Ben je op zoek naar goed beoordeelde accommodatie voor je vakantie in Santorini? Hieronder vind je alle accommodaties in Santorini.
Waardering

Santorini
8,7
382 reviews

Vakantie Santorini

De meeste bezoekers vonden de beste prijs voor Santorini bij :
Sorteer op :
Aanbevolen door Zoover
Waardering
Aantal reviews
Afstand tot centrum

425 Accommodaties Griekenland, Cycladen eilanden, Santorini

Zoeken binnen de huidige resultaten:

Reviews van Santorini

Vakantie Santorini
De officiële naam van het zuidelijkste eiland van de Cycladen is Thera. Maar de meeste mensen spreken nog van Santorini, een Italiaanse naam die werd gegeven tijdens het Venetiaanse bestuur. Het Griekse eiland ontstond door de werking van een, vandaag de dag dode, vulkaan. Vanaf het water lijken de witte dorpen op de roodkleurig bergen wel van sneeuw. Maar niets is minder waar, het zijn schitterende stadjes vol winkels en restaurants.

Santorini scoort een 8,7 uit 10, op basis van 382 reviews

Vakantie Santorini

Boven op de 300 meter hoge kraterwand ligt de hoofdplaats Fira. Hier meren iedere dag cruiseschepen aan, die in een middag ‘Santorini doen’. De toeristen gaan per ezel of lift vanuit de lage, oude haven, omhoog naar Fira. Je kunt ook via 588 traptreden het stadje bereiken. Ik kom echter met de ferry vanuit Naxos aan en huur in de haven een auto, waarmee ik via haarspeldbochten omhoog rijd en uiteindelijk in Fira beland. Het is een gezellig plaatsje met veel toeristenwinkels. Vooral T-shirts, zeesponzen en juwelen doen het hier goed. Opvallend is het hoe smal en zigzaggend de straatjes en kleine huisjes zijn. Rechte lijnen zijn onbekend op Santorini. Alles is in bochten gevormd, wat het eiland een unieke, karakteristieke architectuur geeft. Vaak zijn de witte huisjes met blauwe kozijnen en luiken in de aarde of rotswand verzonken, wat er voor zorgt dat het in de hete zomers binnen uit te houden is. Na de laatste aardbeving van 1956 werd het in de 18de eeuw door Venetianen gestichte Fira grotendeels nieuw opgebouwd. Het gemeentebestuur houdt zich aan de typische bouwstijl, met veel rondingen, van de Cycladen. Hoogbouw ontbreekt gelukkig op dit eiland.
Natuurlijk zijn er ook veel terrasjes en restaurants waar onder andere heerlijke vis of zalig ijs wordt geserveerd. Bijna altijd met schitterend zicht op een prachtig blauwe zee. Hét paradepaardje van het eiland. Soms lijkt het wel of je op een terras boven zee zit. Dit gevoel schijn je in het kunstenaarsplaatsje Ia helemaal te hebben. Dus stappen wij verder in de auto.

Graffiti
Een knapogende jonge Griek vraagt of hij met ons mee kan rijden. We twijfelen even: ‘een lifter meenemen in een onbekend land?’ Maar we zijn immers met z’n tweeën en het is best handig als iemand ons de weg kan wijzen. Onze ‘Adonis’ vertelt tijdens het ritje van tien kilometer veel over zijn eiland: over de zwarte lavastranden, het uitgaansleven, de cruisetoeristen en over de steentjes langs de weg. Zonder zijn aanwijzing hadden wij dit waarschijnlijk niet eens écht gezien. We moeten op de bochtige, bergachtige weg letten. Maar hij heeft gelijk, op de roodkleurige grond liggen witte steentjes, vaak in een hartje of naam gedrukt. Zo kan iedereen zich op een natuurlijke manier met graffiti bezighouden.
Dan komen we aan in het schilderachtige Ia met witte huisjes, blauwe luiken en roze of okergele muren. Weer leuke winkeltjes en prachtige terrassen. En inderdaad net even iets leuker en mooier, vinden wij. Er worden mooie sieraden, iconen, posters van wandschilderingen, beelden en heerlijke cakes verkocht. Er is zelfs één zaakje echt gespecialiseerd in cakes. Je kunt het zo gek of mooi niet verzinnen of ze hebben het: bananen-, chocolade-, cocos- of likeurcake. Gegarandeerd met mooi uitzicht vanaf het terras op zee. Vanaf hier kun je het vulkaaneiland Nea Kameni zien liggen.
De smalle straten zijn bekleed met authentiek, wit marmeren tegels en overal lopen of liggen honden. Geen vieze straathonden, maar gewoon leuke, mooie (straat)honden. Waar ze in de meeste Griekse plaatsen zwerfpoezen hebben, hebben ze in Ia honden. Dit plaatsje is echt zo fotogeniek dat je het gevoel hebt altijd je camera in de aanslag te moeten hebben.

