Met trots presenteren wij: Zoover Vakantieweken! Iedere week zetten we een ander land in het zonnetje en geven we je specifieke informatie en inspiratie. Maar er is meer: zo maak je wekelijks kans op een te gekke prijs! Bekijk hier welk land nu centraal staat!

Ongerepte natuur. Bergmeren, serene draslanden, dramatische kloven, nationale parken, dampende vulkanen, bergwouden en bloemen, bloemen en nog eens bloemen. Aan natural beauty’s in Griekenland geen gebrek. Wij hebben vijf keer de mooiste Griekse natuur voor je op een rij gezet. Lees en kijk je mee?

Griekenland mooiste natuur - Peloponnesos

Beeld: Anton Harfst.

1. Schiereiland Peloponnesos

Het eerste Griekse natuurwonder uit dit lijstje vind je in de meest zuidelijke regio van Griekenland. Wat zeggen we? Van heel Europa. Peloponnesos is een breed schiereiland dat via de Rio-Antirrio-brug met het Griekse vasteland is verbonden. Het biedt je de meest afwisselende landschappen. Vruchtbare dalen, ruig hooggebergte, fruit in overvloed, olijven, spannende klifkusten en lange zandstranden. Heb je de prachtige natuur in je opgenomen? Vergeet dan niet om de oude ruïnes te bekijken. Vooral Olympia is de moeite waard.

Leuk feitje: Peloponnesos heeft de vorm van een blad, en werd daarom vroeger Morea genoemd. In het Grieks betekent dat moerbeiblad.

Overnachten op het schiereiland? Kamaria Villas scoort een 9,6.

Griekenland mooiste natuur - Vikos-kloof

2. De Zagoria-regio

Zagoria is volgens de Grieken naar eigen zeggen een regio waar je stijl achterover slaat van al het natuurlijk schoon. Het ligt in het noordwesten van Griekenland en heeft maar liefst twee nationale parken waar je als natuurliefhebber zeker aan je trekken komt. Dichte bossen, ruige bergen en krachtige rivieren wisselen af met traditionele dorpjes. Echt een tip voor de wandelfanaat. Je wandeldoel? De prachtige Vikos-kloof.

We hebben hier gewandeld en met de auto de omgeving verkend. Werkelijk prachtig, en niet druk. We waanden ons soms alleen op de wereld.’ – Hans van Kerbergen

Griekenland mooiste natuur - Kaap Sounion op Attica

3. Kaap Sounion op Attica

Een zeventig meter steile rots op het meest zuidelijke puntje van Attica. Dat klinkt nog niet bijzonder spannend. Maar de rots rijst op uit de Egeïsche Zee en is aan drie zijdes omgeven door water. Een mooi gezicht is het zeker! Bovenop de rots staat de oude Griekse tempel van Poseidon, de god van de zee. Wil je een van de mooiste zonsondergangen ever zien? Blijf hier dan hangen totdat de zon via de ruïnes de zee inzakt. Spectaculair!

Griekenland mooiste natuur - Samariakloof

4. Samariakloof op Kreta

Op het eiland Kreta, in het Samaria Nationaal Park, is de Samariakloof een toplocatie voor outdoorliefhebbers. De kloof die op de UNESCO-lijst staat, is zestien kilometer lang en het smalste punt is maar vier meter breed. Hij begint op 1.250 meter in Omalos in de Witte Bergen en loopt tot Agia Roumeli, aan de Libische zee. Afhankelijk van hoeveel Tony’s repen je hebt kunnen weerstaan en hoe vaak je jezelf naar de sportschool hebt kunnen slepen, doe je er ongeveer vijf tot zeven uur over de route. Het kan er best steil en rotsachtig zijn, dus haal je beste wandelschoenen uit de kast. Natuurlijk is water ook geen overbodige luxe.

Accommodatietip in de buurt: Hotel Amphora.

5. Shipwreck Beach

Wij tippen je van harte nog het Griekse eiland Zakynthos. Hier vind je namelijk Shipwreck Beach, dat alleen te bereiken is met de boot vanuit Tsilivi of Agios Nikolaos. Het is echt een van de mooiste plekken van Zakynthos, met hoge kalkstenen kliffen en de Ionische Zee. Het scheepswrak is natuurlijk al erg indrukwekkend, maar het strand staat bekend als een van de mooiste stranden ter wereld. Need we say more?

Onlangs op Zakynthos geweest of ergens anders? Schrijf een review op Zoover en help andere vakantiegangers.

Schrijf tot en met zondag 24 juni 2018 een review op Zoover en maak kans op een reischeque t.w.v. €750 voor een onvergetelijke vakantie in Kroatië!

Marloes

Redacteur