Frankrijk heeft het allemaal: rijke geschiedenis, adembenemende natuur en een cuisine om je vingers bij af te likken. En waar komen deze drie dingen het beste samen? Bij vakantiehuizen! Die zitten namelijk vaak in historische panden op prachtlocaties en het eten is er meestal formidable. Check hier de vijf beste vakantiehuizen in Frankrijk.

1.      Vakantiehuis La Vieille Colonie

Actieve natuurliefhebbers opgelet! Vakantiehuis La Vieille Colonie in de Vogezen is dé uitvalsbasis voor wandelaars, fietsers of motorrijders. Mag het voor jou en je medevakantiegangers nog wat actiever? Geen probleem, want je kunt in de omgeving ook parapenten, vissen en paardrijden. La Vieille Colonie kreeg een Gouden Zoover Award 2017. Aan jullie reviews te zien komt dat grotendeels door de eigenaren Jan en Ria. Die twee kennen de omgeving op hun duimpje en staan hun gasten graag bij met raad en daad.

Vakantieganger Cor is ervan onder de indruk: ‘Je voelt je er thuis vanaf het moment van aankomst en gaat met pijn in je hart weer weg.’ Kijk, dan doe je iets goed.

2.      Vakantiehuis Le Mas Blanc

De serene rust. Geuren van lavendel, tijm en rozemarijn. Een schitterende sterrenhemel bij nacht. Le Mas Blanc – op de grens van de Provence en de Cévennen – is volgens jullie niet zomaar een vakantiehuis. ‘Je komt aan en je wordt stil van wat je ziet en zeker ook van wat je voelt’, schrijven vakantiegangers Jenny en Eric. Dat moeten de Benedictijnse monniken die er in de twaalfde eeuw hun klooster stichtten ook zo hebben ervaren. En nu is het klooster dus een vakantiehuis mét een Gouden Zoover Award 2017 op zak.

Daar zijn trouwe fans zoals Charles en Steffi het vast mee eens: ‘Wij vinden de Mas een heerlijke plek en voelen ons na een week als herboren. Elk jaar komen we hier weer terug.’ Maar misschien zijn Charles en Steffi niet helemaal objectief, die zijn zelfs getrouwd in Le Mas Blanc!

3.      Vakantiehuis Jachtslot Le Logis

Slapen in een jachtslot op een historisch landgoed in de Dordogne: dat klinkt net zo stijlvol en bijzonder als het is. Nederlanders Max en Vera verbouwden de eeuwenoude panden om tot vier vakantiehuizen en noemden het Jachtslot Le Logis. Jullie zijn enthousiast over de luxe en smaakvolle inrichting van de huizen. Check de review van Pauline: ‘Magisch. Ik wilde niet meer naar huis, punt. Zoveel warmte, aangename luxe en gevoel voor detail.’ Vakantieganger Lydia geeft Jachtslot Le Logis een tien. ‘Dit was mijn fijnste vakantie van de afgelopen 21 jaar.’

4.      Vakantiehuis Mas Tidouls

De transformatie van de voormalige zijderupskwekerij is niet met de Franse slag gegaan. En dat zie je terug in de vier sprookjesachtige vakantiehuizen van Mas Tidouls. Mas Tidouls ligt in de Zuidelijke Cévennen, in de regio Languedoc. Een prachtig natuurgebied om met eigenaar Jo op de elektrische scooter te verkennen. Maar als we vakantieganger Rik moeten geloven is Jo toch het best op zijn plek in de keuken: ‘De maaltijden die onze 2-sterrenchef ’s avonds aanbood waren top. Hoe hij het klaarspeelt in zijn kleine keuken is een mirakel’.

5.      Vakantiehuis Morvan Rustique

Ezels, hangbuikzwijntjes en een shetlandpony: Morvan Rustique is een paradijs voor gezinnen met kleine kinderen. Er mag namelijk naar hartelust geaaid, geknuffeld, geborsteld en gevoerd worden. En als de kids druk zijn, betekent dat meer rust voor papa en mama. Dat merkten Jeroen en Renate ook: ‘Het cliché gaat zeker op dat als je kinderen zich vermaken, je als ouders ook echt vakantie hebt.’

Ze zijn daarin niet de enige, want Morvan Rustique krijgt een 9,4 van jullie. Goed om te weten: naast de vakantiehuizen, zijn er ook vier luxe lodgetenten én een kampeerterrein bij Morvan Rustique. Ook geschikt voor een campingvakantie dus!

Nu al zin om als een god of godin in Frankrijk vakantie te vieren? Schrijf dan voor zondag 18 februari een review van jouw laatste vakantie. Je maakt daarmee kans op een lang weekend weg naar keuze bij RCN Vakantieparken.

Schrijf t/m zondag 25 februari een review op Zoover en maak kans op een stedentrip naar Parijs met Thalys voor 2 personen!

Renée

Redacteur