De keuken van Portugal zit vol met culinaire verrassingen. Wij richten ons deze week op de vakantieregio Algarve en vertellen alles over onze ontdekkingen.

© Algarve Tourism Bureau

© Algarve Tourism Bureau

1. Cataplana

De specialiteit van de regio is cataplana, een bouillabaisse. Het geheim? Een koperen pot van Arabische origine! Deze pot heet de cataplana, en je raadt het al, er zijn dus heel veel verschillende soorten ‘cataplanas’. De Cataplana wordt gevuld met vlees, vis (zeeduivel en/of hondshaai), mosselen, garnalen, kokkels, aardappels, paprika’s, tomaten en uien.

2. Wijn uit de regio

Je dacht toch niet dat we deze zouden vergeten? De Algarve heeft het perfecte klimaat voor wijngaarden en er zijn dus volop wijnhuizen. De Algarve is opgedeeld in 4 wijnregio’s: Lagos, Portimão, Lagoa en Tavira. Ga op bezoek bij de boer en vraag of je mag proeven.

Arroz de Marisco

Arroz de Marisco

3. Arroz de marisco

Een ander favoriet recept is de zeevruchtenschotel met een Portugese rijst de ‘arroz carolino’. Een must zijn de schelpdieren in dit gerecht. Van kreeft tot garnalen, alles is geoorloofd. Fun fact: Arroz de marisco is hetzelfde gerecht als de Spaanse – beter bekende – paella.

4. Olijfolie en zout

Naast wijn is de Algarve ook een belangrijke regio voor olijfolie. De olijfgaarden van Moncarapacho doen het bijzonder goed. De olie valt regelmatig in de prijzen bij internationale wedstrijden. Fleur de sel (zeezout met fijne kristallen) wordt gewonnen in Tavira en Castro Marim. Deze basisproducten maken ieder gerecht compleet.

Ga jij naar de Algarve om te genieten van een van deze lekkernijen? Laat het ons weten in de reacties.

Schrijf een review en maak wekelijks kans op €250,- vakantiegeld!

Uitgelichte berichten

Redactie