Op welk eiland ligt Parga in Griekenland? None! Het pittoreske plaatsje is gesitueerd te midden van groene heuvels aan een diepblauwe zee en ligt aan de kust van Epiros, het Griekse vasteland dus. Na meerdere Griekse eilanden te hebben bezocht, stal Parga mijn hart. Check mijn vakantiefoto’s en zie waarom.

Gekleurde daken in Parga in Griekenland

Gekleurde daken in Parga

Aan de boulevard vol terrassen prijken gekleurde huisjes in Venetiaanse stijl. Pal daarachter vind je authentieke tavernes en souvenirwinkeltjes verstopt in kleine, kronkelende steegjes. Parga is een druk, toeristisch plaatsje, maar gezellig en sfeervol en vooral buiten het hoogseizoen goed te doen.

Strandhoppen

Langs de gehele kustlijn van het Griekse vasteland vind je stranden. Van uitgestrekte halve maanstranden met fijne kiezels – zoals Valtos Beach en Lychnos Beach – tot gezellige stadsstrandjes (Krioneri Beach) en van verstopte pareltjes in kleine baaien (Mikri Ammos Beach) tot privéstranden van campings en hotels. Je hopt makkelijk van het ene naar het andere strand per scooter of huurauto.

Pangias eiland Parga in Griekenland

Pangias eiland

Zwemmen naar Pangias eiland

Voor de kust van Parga ligt Pangias eiland. Dit kleine eilandje en z’n witte kapelletje zijn alleen zwemmend te bereiken vanaf Krioneri beach. Of per zeekano of waterfiets natuurlijk. Vanuit Parga kun je ook boottochtjes maken naar strandjes en eilandjes in de buurt; vergeet je snorkelset niet!

Kasteelruïne

De blikvanger van Parga is de ruïne van het oude Venetiaanse kasteel op de heuvel. Deze ruïne is gratis te bezoeken en vanaf de ene kant heb je een adembenemend uitzicht over Parga en de haven en aan de andere kant tuur je over het diepblauwe water en het strand van Valtos beach.

Verse zeevruchtenpasta with a view

Mijn favoriete restaurant in Parga is het Italiaanse Filomila. Het kleine, knusse terras biedt uitzicht op Valtos Beach en het kasteel en op de kaart staan gerechten als verse zeevruchtenpasta en gefrituurde gamba’s. Down town – aan de boulevard bij de haven – vind je de meer authentieke Griekse taverna’s, met idem gerechten.

Appartement Petrino Parga in Griekenland

Appartement Petrino

Accommodaties in Parga

Ik verbleef tijdens mijn vakantie in Appartement Petrino. Een fijn appartement inclusief ruim balkon mét uitzicht op het zwembad en de zee. Voor dat uitzicht moet je wel wat over hebben: vanaf de weg beneden klim je via een trap in ongeveer 180 treden naar het appartement.

Jullie favorieten zijn: het kleinschalige Adams Hotel Parga (9.0), tot in de puntjes verzorgde Appartement Magda’s (9.2) en het luxe Aparthotel Valtos Beach (8.8).

Reizen naar Parga in Griekenland

Voor een vakantie in Parga vlieg je in zo’n drie uur naar de luchthaven Preveza. Het is ook mogelijk om voor een dagtrip vanuit Italië naar dit schitterende plaatsje te komen. De havens van Venetië en Ancona staan rechtstreeks in verbinding met de havenstad Igoumenitsa, op een uur van Parga.

Wat is jouw favoriete bestemming in Griekenland? Laat het weten in een reactie of review!

Schrijf tot en met zondag 24 juni 2018 een review op Zoover en maak kans op een reischeque t.w.v. €750 voor een onvergetelijke vakantie in Kroatië!

Christine

Redacteur