Dit gebeurt er met jouw ‘grote boodschap’ aan boord

Redactie - 9 september 2018

Dit gebeurt er met jouw ‘grote boodschap’ aan boord

Redactie - 9 september 2018

Wat gebeurt er met de ontlasting in een vliegtuig? Al jaren doen hier de meest wilde theorieën de ronde. Valt het direct na het doortrekken uit het vliegtuig of wordt het netjes opgevangen in een grote tank? In deze blog vertellen we je er alles over.

Beeld: Unsplash – Jason Leung

Als je moet, dan moet je

Poepen in het vliegtuig: niemand kijkt ernaar uit, maar soms ontkom je er niet aan. Wanneer je zo nonchalant mogelijk naar de WC bent gelopen, je business hebt gedaan en het resultaat daarvan met flinke herrie hebt doorgetrokken, kun je weer rustig in je stoel neerploffen op weg naar je zonnige vakantiebestemming. Maar wat gebeurt er eigenlijk met jouw grote boodschap? Wordt deze direct uit het vliegtuig gezogen of ligt het toch wat genuanceerder? Het antwoord ligt ergens in het midden.

Drollen door het dak

Een van de meest fascinerende theorieën is toch wel dat de ontlasting direct na het doortrekken het vliegtuig verlaat. Immer, What goes up, must come down! Maar is dit ook echt zo? Hoewel dit al decennia niet meer mag, blijkt uit onderzoek dat het toch héél sporadisch voorkomt. In de afgelopen veertig jaar zijn er zo’n dertig geregistreerde meldingen geweest van schade veroorzaakt door…bevroren drollen. Ook in Nederland, zoals in 2016 in Amstelveen, toen de politie moest concluderen dat het bevroren brokje van 2cm bij 2 cm geen meteoriet bleek te zijn, maar toch echt een hoopje menselijke ontlasting. In luchtvaarttermen wordt dit fenomeen ook wel Blue Ice genoemd, veroorzaakt door een lek in afvalverwerkingssysteem. Het mag dus met recht een ‘ongelukje’ genoemd worden. Maar wel een die flinke schade kan veroorzaken!

Beeld: Unsplash – Toa Heftiba

Wat gebeurt er dan wel?

Maar wat gebeurt er dan wél met je ontlasting? Deze maakt dus geen vrije val, maar wordt keurig opgevangen in een tank waar tot wel 750 liter in kan. Bij het doortrekken wordt er vacuüm getrokken, wat ook meteen het harde, zuigende geluid verklaart. Reden hiervoor is omdat er bij het doortrekken nauwelijks water aan te pas komt. Dat zou ook niet kunnen, daar dat het vliegtuig een stuk zwaarder en instabieler zou maken. In het reservoir wordt het gereinigd en vermengd met een chemisch goedje zodat het niet teveel gaat zweven. Smakelijk verhaal, nietwaar? Probeer er dus maar niet al teveel aan te denken wanneer je geniet van een lekkere vliegtuigmaaltijd. Eet smakelijk!

Beeld: Unsplash – Florian van Duyn

Hoe en wanneer verlaat de boodschap het vliegtuig?

Jouw grote boodschap mag dus niet direct naar beneden vallen, deze moet toch vroeg of laat het vliegtuig verlaten. Wanneer er op de grond weer kerosine ín een vliegtuig gaat, wordt met een grote pomp het grote reservoir met ontlasting geleegd. De toegang tot dit reservoir kan enkel bij stilstand van het vliegtuig en op de grond worden geopend. Dat is maar goed ook. Het zou toch jammer zijn als de piloot onderweg per ongeluk op het verkeerde knopje drukt… Maar op dat moment ben jij natuurlijk al lang op weg naar dat sfeervolle hotel op Curaçao! En trouwens, op de WC van het Kunuku Aqua Resort is het ook een stuk aangenamer…

Dacht jij vroeger als kind ook dat de grote boodschap linea recta naar beneden viel?