Vliegen is iets bijzonders. Je krijgt een compleet andere kijk op de wereld! Het is altijd leuk om Nederland van boven te zien, maar het land waar je op vakantie gaat is natuurlijk ook altijd iets bijzonders om vanaf zo’n hoogte te zien.

Iemand die bijna dagelijks kan genieten van het uitzicht vanaf grote hoogte is piloot Christiaan van Heijst. Hij combineert zijn passie voor vliegen met zijn hobby: fotografie. Wij spraken Christiaan en vroegen hem twaalf van zijn mooiste foto’s toe te lichten.

Vliegen op een Boeing 747
Christiaan vliegt al zes jaar voor Cargolux, Europa’s grootste vrachtmaatschappij. Vanuit standplaats Luxemburg komt Christiaan in alle uithoeken van de wereld terecht met een Boeing 747.

“Het voordeel van vrachtvliegen is dat we niet van A naar B en weer terugvliegen, maar veel lange trips maken van soms wel twee of drie weken lang. Rondjes rond de wereld, van Azië naar Zuid-Amerika, naar Alaska en door Afrika. Van grote vliegvelden als New York en Amsterdam naar Kinshasa in Congo en kleine vliegveldjes midden in de Andes.”

Altijd al piloot geweest
Christiaan wist al op jonge leeftijd dat hij in de cockpit wilde zitten. “Op mijn 14e ben ik begonnen met zweefvliegen en nog voor ik mijn rijbewijs had was ik al in het bezit van mijn vliegbrevet waarmee ik Nederland rondvloog.”

Fotograferen doet hij ook al van jongs af aan, maar het werd pas echt een hobby toen hij zijn eerste baan als piloot kreeg. “Al heel snel had ik in de gaten dat de dingen die ik meemaakte en zag heel uniek waren. Ik moest dat vastleggen, die uitzichten en situaties. Toen kreeg ik de smaak te pakken en al snel ging ik betere apparatuur kopen, waarna de foto’s ook beter werden.”

Niet makkelijk
Tegenwoordig is de grootste uitdaging voor Christiaan om foto’s te maken als er zeer weinig licht is; ’s nachts het maanlicht of het noorderlicht vastleggen is een stuk moeilijker dan een berg of wolk overdag.

Hij voegt toe: “Overigens maak ik alleen foto’s als het kan; vliegen heeft voor mij altijd de absolute prioriteit. En dat is trouwens ook een voordeel van lange afstanden vliegen; we zijn vaak met drie of zelfs vier piloten zodat we tijdens de vlucht allemaal een gedeelte kunnen rusten.”

Twaalf indrukwekkende foto’s
Wij vroegen Christiaan om een aantal van zijn indrukwekkende foto’s toe te lichten en te vertellen waarom deze situatie écht op de gevoelige plaat vastgelegd moest worden. Je bekijkt ze hieronder!

Beringstraat
747-cockpit-met-maan-boven-wolken-watermerk

“Dit soort situaties zijn voor mij een grote uitdaging; het warme ‘huiskamergevoel’ van de cockpit en tegelijk de eindeloze koude en uitgestrekte nacht-landschappen buiten. Hier is er een nagenoeg volle maan voor ons die de wolken mooi zilver-blauw schildert terwijl we boven de Beringstraat tussen Rusland en Alaska vliegen.”

Alaska
747-takeoff-anchorage-watermerk

“Een van de redenen waarom ik zo graag in Alaska ben; het licht is altijd prachtig! Hier stijgt een Boeing 747-8 op vanaf de startbaan met een laagje sneeuw. Terwijl de zon mooi laag stond en net door de dichte bewolking scheen om het opstuivende sneeuw mooi goud-geel te laten stralen. Perfect licht en net geluk dat dit vliegtuig opsteeg.”

Afghanistan
afghanistan-watermerk

“Sinds ik in 2006 voor het eerst in Afghanistan vloog heb ik een heel bijzonder plek in mijn hart voor dat land. Destijds vlogen we met onze Fokker 50 op lage hoogte naar de verschillende gravelstrips en elke keer als ik nu met mijn 747 over Afghanistan vlieg zit ik weer met mijn neus tegen het raam geplakt. De landschappen zijn zo ruw, zo onvergefelijk maar misschien daarom ook zo adembenemend mooi. Hier vlogen we boven Afghanistan op een prachtige maar koude decemberochtend, een maand later zou alles in een dikke laag sneeuw zijn bedekt.”

