Gastvrij, relaxt, volop ruimte, mooi ingericht, een prachtige omgeving, van alle gemakken voorzien. Zomaar wat kreten uit jullie lovende reviews van vakantiehuizen. Maar hoe haal je nou echt het maximale uit je vakantiehuis? Het geheim: de voorbereiding. Wij geven je zes gouden tips én een bonustip zodat je goed voorbereid naar je vakantiehuis vertrekt.

1. Stel een eisenlijst samen

Vakantiehuizen zijn er in alle soorten maten: van compacte bungalows tot gigantische kastelen. En van back to basics tot super-de-luxe. Veel keuze dus. Maak het jezelf gemakkelijk door al je eisen op een rij te zetten. Is een zwembad een must? Moet het strand binnen handbereik zijn? En hoe denk je over buren: gezellig of liever niet? Met een duidelijke wensenlijst heb je het perfecte vakantiehuis snel gevonden. En dan begint de voorpret!

2. Kijk ook naar de ruimte om het vakantiehuis

Ga je op vakantie met kinderen, maar hoop je zelf ook tot rust te komen? Dan is het lekker als de kinderen veel ruimte hebben om buiten te spelen. Zoals bij vakantiehuis Herlaeve in het Limburgse Mechelen. Annemarie schrijft: ‘Voor ons kleinkind was er buiten genoeg te doen: schommel, speelhuisje, trampoline.’ Iets voor op je eisenlijstje dus.

3. Check de locatie van je vakantiehuis

Bij huizen kopen telt één ding voor drie: locatie, locatie, locatie. En bij vakantiehuizen is dat eigenlijk net zo. Dus voordat je halsoverkop die idyllische villa op een zonovergoten Italiaanse heuveltop boekt: tik het adres even in op Google Maps. Dan zie je meteen of de buurman geen buurtdiscotheek uitbaat en of de supermarkt op loopafstand is.

4. Ik ga naar mijn vakantiehuis en ik neem mee…

Na een lange autorit wil je natuurlijk niets liever dan neerploffen op de bank van je vakantiehuis. De beentjes omhoog en een lekkere kop koffie drinken. Maar dan moet er wel koffie zijn natuurlijk! Goed voorbereid op vakantie betekent ook: checken welke spullen jullie mee moeten nemen en wat er al in huis is. Hoe zit het met het bedlinnen, handdoeken en het keukengerei?

Vakantie in een vakantiehuis betekent voor de meeste mensen ook: quality time met familie en vrienden. En dus niet: de hele avond wezenloos op de bank naar je smartphone staren. Vergeet daarom de gezelschapsspellen niet!

5. Check of je huisdier mee mag

Wat is er gezelliger dan Max, Balou of Binkie meenemen naar je vakantiehuis? Niet bij alle vakantiehuizen zijn huisdieren toegestaan, dus check dat altijd goed in de voorwaarden. Voor Gerard is huisdiervriendelijkheid een reden om vakantiehuisjes De Haan op Texel met een 9 te beoordelen. Hij schrijft: ‘Wij waren al twee keer welkom met onze twee katten en twee honden in huis Lieuw. De honden kunnen er heerlijk los op het strand.’

6. Oost, west, vakantiehuis best

Met een paar simpele ingrepen wordt je vakantiehuis in een handomdraai jouw vakantieThuis. Is de bank niet naar je zin? Neem een mooi laken mee en gooi dat eroverheen. Slapen je kinderen het beste op hun eigen kussen? Inpakken! Geur speelt ook een grote rol bij je thuis voelen. Geurkaasjes, wierrook of geurdispensers bieden uitkomst.

Bonustip: maximaliseer de voorpret

Vakantiehuis geboekt, paklijst klaar: dan kan de voorpret écht beginnen. Een bonustip om je verblijf met familie of vrienden nog waardevoller te maken: verdeel je vakantiegezelschap in duo’s, het liefst steeds een goede combinatie van jong en oud. Ieder duo neemt één avond voor zijn rekening, met een verrassend diner én het vermaak na het eten. Denk aan een kennisquiz of een spellencompetitie (haal die juten zakken maar van zolder!) Of als je het echt bont wilt maken: een good old bonte avond. Juist dit soort avonden maken van je vakantie in een vakantiehuis een onvergetelijke tijd.

Tot en met zondag 18 februari maak je kans op een lang weekend weg naar keuze bij RCN Vakantieparken. Wat moet je hiervoor doen? Simpel: laat op Zoover.nl een review achter van jouw vakantie!

Volg jij Zoover al op Facebook en Instagram? Klik op onderstaande buttons en blijf op de hoogte van topaccommodaties, vakantie-inspiratie en -nieuws.

Renée

Redacteur