/Finland

Vakantie in Finland

Finland is een prachtige vakantiebestemming vol met natuur en cultuur, dit mooie land is een echte aanrader!

0 accommodaties

Over Finland

Genieten van de sneeuw op de lange latten kan natuurlijk 'overal' waar bergen zijn én sneeuw valt. Maar in Finland kun je pas écht genieten van winterse activiteiten. Meer dan skiën of snowboarden... maak eens een snowscootersafari, een huskytocht, vang vissen in een gat in het ijs of maak een wandeling op 'tennisrackets' in de sneeuw. Hier kun je zelfs je rendier rijbewijs halen! Dikke kleding is zeker wel aan te raden, want het kan hier écht koud zijn... En toch, met een lekkere warme chocomelk of kop stomende koffie is het op en top genieten van het Finse landschap!

Wintersport fun in Finland

Een winter vakantie in Finland is genieten van het mystieke wonderland. Vlieg bijvoorbeeld met Finnair rechtstreeks vanaf Schiphol naar Helsinki om een paar dagen te genieten van deze speciale stad. Wandelschoenen aan en op ontdekkingstocht… Liever direct op avontuur de sneeuw in? Vlieg dan rechtstreeks of door naar bijvoorbeeld Kuusamo. Dikke jas aan, sjaal om en gáán. Rijden door een ijzig landschap vol sneeuw en kou is een geweldige ervaring. Alles ís wit. Schitterend. Extra warm is daarna het onthaal in Saija Inn, een woonboerderij in traditioneel Finse houtbouwstijl. In de huiskamer staan voor ons koppen dampende koffie klaar mét zelfgebakken taart en koeken. Wat een onthaal!

Sneeuwschoenen en ijsvissen

Omdat het hier zo pal bij de Poolcirkel al vroeg donker wordt, haasten wij ons met de eigenaar naar de sneeuwschoenen. Net tennisrackets die je onder je schoenen bindt! En wat een grip heb je opeens, wegglijden is er niet bij. Handschoenen aan, muts op en de natuur in. Heerlijk… en wat voelt deze koude lucht gezond. De wandeling tussen de besneeuwde bomen door is wonderbaarlijk. Helemaal als er een sneeuwkonijn voor ons uitschiet. De eigenaar van Saija Inn maakt ons duidelijk dat we over een groot meer lopen. Dat zie je nu natuurlijk niet want op de dikke laag ijs ligt een pakket sneeuw. Maar hij bewijst het: een gat in de grond, touwtje met lekkers voor de vissen er aan naar beneden, en ijsvissen maar. Een koude bezigheid, maar wel leuk. Met een beetje geluk ligt er vanavond verse vis op het bord. Al is een stukje rendiervlees ook niet te versmaden. Wij wandelen via de rooksauna terug naar de gezellige en warme huiskamer waar de vrouw des huizes zich heeft uitgesloofd in de keuken. Heerlijke Finse versnaperingen en verse producten. Terwijl wij binnen langzaam opwarmen en genieten van de Finse gastvrijheid, stookt de eigenaar de rooksauna buiten, tussen de bomen, op. In dit houten huisje kun je je in het voorste gedeelte uitkleden (onverwarmd) en dan snel de rokerige sauna binnen stappen. Een bijzondere ervaring als je weer buiten komt en helemaal ‘gerookt’ ruikt. Even afkoelen in de sneeuw, of een duik bij het wak in het ijswater van het meer. Een goede nachtrust gegarandeerd!

Blaffende husky’s

De volgende ochtend is aan het blaffen van de honden al te horen dat zij graag willen rennen en ravotten in de sneeuw. Vlak achter het hotel houdt de gastheer van Saija Inn tientallen husky’s waarmee we een sledetocht mogen maken. Vier honden voor de houten slee en glijden maar. Enthousiast gaan we op pad, maar al snel steekt er een koude wind op. Natuurlijk genieten we nog van de natuur, het witte wonderlandschap én de husky’s maar de snijdende kou overwint uiteindelijk. Het laatste stuk over het bevroren meer terug naar Saija is stervenskoud, maar een mooie afsluiter van dit avontuur van deze ochtend.