Zwart strand
In het gebied bij Ia liggen twee stranden. Maar al snel ontdekken wij dat strandliefhebbers beter naar een ander Cycladen eiland kunnen, want op dit vulkaaneiland zijn alleen zwarte stranden. Ook speciaal! De toegang tot de stranden bij Ia is moeilijk, er zijn geen wegen heen. Men kan die stranden alleen te voet en via zo’n 200 traptreden bereiken. Lekker rustig is het er dan wel! Een groot verschil met het strand aan de andere kant van het eiland, bij Kamari. De reisgids omschrijft dit als ‘een modern toeristendorp, wat nog steeds in ontwikkeling is’. En dat klopt, want groot is het niet. Wel liggen er langs de boulevard weer terrassen en worden er ligbedden en parasols op het zwarte zandstrand verhuurd. Het oogt even vies, maar is best aangenaam, al liggen er geen schelpen.

Opgravingen
Santorini is rijk aan historie en telt een aantal interessante opgravingen. Vanuit Kamari volgen wij een oude stenen weg omhoog. Velen doen dit te voet, maar zo midden op de dag in de felle zon rijden wij liever zo ver mogelijk door over de haarspeldbochten. Even denken we echt te moeten stoppen omdat dat weg heel slecht is, we lopen een stuk, maar besluiten toch verder te proberen met de auto. We eindigen op een hoge bergtop en lopen vanaf daar naar het oude Thera. Op dit hoogste punt van het eiland ligt het klooster Profitis Ilias. De ruïnes van de oude stad uit omstreeks 1000 voor Christus liggen op een rotsplateau van 800 bij 200 meter. De bezichtiging begint bij de kleine kapel Agios Stefanos, waar een bewaker ons enkele reliëfs toont van een weegschaal en stier. We lopen langs overblijfselen van tempels en een Romeins bad en theater. Schitterend, maar vooral ook warm. Een fles water moet je zeker meenemen als je deze oude opgravingen gaat bezoeken. Dat doen we dus ook als we naar het opgravinggebied van Akrotiri gaan. Een veel toeristischere plek, want hier kunnen autobussen (excursies vanaf de cruise) komen. Het hele terrein, waarschijnlijk een Minoïsche stad, wordt beschermd door een dak en omheiningen. Er is nog maar een klein deel van de stad opgegraven en daarvan is lang niet alles in de rondleiding opgenomen, zo schijnt. Je gaat ook hier weer echt een paar eeuwen terug in de tijd. Langs ruïnes van smalle straten, huizen en openbare gebouwen. In ieder huis was een vertrek met muurschilderingen. Het is dan ook een wonder dat na de diverse aardbevingen op dit eiland hier nog prachtige, ongeschonden fresco’s zijn gevonden. Die moeten we zien! Maar helaas voor ons, want deze liggen nu in het Nationaal Archeologisch Museum in Athene.

Boottochtje
Een echte aanrader is het ook om een boottochtje naar het vulkaaneiland Nea Kameni te maken. Dit eiland ligt in de baai van Santorini en heeft als specialiteit dat je hier naar de krater kunt lopen. Na zo’n half uur lopen bereik ik de donkere kraterrand. Een prachtig uitzicht, zowel de krater in als op Santorini. Na deze inspanning is het tijd om te relaxen in de hot spring bij het eilandje Palea Kameni, wat naast Nea Kameni ligt. Aan het eind van de dag worden we weer op Santorini afgezet, waar we bij een ondergaande zon genieten van een zalige vismaaltijd.

Meer informatie over Griekenland? www.grieksverkeersbureau.nl. Griekse Nationale Organisatie voor Toerisme, Kerkstraat 61, 1017 GC Amsterdam, tel. 0900-2025905 (f 0,50 pm).
Je kunt hier reviews vinden van 120 Appartementen, 2 Campings, 248 Hotels, 1 Vakantiehuis, 28 Aparthotels, 1 Bed and Breakfast, 1 Bungalow, 3 Hostels, 5 Pensions en 16 Villas in Santorini. Gebruik de filters aan de linkerkant om jouw ideale accommodatie te vinden. Op Zoover vind je bovendien 1219 vakantiefoto's van Santorini. Je kunt 8 video's van Santorini bekijken. Lees de 382 reviews reviews van vakantiegangers die op vakantie zijn geweest in Santorini. Op deze pagina vind je alle accommodaties in Santorini. Bekijk ook andere accommodaties in Griekenland. Bekijk alle overnachtingsmogelijkheden in Cycladen eilanden.