Heb jij het ooit meegemaakt: een gedroomde accommodatie die in het echt niets lijkt op de foto’s die je van tevoren zag? Deze vijf signalen helpen teleurstellingen voorkomen tijdens je vakantie.

Beeld: Unsplash – Matthew Smith

Achterhaalde website

Met het internet als belangrijkste informatiebron voor het boeken van je vakantie is de officiële website een goede maatstaf voor de rest van de service. Als een hotel, in het bijzonder een grote keten, niet de moeite neemt om de website te onderhouden, waarom zouden ze dat dan wel doen bij bijvoorbeeld het meubilair of de hygiëne in de kamers? Natuurlijk is het goed om meerdere bronnen of plekken te raadplegen en niet op één website af te gaan. Het kan echter wel een indicatie zijn. Dat risico wil je niet lopen tijdens je geweldige stedentrip in Barcelona.

Online reviews

Een goede review is de beste reclame. Andersom werkt dat natuurlijk net zo goed! Zoover en andere beoordelingssites zijn hét middel om een realistisch beeld te krijgen van je accommodatie. De beoordelaars zijn er namelijk zélf geweest en hebben, al dan niet met foto’s, hun ervaringen goed uiteen gezet. Naast het checken van de reviews is het ook goed om te kijken hoe de betreffende accommodatie reageert op feedback. Reageert het team netjes of ronduit onbeschoft? Wanneer dat laatste het geval is, kun je je afvragen of dit ter plaatse heel anders is. Een ideale manier om je geplande droomvakantie naar Curaçao of New York zo goed mogelijk voor te bereiden. Het Hotel Van der Valk Kontiki Beach Resort mag bijvoorbeeld op overwegend positieve reviews rekenen. Een goede graadmeter!

Beeld: Unsplash – Nesa

Is die locatie echt zo centraal?

Niets zo aantrekkelijk voor een accommodatie als zichzelf te profileren als ‘centraal gelegen’ of ‘op loopafstand van alle populaire attracties.’ Maar is dat ook zo? Internet geeft je meteen duidelijkheid. Open bijvoorbeeld Google Maps om te zien of je die bezienswaardigheid écht te voet kunt bereiken. Wat voor de één op loopafstand is, blijkt voor de ander een fikse wandeling van ruim twee uur. Ook is Maps een uitstekend middel om het hotel te checken. Ziet het er gedateerd en niet onderhouden uit? Dan kun je je vraagtekens plaatsen bij die mooie foto’s op de website. Het is niet altijd wat het lijkt…

Beeld: Unsplash – Gerson Repreza

Overduidelijke fotoshop

Zeg eens eerlijk: wanneer je een foto van jezelf post, gebruik je dan wel eens een filter of andere aanpassingen om het nét wat mooier te maken? Accommodaties doen natuurlijk hetzelfde, wat het risico van teleurstelling met zich meebrengt. Met kleine aanpassingen is natuurlijk niets mis. Wanneer je overduidelijk ziet dat er met fotoshop is gewerkt, is het goed om voor vertrek andere bronnen te raadplegen. Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat meestal ook. Tenzij het een accommodatie is zoals Hotel The Three Corners Rihana Resort in Egypte. Dit is écht net zo mooi als op de foto’s.

Beeld: Unsplash – Masaaki Komori

Grootste nachtmerrie ter plaatse: bedbugs

Met het vooruitzicht op een heerlijke stedentrip kan het gaan kriebelen, maar hopelijk níet vanwege bedbugs ter plaatse. Je staat ervan te kijken in hoeveel hotels deze prikkende beestjes vrolijk krioelen. Om dit zoveel mogelijk te ondervangen, is ook hiervoor het lezen van reviews waardevol. Er zijn zelfs diverse websites, zoals BedBugReports, waarop je kunt zien hoe hotels het doen op dit vlak. Hopelijk staat jouw beoogde hotel er niet tussen. Bij Hotel Oceania Porte de Versailles in Parijs hoef je niet hier niet bang voor te zijn. Reviewer Wendy schrijft hierover: ‘Goed hotel met modern fijn zwembad. Het ontbijt is lekker met genoeg keuze. Goede bedden en een moderne badkamer met douche en regendouche.’

Heb jij ooit een hotel bezocht dat in het echt héél anders was dan vooraf gedacht? 

Zin in meer vakantie-inspiratie? Volg Zoover ook op Instagram.

Uitgelichte berichten

Robin

Redacteur

7 december - 2018

Reacties