Vorig jaar gingen mijn vriend en ik op zomerzonvakantie naar het waanzinnige Sicilië. Iedere dag genoten we van het overheerlijke eten en de Italiaanse wijnen. Om een beetje in shape te blijven,  maakten we fantastische wandeltochten over het eiland. Geniet mee met onze vakantiefoto’s van wandelen op Sicilië!

Lopen door Cavagrande

Op ongeveer een half uurtje rijden van Noto ligt Cavagrande. Door dit adembenemende natuurpark loop je naar beneden over wandelpaden naar een echte blue lagoon. De tocht naar het meer is ongeveer twee kilometer, maar je doet er gemakkelijk een uur over. Het pad is goed te doen, maar sommige stukken kunnen best steil zijn. Wandelschoenen zijn verplicht! Al met al best pittig, maar deze wandelroute is meer dan de moeite waard. Een waanzinnig uitzicht, prachtige planten en bloemen en als grootste beloning: een duik in het (ijskoude) kristalheldere water.

Neem voldoende eten en drinken mee. Als je eenmaal bij het meer bent, wil je er zo lang mogelijk blijven. En er zijn geen winkels in de buurt! Ook niet te vergeten, na een frisse duik moet je weer helemaal naar boven klimmen in de hitte.

Afra overnachtte op Sicilië in Hotel President Sea Palace: ‘Het hotel ligt fantastisch met uitzicht op het strand en de zee (de zonsondergang is een aanrader!). Je loopt zo de zee en de minimarkt. Kleine tip: Een autootje huren is in dit gebied zeker de moeite waard, zo kan je makkelijk naar Siracusa, Noto en de oh zo mooie Cavagrande.. Al met al was dit hotel voor ons zeker een tweede bezoek waard!

Wandelen op de Etna

Op Sicilië mag je de Etna natuurlijk niet overslaan! Wij besloten naar de top te wandelen, maar voor de minder sportieve vakantiegangers (of als je met de kids bent): je kunt ook met kabelbaan en bus de tocht naar het hoogste punt maken. De meeste vakantiegangers kiezen voor deze optie, dus tijdens je wandeltocht kom je haast niemand tegen. Heerlijk rustig!

De paden zijn goed aangegeven, verdwalen kan haast niet. Sommige stukken zijn best steil, maar deze route is ook prima te wandelen als je niet zo’n ervaren hiker bent.

De Etna is nog regelmatig actief en dat kun je zelf ontdekken door een beetje as weg te graven. De warme rook komt dan zo de grond uit!

Tips:

• Trek goede wandelschoenen aan. Liever niet je allermooiste, door al het as worden ze behoorlijk vies.
  • Neem een vest mee, op de top kan het best koud zijn.
  • Zorg voor voldoende eten en drinken. Halverwege de vulkaan is een klein restaurant,  maar een lunch hier is best prijzig.
  • Vertrek op tijd. Heen en terug duurt de tocht ongeveer vijf uur en je wilt natuurlijk ook uitgebreid van het uitzicht genieten.
  • Smeer je goed in! De frisse wind is verraderlijk, wij waren flink verbrand aan het einde van de dag.

Vlakbij de Etna overnachten? Jullie tippen Hotel Etna (Zoover score: 8,7). Martin en Gosia schrijven in hun review: ‘Het is een prachtig hotel! Het personeel is vriendelijk en doet er alles aan om het naar je zin te maken. Ideaal voor wie van rust houdt. Vanaf deze plaats kun je mooi uitstapjes maken naar Taormina, Syracuse, Messina en de Etna!

Of bekijk hier ons handige overzicht van hotels op Sicilië.

Hiken door natuurreservaat Zingaro

Zingaro Nature Reserve is misschien wel het allermooiste stukje natuur van Sicilië. Het park kent twee ingangen, noord en zuid. Van de ene naar de andere kant is het ongeveer zeven kilometer lopen. Lijkt een klein eindje, maar je doet gemakkelijk twee uur over deze heuvelachtige wandelroute. En je moet natuurlijk ook weer terug!

De allerbeste reden om een hele dag uit te trekken voor deze wandeltocht zijn de prachtige strandjes onderweg. Neem je zwemspullen mee en hop van strand naar strand voor een duik in het meest heldere water dat je ooit zult zien. Wauw! Tip: vergeet zeker je waterschoenen niet.

De strandjes het dichtst bij de ingangen zijn meestal best druk, maar hoe verder je komt, hoe mooier de kustlijn en hoe rustiger het water. Neem ook hier weer voldoende eten en drinken mee, in het park zelf is het niet mogelijk om iets te kopen.

Heb jij nog mooie foto’s van je wandelvakantie in Italië? Deel ze bij jouw review en inspireer andere vakantiegangers!

Bij Albelli maak je nu de mooiste creaties met jouw foto’s met korting! Geniet nu van deze speciale promoties en kortingscodes!

Stuur jouw mooiste Vakantiefoto in en maak kans op fantastische prijzen.

Fleur

Redacteur