De meeste Nederlanders die hun vakantie in Italië doorbrengen doen dat in Toscane of aan het Gardameer. Maar Italië heeft ook nog zoveel onontdekte plekken. Met een Italiaanse vriendin gaat Robbert Zoon* twee weken op ontdekkingsreis door Italië: “We bezoeken Ferrara en de omgeving ten noorden van Bologna. Daarna zakken ze af naar de regio Salento, de zogenaamde hak van de Italiaanse laars, ook wel het Griekenland van Italië genoemd.”

Italiani op de bicicletta

“Ons avontuur begint in Ferrara. We vallen direct met onze neus in de boter. Deze week vindt hier namelijk het Ferrara Buskers Festival plaats. In het prachtige oude centrum van de stad genieten we op elke hoek van de straat van straatmuzikanten uit heel Europa. Wat me ook meteen opvalt is het aantal fietsen. Het lijkt hier Nederland wel zoveel Italianen zie ik rondfietsen. De regio rondom Ferrara en de Po rivier is erg vlak en doet me denken aan ons polderlandschap. Bijzonder om te zien, dit ‘Nederland van Italië’.

Bedjes en parasols

De volgende dag rijden we met de auto in een half uurtje naar de Adriatische Zee en bezoeken we het dorpje Lido Degli Estensi. Het heeft een leuk autovrij centrum en veel strandtenten. Het strand is afgeladen met bedjes en parasols. Deze worden zelfs voor een heel seizoen verhuurd, wat de meeste locals ook echt doen. De zee is hier niet kraakhelder maar lijkt meer op de Noordzee. Gelukkig is de watertemperatuur wel een stuk warmer.

“De vele olijfbomen, grote cactussen, tropische bloemen, diepblauwe zee en de knalrode landbouwgrond geven het gebied een warme, ruige uitstraling.”

Afrikaanse taferelen in Italië

Opvallend aan het strand van Lido Degli Estensi zijn de tientallen Afrikaanse verkopers die hun koopwaren, veelal tassen en sieraden, direct aan de vloedlijn hebben uitgestald. Deze ‘markt aan zee’ strekt zich uit langs een groot deel van de kust. We struinen de kraampjes af om uiteindelijk in de strandtent Bagno Oro neer te ploffen en ons te laten verwennen. Een uitgebreide Italiaanse lunch met pasta, verse vis, mossels en garnalen wordt geserveerd. Heerlijk en prima prijs-kwaliteit verhouding! Voor de actievelingen is er bij de strandtenten ook van alles te doen, zo heeft deze strandtent ook een zwembad, speeltuin en beach-tennis velden.

Mooie kleurcontrasten en gastvrije kookkunsten ten zuiden van Lecce

Dan is het tijd om af te reizen naar het zuiden, de regio Salento. Vanaf Ferrara pakken we de tolweg en zakken we af via Bologna, Ancona, Bari om na ongeveer 9 uur rijden te eindigen in het gebied ten zuiden van Lecce. Wat is het hier prachtig! Erg warm en droog, het heeft hier sinds april niet meer geregend. Maar de vele olijfbomen, grote cactussen, tropische bloemen, diepblauwe zee en de knalrode landbouwgrond geven het gebied een warme, ruige uitstraling. We zetten onze tent op agrituristica camping La Cannitu in het kustplaatstje Torre Pali. Een kleine, rustige camping met zeezicht. De eigenaren Marcello en Suzie zijn erg gastvrij en kunnen heerlijk koken.

Vanaf deze mooie bestemming reizen we verder naar diverse oude stadjes en mooie stranden in Salento. We zullen overnachten op diverse campings en hotels. Waar precies en wat precies lees je binnenkort in deel twee van mijn ontdekkingsreis door Italië.”

*Gastblogger Robbert Zoon is journalist en gaat regelmatig op reis. De ervaringen en inspiratie die hij tijdens zijn reizen opdoet deelt hij graag met ons op het Zoover weblog. Eerder al deelde hij hier zijn reiservaringen in Colombia, Panama, Costa Rica en Nicaragua. Meer informatie over Robbert kun je vinden op zijn website Zinfo.nl.

Schrijf tot en met zondag 22 juli 2018 een review op Zoover en maak kans op een reischeque t.w.v. €400 voor een vakantie naar Italië

Uitgelichte berichten

Redacteur