Single parent vakanties? Tips van andere alleenstaande ouders

Redactie - 20 mei 2017

Single parent vakanties? Tips van andere alleenstaande ouders

Redactie - 20 mei 2017

Ga je als alleenstaande ouder met je kind op vakantie? Dan kan dat best pittig zijn. Als enige volwassene moet jij alles regelen en zijn er weinig momenten van echte ontspanning. Hoe doen andere single papa’s en mama’s dat? Lees onze tips en ervaringen van alleenstaande ouders.

Single parent vakanties Nederland

Veiligheid voorop

Voor Bella, moeder van Bo (3) en Anna (6) staat veiligheid voorop: ‘Als ik alleen met mijn kinderen op vakantie ga, kies ik voor een geschikte bestemming. Maar ook de plek van de accommodatie vind ik belangrijk. Is het een veilige omgeving, voel ik me er veilig als ik alleen buiten wat ga lezen als de kinderen op bed liggen en kan ik er gemakkelijk komen, vanaf het vliegveld of met de auto? Ik wil me veilig voelen tijdens het verblijf en op de weg daar naartoe. Tot nu toe zijn Nederland en Denemarken favoriet gebleken voor een vakantie alleen met de kids.’

[article href=”https://www.zoover.nl/blog/kamperen/3-redenen-om-gaan-kamperen-denemarken-zomer/”]

Kindvriendelijk land

Joost, vader van Tijs (5) kiest altijd voor een kindvriendelijke bestemming. ‘Ik kies voor een vakantieland dat kindvriendelijk is, zoals Frankrijk of Italië. Ik vind het belangrijk dat er veel andere kinderen zijn waar Tijs mee kan spelen. Zo let ik op activiteiten voor kinderen in de omgeving en kies ik vaak voor een familiecamping of bungalowpark met een kidsclub, zoals vorig jaar op een camping in Italië.’

Op zoek naar een kindvriendelijke camping? Jullie tippen deze campings als geweldige plek met kleintjes:

[article href=”https://www.zoover.nl/blog/toplijstje/5x-de-beste-kindvriendelijke-campings-in-ligurie/”]

Eenzame avonden

Pim, vader van Loes (9) en Mees (11): ‘Mijn ervaring is dat het best eenzaam kan zijn op het moment dat de kinderen naar bed gaan. Dan is het vaak nog vroeg en zit je daar voor je tent of huisje. Het is prettig als er leuke mensen in de buurt zijn met wie je kunt kletsen of borrelen. Ik heb wel goede ervaringen met een stedentrip naar Stockholm een paar jaar geleden. Om te beginnen reis je gratis met de bus als je een kinderwagen bij je hebt. Daarnaast zijn er bijna in elk restaurant kindermenu’s te vinden.’

Kwetsbaar

Dieke, moeder van Luuk (10): ‘Toen mijn zoon nog echt een ukkie was, miste ik op vakantie soms een andere volwassene om mooie momenten mee te delen. Een ander pijnpunt op de locatie is de kwetsbaarheid, vooral tijdens een vakantie in het buitenland. Wie vangt je kind op als jou iets overkomt? Daarom haak ik meestal aan bij vakanties van vrienden of familie. Ik vind het fijner om met meerdere mensen weg te gaan en de organisatie én ervaringen te delen. Dit jaar denk ik erover na om een groepsvakantie voor alleenstaande ouders te boeken.’

[article href=”https://www.zoover.nl/blog/interview/single-kinderen-tips-top-vakantie/”]

Groepsvakantie

Door het grote aantal alleenstaande ouders dat op vakantie wil, maar liever niet alleen, zijn er steeds meer reisorganisaties die eenoudervakanties aanbieden. Van strandvakanties, avontuurlijke reizen, all inclusive trips tot wandelvakanties voor single ouders en hun kroost. Het voordeel: iedereen zit in dezelfde situatie en de ouders en kinderen maken makkelijk contact.

Heb jij vakantietips voor de single parent of zelf ervaring met eenoudervakanties? Laat het weten in de comments!