Op de lange latten

De wintersport is niet compleet als er niet geskied kan worden… dus de lange latten onder en op naar de skihelling van bijvoorbeeld Sallatunturi. Er zijn acht hellingen waar je heerlijk vanaf kunt glijden op ski’s of snowboard. Het Finse skiseizoen start eind november en duurt tot begin mei! Omdat het al vroeg donker wordt zijn er vaak verlichte pistes waarop je tot een uur of 19 kunt genieten. Je ziet de temperatuur dan dalen… min 20 C wordt makkelijk gehaald. Na de inspanning op de lange latten is het tijd voor de après-ski. Oké een groot glas bier is wat prijzig, maar kan tegenwoordig goed opboksen tegen de enorme euro-prijzen op de Franse pistes. In alle rust door de knisperende sneeuw glijden op de lange latten kan óók in Finland. Langlaufen is een favoriete bezigheid. Er is een uitgestrekt netwerk aan loipes, die ook tot in de late donkere uurtjes zijn verlicht.

Rendier rijbewijs

Proef ook nog een stukje authentiek Finland op een rendierenfarm. Nieuwsgierig komt een groot rendier bij ons kijken als de slee wordt voorzien van een warm rendiervacht en kleine, gezellige sleebelletjes. Het enorme gewei op het hoofd van het dier moet een hele last zijn… maar hij laat zich gewillig aaien op z’n kop. En dan is het tijd om voor de slee gespannen te worden en een rondje te maken. Hoor die verse, knisperende sneeuw, het zachtjes ademen van ‘Rudolph’ het rendier, maar houd je wel stevig vast aan het sleetje. Na een rondje of wat hebben we dan toch eindelijk ons rendier rijbewijs gehaald!

Op de scooter naar de ijzige top

Het Nationale Park Syöte is ook meer dan een bezoek waard. Dit is een avontuurlijke belevenis. De bomen zijn zo zwaar beladen met sneeuw en het is er zó koud dat de boomtoppen treurig naar beneden gaan hangen. Een schitterend schouwspel. Zeker met een flets zonnetje erop. Wij overnachten in Hotel Iso-Syöte en vertrekken van hieruit op de snowscooter de wijde wereld in. Gekleed in thermopak kunnen we de kou verdragen en ‘scooteren’ we tussen de bomen door de bergtop op. De ijzige boomtoppen hangen naar beneden en lenen zich uitstekend voor een prachtig plaatje. Halverwege is het tijd voor koffie! In Finland nooit een probleem, al kom je er niet veel dorpen tegen… de gids weet vast wel dat ene houten hutje, waar het vuur opgestookt is, te vinden. Koffie heeft nog nooit zo goed gesmaakt.

Ook leuk… Een Noorderlicht- of Poolcirkelsafari. In de brochure Lapland Avontuur worden diverse avontuurlijke excursies aangeboden, waaronder de noorderlichtsafari. Deze begint tegen de avond, als het donker is, en de maan en de sterren de knisperende sneeuw doen glinsteren. Onder leiding van een gids schiet je door de tracks op een sneeuwscooter door het bos. Bij de gloed van het kampvuur warm je op bij een kop koffie en koek… en met een beetje geluk maak je het indrukwekkende schouwspel van het Noorderlicht aan de hemel mee. De Poolcirkelsafari is ook meer dan de moeite waard! Per sneeuwscooter overschrijdt je de Poolcirkel. Hiervoor heb je wel wat stuurervaring nodig, want de tocht is 100 kilometer. Slingerend door het prachtige witte landschap, rijd je - in de uitgereikte thermo-uitrusting (Belangrijk anders heb je het echt koud) – naar de Poolcirkel. Hierna ontvang je een Poolcirkelcertificaat.

Boek met garantie
  • BanContact
  • Mastercard
  • Visa

Fijn dat je hier bent!

Zoover.nl plaatst cookies zodat je beter kunt vinden wat je zoekt.