Picture this: verschillende kloosters op geïsoleerde bergtoppen zó hoog dat het lijkt alsof ze zweven tussen hemel en aarde. Ze zijn ogenschijnlijk onbereikbaar en je kunt er alleen met een touwladdertje komen. Waar denk je dan aan? Een fantasierijke droom? Een goede, nieuwe attractie voor in de Efteling?

Het is een zonnige avond als we de camper parkeren op een rustige parkeerplaats. Toch is dit een van de meest bijzondere plekken waar we staan tijdens onze reis en Holle Bolle Gijs is in geen velden of wegen te bekennen. We zijn op het vasteland van Griekenland, hoog in het noorden, op korte afstand van Macedonië.

Uitzicht Meteora

Wij zijn Paul, Katja en Lou. Het reizende gezin dat Europa ontdekt in een camper. Op Zoover schrijven wij over onze avonturen en op Instagram zie je hoe het is om met een dreumes zo’n lange reis te maken. Volg Zoover op Instagram en bekijk onze stories om te zien waar we nu zijn.

Griekenland: zon, zee en vasteland

Als wij zeggen ‘Griekenland’, wat zie jij dan voor je? De kristalheldere Egëische zee, eindeloze stranden, prachtige witte huisjes met blauwe daken? Of misschien denk je terug aan die vakantie waaay back in een van de populaire badplaatsen waar je dan ‘in de uitgaansstraat’ drankjes in alle kleuren van de regenboog kon bestellen.

De meeste mensen hebben bij Griekenland een plaatje voor zich dat te maken heeft met de Griekse eilanden. Toch vind je ook op het vasteland ontzettend veel mooie natuur, cultuur en historie. Voor ons is de meest bijzondere plek in het binnenland Meteora. Dit is Grieks voor ‘in de lucht zweven’ en er is geen plek op de wereld te vergelijken met dit fenomeen.

Drievuldigheid Meteora

Schuilen op bergtoppen

Goed, eerst even terug naar hoe Meteora is ontstaan. Meteora is de naam voor op rotspilaren gebouwde kloosters. Deze kloosters zijn gebouwd in een regio met zandstenen rotsformaties, van soms wel 400 meter hoog. Hier hebben monniken zich vanaf de 11e eeuw op de bergtoppen gevestigd omdat dit de ideale plek was om te schuilen voor onderdrukkers en om in rust en vrede te leven.

Er werden uiteindelijk een heel aantal kloosters gebouwd en als je deze ziet, begrijp je hoe ingewikkeld het geweest moet zijn. Met touwladders van soms wel 40 meter hoog werden personen en bouwmaterialen omhoog gebracht. Je merkt het: alles werd met heel veel liefde en geduld gebouwd.

Zonsondergang bij Meteora

Wij zijn er zo’n kleine 700 jaar later en net voor 19.00 uur als we na een prachtige rit via de vele kronkelweggetjes op de lege parkeerplaats stoppen. Nog geen half uur later is de camper van voor tot achter klem geparkeerd door busjes, auto’s en motoren. Een tiental mensen heeft opgewonden en gewapend met een fotocamera een plekje uitgezocht op de grote rots die aan de parkeerplek grenst.

We blijken toevallig op een van de mooiste plekken voor de zonsondergang bij Meteora gestopt te zijn (dit is de eerste parkeerplaats boven!).

Meteora

Natuurlijk zijn we nieuwsgierig en lopen de rots op om te kijken waar het om draait. Dan zien we het pas echt goed: het uitzicht op de groene vallei met de kloosters op de toppen van de rotsformaties hier is fenomenaal. We kijken de zonsondergang en beseffen dat dit het mooiste moment zal zijn van onze ervaring hier.

We horen een Nederlands jongetje van een jaar of twaalf tegen zijn moeder zeggen: ‘Mama, dit is echt de hemel voor mij.’

