Vis omschrijven? Dat kan in één woord: slow. Of langzaam dus. Maar eigenlijk gebruik ik liever twee woorden: lekker langzaam. Want het leven in Kroatië op Vis raast niet aan je voorbij en je lijkt zelfs even terug in de tijd te gaan. Geef je over aan de mooie natuur, de pittoreske dorpjes, de lokale lekkernijen en de relaxte sfeer … reis digitaal met mij en Zoover-vriendinnen Alexandra en Lieke mee naar het Kroatische eiland Vis in 10 (en een beetje) foto’s.

1. Verse vis

De locals op Vis leven voornamelijk van de visvangst. Verse vis zul je hier dan ook altijd op het menu vinden. Vooral tonijn, inktvis en de lelijkerd Skarpina zijn favoriet.

2. Helemaal niets hoeven

Op Vis hoef je even helemaal niets. Breng je dag al mijmerend aan de kade door of op je handdoekje in een van de mooiste baaitjes die je ooit hebt gezien. En een ijsje per dag is natuurlijk wel een must. Hoe relaxt zien Lieke, Alexandra en ik er wel niet uit op deze foto’s? Ja, het ‘langzame’ leven op Vis deed ons goed.

3. Locals

De locals van Vis zijn echte genieters van het goede leven, maar dat goede leven delen ze graag met je. Ze zijn trots op ‘hun Vis’ en vertellen je graag meer over het ongerepte eiland dat nog is ‘zoals Kroatië hoort te zijn’. Mocht je in gesprek raken met een local, dan is de kans zelfs aanwezig dat je een filmster hebt gespot.

Wist je namelijk dat de film Mamma Mia! Here We Go Again is opgenomen op Vis? Niets Griekenland. Vis it is. Verschillende locals spelen een rolletje als figurant. Zoals de meneer met de karakteristieke kop hierboven.

4. Pittoresker dan pittoresk

Pittoresker dan de dorpjes en straatjes op Vis bestaan ze niet. In deze straten met mooie, authentieke huisjes zouden wij nog wel veel vaker willen ronddwalen.

5. Genoeg op het water te beleven

Aangezien Vis een eiland is, zal het je niet verbazen dat er genoeg te beleven is op het water. Huur een bootje of sla een leuke kapitein aan de haak voor een tochtje langs de kust. Boek een excursie naar the Blue Cave of zeil zelf naar de mooiste baaien die je misschien wel ooit hebt gezien.

6. Idyllische baaitjes en onontdekte plekken

Dit is het bewijs dat ze écht niet alleen op ansichtkaarten en op Instagram bestaan: je kunt gewoon je handdoekje uitleggen op de strandjes van de meest idyllische baaitjes op Vis. Malediven of Mauritius? Welnee, gewoon in Kroatië! Stoncica en Stiniva zijn onze favorieten. Maar niet doorvertellen, want nu is het er nog lekker rustig.

7. Water in 50 tinten blauw

Het water van Vis heeft echt alle kleuren blauw en groen die je maar kunt bedenken. Je blijft er naar staren! In de Groene Grot schijnt de zon door een gat in ‘het dak’ zó naar binnen, dat je kunt zien hoe groenblauw het water eigenlijk echt is. Dat komt trouwens door een bepaald type algen, maar dan klinkt het ineens een stuk minder tropisch. Ook in de Blue Cave verbaas je je over de kleur van het water.

8. Ook het kattenleven is hier relaxter dan relax

Lekker chillen in de zon. Niemand die ze stoort. Zo nu en dan een vers visjes voorgeschoteld krijgen, regelmatig een aai over de bol. De katten op Vis hebben het goed bekeken.

9. Lokale wijntjes

Vis’ers zijn dol op wijn. Ze hebben zelfs hun eigen rood: Plavac. Maar ook de andere lokale wijntjes vloeien rijkelijk op dit Dalmatische eilandje. Je vindt op het eiland dan ook tal van wijnboerderijen. ‘Je kan hier rustig eens een keertje (of 2, 3, het zijn er écht veel) binnenwippen voor een proeverijtje en gezellige uitleg over de ambachtelijke wijnbereiding’, schrijft RRL in zijn review.

10. Vis heb je helemaal voor jezelf alleen

Tijdens een vakantie op Vis lijkt het soms alsof je het hele eiland voor jezelf hebt. Wat een rijkdom, wat een luxe! In het hoogseizoen zul je de pittoreske straatjes wel met wat meer mensen moeten delen, maar wij hebben er enorm van genoten en raden het iedereen aan. Op bovenstaande panoramafoto spot je ons hotel trouwens ook nog, hotel Issa.

Meer lezen over Vis? Bekijk ook onze andere blogs over dit onontdekte paradijsje.

Schrijf een review en maak wekelijks kans op €250,- vakantiegeld!

Marloes

Redacteur