Schoon sanitair is enorm belangrijk, ook op vakantie. Wij hebben meer dan 35.000 Zoover.nl reviews van Europese campings bekeken. Zo weten we nu in welk land het sanitair (zowel wc’s als douches) het afgelopen jaar het best beoordeeld werd.

WC Schild

En de schoonste is…
Slowakije! Een verrassende nummer één in onze top 10. Het sanitair in de Slowaakse accommodaties krijgt van de Zoover.nl beoordelaars een 8,96 als gemiddeld cijfer. Een dikke voldoende dus!

Zo valt onder andere over Camping Lazy in Cerovo te lezen dat het sanitair erg goed is en constant onderhouden wordt. Ook bij Camping Dobra Luka worden de wc’s en douches positief beoordeeld. ‘Prachtig en fijn sanitair met warm water’, schrijft Frans bijvoorbeeld in zijn review.

Ook Nederland favoriet
Ons eigen land doet niet veel onder voor de nummer één en krijgt van de reviewers een 8,89 als gemiddeld cijfer. In de Nederlandse accommodaties zul je vooral voorzieningen vinden naar -jawel- Nederlandse maatstaven. De wc’s en douches worden goed onderhouden, zijn schoon en er is altijd warm water.

douche

Zuid-Europa is niet zo schoon
Op Portugal na zijn de Zuid-Europese landen geen favoriet wat schoon sanitair betreft. Op de zevende plek vinden we Spanje en onderaan de lijst, net onder het gemiddelde van een 8, vinden we Griekenland. Vakantieland Frankrijk komt niet in de top 10 voor.

Het valt op dat vooral Oost- en West-Europese landen favoriet zijn van de Nederlandse vakantieganger.

Hieronder vind je de complete top 10!

1. Slowakije – 8,96
7. Spanje – 8,13
8. Denemarken – 8,05
9. Polen – 8,03
10. Griekenland – 7,97

Waar heb jij ooit de schoonste wc’s en douches gevonden? Laat het ons weten in de reacties.

Nu alvast vakantiegeld ontvangen? Dat kan! Maak t/m zondag 29 oktober kans op €150,- vakantiegeld. Een goed begin van de herfst!

Chris

Redacteur