Slapen onder de sterren

Langzaam verschijnen de sterren aan de hemel en besluiten wij iets verderop een camperplek te zoeken om te overnachten. In het licht van de maan vinden we een beschutte parkeerplaats. De enige ziel in de wijde omgeving is een schattig zwerfhondje dat ons vanaf het uitzichtpunt gevolgd is en die nacht onder onze camper slaapt. Wij maken ons klaar om vroeg op te staan, zodat we de zon kunnen zien opkomen en voor de drukte enkele kloosters te bezoeken.

De kloosters van Meteora bezoeken

Want het goede nieuws: je kunt de kloosters niet alleen bekijken, maar ook bezoeken. Slechts zes van de 24 gebouwde kloosters zijn nog in gebruik en die touwladders zijn tientallen jaren geleden vervangen door een loopbrug, maar bij de meeste kloosters gewoon heel veel traptreetjes, zodat je je leven niet hoeft te wagen om een klooster te bezoeken. Inmiddels is het na het Akropolis een van de meest bezochte plekken op het vasteland van Griekenland.

Groot Meteora

De volgende dag bezoeken we na een vroeg ontbijt twee kloosters: het Grote Klooster (Mega Meteoron) en het klooster waar uitsluitend nonnen wonen: het Moni Agiou Stefanou. Het Grote Klooster is het meest bezochte klooster – omdat je hier misschien net iets meer kunt zien en omdat deze zonder al teveel effort bezocht kan worden. Beide kloosters zijn mooi, binnentuinen vol rozen, fresco’s. Ook zijn ze goed verzorgd, misschien wel te: we kunnen de verf net niet meer ruiken.

Het Ypapanti klooster is For Your Eyes Only

Naast de kloosters waar wij zijn geweest kun je bijvoorbeeld ook naar het klooster van de Heilige Drievuldigheid waar de slotscène van James Bonds For Your Eyes Only of Kuifje is opgenomen.

Meteora James Bond

Er is ook nog een zevende klooster en dit is een speciale. Het kleine Ypapanti klooster is niet als enige onbewoond, ook is het niet op, maar tegen een berg gebouwd. Jarenlang is het maar één dag per jaar geopend geweest voor bezoekers, maar nu kun je het gewoon bezoeken. Wel alleen per voet waardoor er minder bezoekers komen (hallo rust!). Wij vonden het met Lou dan ook een beetje hassle om te gaan, maar zijn nog steeds heel nieuwsgierig naar hoe het er van binnen uitziet.

Als wij rond 11.00 uur weer terug zijn in de camper zien we vanuit ons keukentje dat de drukte nu echt op gang begint te komen met mensen die vanuit Parga en met bussen vanaf cruiseschepen de omgeving bezoeken.

Praktische tips

Mocht je ooit in de gelegenheid zijn om de kloosters te bezoeken dan raden we je aan om lekker vroeg op pad te gaan. En niet alleen omdat het midden op de dag erg heet kan zijn. Sinds 1988 staat Meteora op de UNESCO werelderfgoedlijst dus dit betekent: veel touringcars.

Mocht je een accommodatie zoeken in de buurt, dan raden we het dorpje Kalambaka aan. Op zich geen bijzonder stadje, maar wel op zeer praktische afstand van de kloosters. Verder heeft het wat gezellige horeca en winkeltjes.

Let er ook op dat ieder klooster over het algemeen één dag per week is gesloten. Per klooster betaal je zo’n drie euro entree. Dames moeten een lange rok dragen en de armen bedekken, hiervoor kun je doeken lenen bij de ingang. Wij hebben zelf dus maar twee kloosters bezocht, mede omdat we vooraf gehoord hebben dat de kloosters redelijk op elkaar lijken.

Meteora Klooster

Maar het enige wat we je echt willen meegeven: vergeet de zonsondergang niet! Want vanaf de eerste parkeerplaats boven heb je de magie van Meteora pas écht te pakken!

Welke vakantie-ervaring was voor jou magisch? Laat het ons weten in de comments en inspireer andere bezoekers van Zoover!

Schrijf tot en met zondag 24 juni 2018 een review op Zoover en maak kans op een reischeque t.w.v. €750 voor een onvergetelijke vakantie in Kroatië!

Paul

Redacteur