Zwarte zaterdag…niemand wil erin staan, maar soms kan het niet anders. In dit blog geven we tips om je autovakantie naar Frankrijk, Spanje of Italië zo soepel mogelijk te laten verlopen. Doe jij er je voordeel mee?

Het beste moment om te vertrekken

Het is een beetje flauw, maar de beste tip die we kunnen geven is natuurlijk: vertrek NIET op zwarte zaterdag. En ja, we weten dat de meeste accommodaties de zaterdag als aankomstdag hanteren, maar het scheelt je een hoop tijd én ergernis wanneer je besluit om pas op zondag te gaan rijden. Zeker wanneer je vertrekt richting Frankrijk, Oostenrijk of Italië. Heb je geen haast? Dan kun je natuurlijk ook kiezen voor een overnachting onderweg. Dat brengt niet het stresslevel omlaag: je komt ook nog eens een stuk uitgeruster aan op de camping. Mocht je toch op de gevreesde zaterdag zelf willen gaan rijden? Vertrek dan bij voorkeur later op de dag. Dan rijd je achter de files aan.

Snelwegen omzeilen

Onvoorziene drukte, een ongeluk of een omleiding zijn zaken die je niet altijd zelf kunt controleren. Maar er zijn veel handige trucjes waarmee je een hoop tijd wint! Zo kun je ervoor kiezen om niet de hoofdsnelwegen te gebruiken, maar de toeristische routes. Gevoelsmatig duurt dit misschien wat langer, maar het is nog altijd een stuk fijner dan stil staan op een grote zesbaansweg. Je kunt ook kiezen voor de gulden middenweg, waarbij je een paar afslagen voor een druk toltraject afslaat, om een stuk verderop de snelweg weer op te schieten. Bijzonder effectief, zeker op de Route du Soleil in de Rhone Alps.

Fluitend door de tolpoortjes

Hetzelfde gevoel van doorrijden tijdens je autovakantie ervaar je met een zogenaamde tolbadge, een kastje waarmee je zonder te stoppen de tolpoorten passeert. Het gehannes met kleingeld of wachten op mede-vakantiegangers is hiermee verleden tijd! Mocht je Oostenrijk of Zwitserland aandoen dien je in het bezit te zijn van een wegenvignet. Wij adviseren deze op voorhand al aan te schaffen, bijvoorbeeld online of via de ANWB. Plak de sticker op de voorruit en het scheelt je een hoop tijd bij de grens!

Stoppen onderweg

De benen strekken, even tanken en een hapje eten: allemaal wenselijk tijdens de lange autorit. Onze tip: ga van de snelweg af. De benzine bij tankstations is niet alleen een stuk voordeliger, je heb waarschijnlijk ook minder last van drukte en wachtrijen voor het toilet. Pak even je moment van rust waarna je in no time en met nieuwe energie de rit weer kan vervolgen.Voor je het weet ben je ingecheckt bij Camping Bella Italia aan het Gardameer.

File-tips

Mocht je ondanks je goede voorbereiding tóch nog in de file terechtkomen? Dan is het zaak om rustig te blijven en de situatie te accepteren. Ergernissen zorgen alleen maar voor een slechtere sfeer in de auto en je bent er geen minuut sneller door op je vakantiebestemming. Wat wél helpt zijn onderstaande tips om de filetijd zo comfortabel (en gezellig) mogelijk door te komen.

• Ga niet bumperkleven! Houd ruime afstand tussen jou en je voorganger en laat de auto zachtjes uitrollen. Dit scheelt benzine en is een stuk relaxter voor je mede-passagiers.
  • Zorg voor genoeg eten en drinken in de auto. Met een beetje pech sta je urenlang stil en een goedgevulde koelbox kun je die tijd een stuk fijner overbruggen. Let op: van teveel drinken moet je natuurlijk wel vaker naar de WC.
  • Kinderen op de achterbank? Dan zal vroeg of laat de verveling toeslaan. Een leuk idee is om meerdere kleine cadeautjes mee te nemen waardoor ze weer een tijdje zoet zijn. Spelletjes en kleurboeken zijn natuurlijk altijd een goed idee, net zoals een tablet, dvd-speler of luisterboek waar ze helemaal in op kunnen gaan.

Wat zijn jouw tips voor een succesvolle heenreis van je autovakantie? Deel ze met ons en inspireer anderen!

Zin in meer vakantie-inspiratie? Volg Zoover ook op Instagram.

Uitgelichte berichten

Robin