit de pet te boven. Ik heb genoeg aan het rapen van zo’n mooie, diepzwarte lavasteen. Een steen die alles – vuur, water, lucht en aarde – heeft meegemaakt en dus heel sterk is.
Speciaal is haar reactie op het moment dat ik tussen het groene mos een gouden armbandje vind. Gudrun: “Dat hebben de elfjes voor je klaargelegd!”. Ik moet er om lachen, maar zij is serieus! Hoe stoer en weerbestendig de IJslanders ook zijn, (bij)gelovig zijn ze zeker. Net als in andere Scandinavische landen, gelooft men heilig in trollen en elfjes. Misschien helpt het idee van de onzichtbare mensen hen wel de koude dagen door…

Klimaat
Warm of koud? IJsland klinkt als koud… maar omdat IJsland onder invloed staat van de warme golfstroom is het klimaat vrij mild. 's Winters schommelen de temperaturen rond het vriespunt en in de zomer is het maximaal 14ºC. Het voorjaar en de herfst kennen lange schemeravonden. In deze tijd van het jaar zijn de dagen ongeveer even lang als in Nederland, maar in de zomer lijkt het haast niet donker te willen worden. Het weer op IJsland is zeer wispelturig, dus zorg voor warme wind- en regendichte kleding. Dankzij de warme golfstroom langs de zuidkust van het eiland heeft Reykjavik in de winter een gemiddelde temperatuur van +2 graden Celsius. Een bezoek aan deze stad in de winter is een absolute aanrader!

Geld
De IJslandse munteenheid is de IJslandse Kroon (ISK). Pinnen of geld wisselen kan gewoon bij de vele geldautomaten. Betalen met een creditcard is in IJsland gebruikelijk. Bij aankopen boven 5000 ISK is de BTW bij de bank op de luchthaven terug te halen. Wel even een formulier vragen bij de aankoop.

Op Zoover vind je 25 Appartementen, 1 Camping, 176 Hotels, 5 Vakantiehuizen, 1 Vakantiepark, 2 Aparthotels, 24 , 7 Bungalows, 3 Chalets, 15 Hostels en 24 Pensions in IJsland. Je kunt 306 vakantiefoto's van IJsland bekijken op Zoover. Daarnaast kun je 4 video's van IJsland zien op Zoover. Populaire bestemmingen voor een vakantie in IJsland zijn Reykjavik, Myvatn, Keflavik en Höfn. Kijk voor meer bestemmingen in de lijst hieronder of klik op het tabblad bestemmingen. Populaire dagjes uit in IJsland zijn Golden Circle Route, Hallgrímskirkja en Laugavegur.
Even geduld a.u.b.
Recommended (4)
Type bestemming
Aan zee in IJsland (152)
Type accommodatie
Appartementen in IJsland (25)
Campings in IJsland (1)
Hotels in IJsland (176)
Vakantiehuizen in IJsland (5)
Vakantieparken in IJsland (1)
Aparthotels in IJsland (2)
Bed and Breakfasts in IJsland (24)
Bungalows in IJsland (7)

283 Accommodaties IJsland

1 2 3 4 5 6 7 8 9 volgende

8,4
20 beoordelingen
een perfecte lokatie lekker centraalZeker aan te bevelen
7,8
52 beoordelingen
Leuk stadshotels, leuke kamers ontbijt minderService geen bezwaar
8,6
25 beoordelingen
Goed hotel vriendelijk personeelMooi Hotel
9,0
8 beoordelingen
prima design hotel met zeer aardige stafprima hotel
7,8
26 beoordelingen
Aaangenaam hotel!Prima hotel, maar wel aan een vliegveld
1 beoordeling
Overnachten in voormalig typisch woonhuis
2 beoordelingen
Grandioos hotel met prachtig uitzichtFantatisch uitzicht,hot tube, echt een topper!
8,2
8 beoordelingen
Zeer centraal gelegengeweldige ligging
8,4
21 beoordelingen
Super comfortabel hotel met veel faciliteitenPrima
8,5
11 beoordelingen
Super mooi en modern hotelmooi luxe hotel op centrale ligging in Reykjavik
1 beoordeling
Heerlijk plekje bij de boer
3 beoordelingen
heel goed hostel centraal gelegen
 1 2 3 4 5 6 7 8 9 volgende

Aanbiedingen

Last minute

Poll

Wat ga jij doen met Pasen?