Voor op je bucketlist: 6 onontdekte plekjes in Nederland

Redactie - 3 mei 2018

Voor op je bucketlist: 6 onontdekte plekjes in Nederland

Redactie - 3 mei 2018

Vergeet Giethoorn, sla Scheveningen over en laat Kinderdijk links liggen. Want in deze blog tonen we je 6 toffe onontdekte plekjes in Nederland. Maak maar ruimte op je bucketlist!

Onontdekte plekjes in Nederland Monnickendam

Ontdek-je-plekje 1: Monnickendam

Een schattig dorp met stadsrechten, dat is het Noord-Hollandse Monnickendam. Het ligt in een waterrijke omgeving aan de Gouwzee, onderdeel van het Markermeer. De historische binnenstad van Monnickendam staat vol met monumentale gebouwen uit de 17e eeuw. Heerlijk om langs te struinen en de dag af te sluiten met een visje in de gezellige haven. En dan: bedtijd! In een gezellig B&B bijvoorbeeld, zoals Bed and Breakfast Monnickendam. Die krijgt van jullie de fenomenale score van een 9,8.

Beeld: www.indebuurt.nl

Ontdek-je-plekje 2: Tilburg

‘Tilburg, echt?!’ Ik hoor het je denken. Maar het is echt zo, die oude textielstad Tilburg verdient een plek in deze lijst. En dat zeg ik niet alleen omdat ik uit Brabant kom. De stad van de kruikenzeikers (zo heten Tilburgers met carnaval) heeft zichzelf opnieuw uitgevonden. En dat zie je vooral achter het station. In Spoorzone013 is het urban, creatief en ook nog eens Brabants gezellig. Poppodia, koffietentjes en creatieve bedrijven hebben er hun plek. Hier wordt het industrieverleden geëerd in gerestaureerde loodsen en oude goederenwagons. Op naar Tillywood dus!

[article href=”http://www.zoover.nl/blog/ontdekken/midweek-weg-nederland-5x-gezellige-bed-breakfasts/”]

Onontdekte plekjes in Nederland Thorn

Ontdek-je-plekje 3: Thorn

Het is gewoon heel leuk om je dit voor te stellen als je door het Limburgse Thorn loopt. Ga even drie eeuwen terug in de tijd. Toen was dit stadje met zijn kenmerkende witte huizen nog een klein vorstendom met adellijke kloosterdames, die abdijen en kloosters runden. En daar kun je dus nog steeds heen.

Helemaal leuk om dan in een mooi historisch pand te slapen, zoals dat van Bed and Breakfast Bèd & Bótram Bie Ós (‘bed en een boterham bij ons’). Familie de Ruyter is lyrisch: ‘Hier vind je een gastvrijheid die je zelden meer tegenkomt. Het begrip ‘een aanrader’ is een zwakke beoordeling voor deze ondernemer. Super.’

Onontdekte plekjes in Nederland Lauwersmeer

Ontdek-je-plekje 4: Lauwersmeer

Het volgende onontdekte stukje Nederland vinden we in het hoge noorden: Nationaal Park Lauwersmeer. Lauwersmeer ligt op de grens van Friesland en Groningen. Een goede uitvalsbasis om dit gebied te verkennen is Vakantiepark Landal Natuurdorp Suyderoogh.

‘In een groene oase van rust ligt dit zeer goed verzorgde en groen opgezette vakantiepark! Het ligt in een verrassende omgeving met veel mogelijkheden om de natuur in te trekken.’ Dat is de vrolijke review van vakantieganger Jaap. In Lauwersmeer kun je heerlijk wandelen, fietsen én varen. Blijf op het water tot een mooie zonsondergang!

Onontdekte plekjes in Nederland Urk

Ontdek-je-plekje 5: Urk

We blijven even op het water met onze 5e onontdekte parel in eigen land: Urk. Dit voormalige visserseiland (Urk werd pas in 1939 met een dijk aan het vasteland verbonden) barst van de cultuur. En dat vinden jullie er ook zo leuk aan, blijkt uit de reviews. Beau noemt het een ‘sfeervol dorp’ en vond het ‘leuk om de cultuur mee te maken.’

Vakantieganger Clemens schrijft: ‘Authentieke straten en kleine vissershuizen. Opvallend is het handhaven van de traditie om jonge jongens met oorringen te laten lopen, zoals vroeger de vissers ter identificatie deden.’ Onze nieuwsgierigheid is gewekt!

[article href=”http://www.zoover.nl/blog/tips/nederland-fietsroutes-in-de-provincie-utrecht/”]

Onontdekte plekjes in Nederland Doesburg

Ontdek-je-plekje 6: Doesburg

Lest misschien wel best: het Gelderse vestingstadje Doesburg sluit de lijst af. Deze kleine stad telt maar liefst 150 monumenten en musea. Genoeg te doen tijdens een weekendtripje dus. En qua slapen? Jullie zijn fan van Stadshotel Doesburg. Alice overnachtte er een tijdje geleden en geeft het hotel een 9: ‘Het is een fantastisch hotel. Ontbijt en diner waren erg goed. Zeer vriendelijke gastheer en personeel. Mooie kamers en handige parkeergarage onder het hotel.’

Welke Nederlandse plek staat er op jouw bucketlist? Vertel het ons hieronder in de reacties!