Ik heb het geluk dat mijn vader een huis heeft in Le Marche, Italië. Een deel van het jaar vertoeft hij op een heuvel bij Montelparo. Lekker weg van alle drukte, omringd door prachtige natuur, pittoreske dorpjes en de meest gastvrije locals. Genieten! En ik laat jou graag digitaal meegenieten. Onlangs bracht ik namelijk weer een weekendje in Casa di Papa door. En dat betekent …

… iedere dag buiten ontbijten

Wat een luxe is het om iedere dag te beginnen met een ontbijtje in de zon. Hoewel het in Le Marche in het voorjaar best een beetje frisjes kan zijn en je geregeld een regenbui op je dak krijgt als je op een berg woont, is het ontbijt in de zon altijd een feest. Inclusief vers brood van de markt, zoete broodjes en fruityoghurtjes natuurlijk.

… uitzichten for days

Als er een ding is waar je in Le Marche als geen ander van kunt genieten (naast het overheerlijke eten natuurlijk) zijn het de uitzichten. Het heuvelachtige gebied rondom Montelparo zorgt voor de meest mooie panoramaplaatjes.

… je tonnetje rond snoepen van alle lekkernijen die je bij je drankje krijgt

Je tonnetje rond snoepen überhaupt eigenlijk. Maar in het bijzonder van alle lekkere hapjes en lokale verrassingen die je gratis(!) bij je drankje krijgt. Het is echt niet te geloven. In Nederland mogen we in onze handen knijpen met een bakje pinda’s op de bar. In Le Marche krijg je culinaire hoogstandjes uit de keuken van la nonna voorgeschoteld.

… minimaal één ijsje per dag

Italië is het walhalla voor liefhebbers van schepijs natuurlijk. En dat betekent dat je je wel erg moet inhouden om niet meer dan een ijsje per dag te bestellen. Want hallo, lekkerder schepijs bestaat er niet. Zo vol van smaak, romig en gewoon … hemels! Je kunt me vooral voor de typisch Italiaanse smaak Bacio (hazelnoot en chocolade) wakker maken. Voor mijn favoriete schepijs ga ik naar de stad Ascoli Piceno en bestel ik ijs op Piazza Arringo bij Yoghi. Ascoli Piceno is trouwens sowieso een aanrader, en niet alleen om het ijs. Hallo Piazza del Popolo, wat een beauty!

… genieten van alle mooie pittoreske dorpjes

De gemiddelde leeftijd rondom Montelparo ligt misschien wat hoger dan dat van menig vakantiebestemming, maar er is toch nog genoeg te zien, doen en ontdekken. Vooral alle pittoreske dorpjes met mooie dorpspleinen, prachtige kerkjes en smalle steegjes verrassen mij keer op keer. Ik bleef maar kiekjes maken met mijn telefoon.

… verse ingrediënten shoppen op de lokale markt

Iedere lunch stond er vers fruit, nog warme broden en de lekkerste kaasjes en worstjes op het menu. Natuurlijk geshopt op de lokale markt, waar alles een habbekrats kost vergeleken met de delicatessenwinkel thuis om de hoek.

… pizza eten bij de afgeladen buurtpizzeria

Mocht je binnenkort vakantie vieren bij of in Montelparo, dan mag je pizzeria Mama Rosa niet overslaan. Eigenlijk wil ik dit geheimpje niet verklappen, maar hier hebben ze toch wel echt de lekkerste pizza’s van de regio. En we hebben er heel wat uitgeprobeerd kan ik je vertellen. Knapperige deegkorst, lokaal geproduceerde ingrediënten, genoeg om uit te kiezen en een supergezellige ambiance. Er komen ook voornamelijk locals. En in het weekend is Mama Rosa tot aan het dak afgeladen.

… in een uurtje naar het strand rijden

Vanuit Montelparo rijden we in circa een uurtje naar de kust. Wel zo leuk en maakt een Italiaanse vakantie wel echt compleet, toch? Het kuststadje Grottammare aan de oostkust is een aanrader en wordt ook wel de parel van de Adriatische zee genoemd. Blijf niet alleen aan het strand bakken, maar ga ook het oude stadje in. Krijg je geen spijt van! Ook vakantie vieren in of rondom Montelparo? Camping Agricamp Picobello of Appartement Agriturismo Sopra e Sotto is echt een heerlijke uitvalsbasis.

Schrijf een review en maak wekelijks kans op €250,- vakantiegeld!

Uitgelichte berichten

Marloes