Je volgende vakantie aan het voorbereiden? Check gelijk even of je paspoort nog geldig is! Zo niet, dan denk je vast: wat moet ik meenemen als ik een paspoort wil aanvragen? Simpel: een paspoortfoto, je oude paspoort en al je andere reisdocumenten.

wat moet ik meenemen bij het aanvragen van een paspoort - element5-digital-645841-unsplash

Beeld: Element 5 via Unsplash

Wat moet ik meenemen als ik een paspoort wil aanvragen?

Stap 1 bij het regelen van je vakantie: je paspoort checken. Officieel kan het namelijk officieel zo’n vier weken duren voordat je nieuwe paspoort klaar is. Vooral als je voor droombestemmingen als Turkije, Egypte en Dubai gaat. Voor deze vakantielanden moet je namelijk een visum (aan de grens) kopen. De voorwaarde? Een paspoort dat nog minstens zes maanden geldig is.

Wat moet ik meenemen als ik een paspoort wil aanvragen? matt-collamer-547856-unsplash

Beeld:  Matt Collamer via Unsplash

Een goede foto is het halve werk

Gelukkig is het regelen van een nieuw paspoort stiekem best simpel. Wat moet ik meenemen als ik een paspoort wil aanvragen? ALLE reisdocumenten die je thuis hebt liggen en een pasfoto. Die pasfoto moet dan wel aan wat eisen voldoen. Ze willen namelijk wel je hele gezicht zien, daar bij de douane. Wat dat betekent? Dat die hippe bob niet vóór je ogen mag hangen en je die brede glimlach nog even moet bewaren voor je jaloersmakende vakantieselfies. Een paar van de regels op een rij:

• de pasfoto moet 35 mm bij 45 mm zijn
  • je gezicht moet helemaal zichtbaar zijn en tussen de 16 en 20 mm breed zijn en tussen de 19 en 30 mm lang zijn
  • de foto moet van goede kwaliteit zijn
  • de achtergrond moet egaal en één kleur zijn
  • je moet je hoofd helemaal recht houden
  • je moet neutraal kijken en je mond dicht houden

Wat moet ik meenemen als ik een paspoort wil aanvragen? artem-bali-659436-unsplash Beeld: Artem Bali via Unsplash[/caption]

Last-minute geboekt? Razendsnel paspoort kan ook

Een heerlijke lastminute naar de winterzon geboekt? Geen paniek! Dat termijn van vier weken is sowieso een extreem maximum. Bij de meeste gemeentes duurt het een dikke week voordat je jouw nieuwe paspoort kunt ophalen. Nog eerder weg? Een spoedaanvraag is vaak ook geen probleem. Wel moet je dan bij bijna alle gemeentes wat extra betalen. Naar de winterzon de komende maanden? Vergeet niet om een review te schrijven als je terug k0mt!

Zin in meer vakantie-inspiratie? Volg Zoover ook op Instagram.

Sylvia

Redacteur