Chicago
chicago-skyline-watermerk

“Terwijl we Chicago O’Hare Int. Airport naderen, zag ik de skyline van Chicago mooi afsteken tegen Lake Michigan, terwijl de zon prachtige jakobsladders liet zien vanuit de hoge bewolking. Een uitzicht dat typisch alleen maar vanuit het vliegtuig te zien is.”

Dubai
dubai-palm-island-watermerk

“Twee van Dubai’s landmarks in één foto; het enorme kunstmatige Palm Island en de Burj El Arab, het luxueuze hotel. Gemaakt tijdens de nadering in Dubai terwijl de zon prachtig contrast leverde.”

Ecuador
ecuador-latacunga-watermerk

“Terwijl we tussen de hoge bergtoppen van de Andes en de vele vulkanen rond Quito en Latacunga onze weg probeerden te vinden naar het vliegveld van Latacunga zag ik vanuit het zijraampje hoe het licht door de wolken kwam en het landschap prachtig verlichtte. Door de grote hoogte van 3km boven zeeniveau is de lucht heel ijl en breekt het licht heel anders dan op zeeniveau.”

Groenland
groenland-watermerk

“Een van de mooiste landschappen blijf ik ook Groenland vinden. Een enorme pak ijs waarbij hier en daar nog net een bergtop heen weet te prikken. Uren lang niets dan pure natuur en landschappen waar geen enkele menselijke invloed te bespeuren is.”

Nederland
nederland-van-boven-watermerk

“Deze foto heb ik gemaakt in 2009 toen ik met een Boeing 737 van Transavia van Malaga naar Kopenhagen vloog. Vanaf 41.000ft en vliegend boven Noord-Brabant was de kop van Noord-Holland prachtig zichtbaar. Gemaakt met een fish-eye lens en een prachtige zonsondergang die geweldig contrast leverde tussen het water en het land.”

Atlantische Oceaan
noorderlicht-met-vallende-ster-watermerk

“Een van de vele prachtige lichtshows van het Noorderlicht. Hier boven de Atlantische Oceaan, ergens tussen Ierland en Canada met groen en paarse kleuren. Voor dit soort foto’s gebruik ik lange sluitertijden en met een klein beetje geluk valt er dan soms net een vallende ster door het beeld.”

Arctische Oceaan
noorderlicht-boven-ijs-watermerk

“Een heel zware Noorderlicht ‘storm’ terwijl we vlogen van Chicago naar Zhengzhou, China. Hier vlogen we tussen Alaska en de Noordpool boven de Arctische Oceaan, en het groene schijnsel van het Noorderlicht reflecteerde prachtig op het ijs op de oceaan onder ons. Gedurende 7,5 uur lang hadden we dit uitzicht dat constant veranderde en varieerde.”

China
onweer-boven-china-watermerk

“Gemaakt een paar maanden terug boven China. Deze onweerswolk begon ontzettend snel te groeien terwijl we op grote hoogte vlogen. Op een gegeven moment groeide deze kleine wolk met 1-2 km per minuut de hoogte in, en terwijl ze snel energie op pikte en hoger kwam nam het aantal lichtflitsen snel toe. Om niet in deze erg actieve wolk terecht te komen moesten we snel uitwijken. Gelukkig kon ik deze foto vanuit het zij-raampje maken terwijl we er omheen vlogen.”

Oregon
onweers-wolk-boven-oregon-watermerk

“Vaak zijn dit soort wolken enorm krachtig en kunnen ze wel dag en nacht lang blijven groeien. Als je goed kijkt zie je dat deze wolk vanuit de wijde omgeving alle lucht vanaf de grond ‘op zuigt’. Alle kleine wolkjes op de grond worden er als het ware naar toe gezogen waarbij de grote onweersbui in omvang kan toenemen. Dit soort wolken moeten we altijd koste wat het kost ontwijken, maar gelukkig kunnen we naast onze ogen ‘nachts ook de weer-radar gebruiken om ze te omzeilen.”

Heb jij ook een mooie reisfoto?
Upload ‘m dan snel via de Zoover Vakantiefoto van het Jaar 2016 app! Met jouw leukste, mooiste of grappigste foto maak je gelijk kans op een romantische overnachting voor twee in Nederland.

Benieuwd naar meer van Christiaan? Meer foto’s bekijk je op zijn website of volg ‘m op Instagram.

Zin in meer vakantie-inspiratie? Volg Zoover ook op Instagram.

Uitgelichte berichten

Redactie