Wat is de allermooiste plek om te wandelen in Overijssel? Met een overdaad aan polders, meren en rivieren is die vraag lastiger dan’ ie lijkt. Wij wagen ons toch aan een selectie. Dit zijn onze favoriete bestemmingen om te wandelen in Overijssel! Het met ons oneens zijn mag.

Wandelen in Overijssel - Heidelandschap1. Natuurgebied Lutterzand, De Lutte

Met 750 hectare aan natuurgebied voor je deur zit je in het dorpje De Lutte op z’n zachts gezegd best wel ok voor een weekje wandelen in Overijssel. Het dorp grenst aan het Lutterzand, een eeuwenoud natuurgebied vol dennenbossen en heidevelden. Vergeet vooral niet langs de Greun’n Stet (‘groene staart’) te wandelen. Hier heb je een prachtig uitzicht over de oevers van de kronkelende rivier de Dinkel.

Voor een klein, authentiek dorpje heeft De Lutte verrassend veel accommodaties. Een paar van jullie favorieten:

Wandelen in Overijssel - Landgoed-Sprengenberg-met-Palthetoren

Bovenop de Sprengenberg staat de Palthetoren, een statig jachthuis

2. Sprengenberg, Sallandse Heuvelrug

Of je nou een dagje uit wilt met je hunnechie – Sallands voor hond – of een weekendje weg in de natuur, rond de Sprengenberg zit je goed. Hoewel de ‘berg’ stiekem een heuvel van nog geen 35 meter is, kun je er prachtig uitkijken over de duinvlaktes van het gelijknamige nationale park.

Wil je meer van de omgeving rond de Sprengenberg ontdekken? Het bezoekerscentrum van de Sallandse Heuvelrug is een ideaal startpunt voor een dagje wandelen in Overijssel. Niet alleen omdat je er heerlijk kunt eten, maar ook omdat er een mooi opgezet educatief centrum is. Bovendien is het bezoekerscentrum het startpunt van verschillende wandelroutes. Ook voor kinderen is er bij het bezoekerscentrum genoeg te beleven: het speelbos is volgens jullie een echte aanrader.

Wordt de Sallandse Heuvelrug jouw bestemming voor een actief weekendje weg in eigen land? Hotel Fletcher Sallandse Heuvelrug ligt midden in het bos en is een goede uitvalsbasis.

Wandelen in Overijssel - romantisch weekendje weg3. Besthemerberg, Ommen

Als je dan toch gaat wandelen in Overijssel, wil je natuurlijk wel het allermooiste plekje meepakken. Toch? Besthemerberg komt dicht in de buurt. Doordat het net wat hoger ligt dan het omliggende natuurgebied, kun je er eindeloos ver uitkijken over het Vechtdal. En laat het Vechtdal nou net één van de allermooiste natuurgebieden in heel de omgeving zijn! Diepe bossen, kronkelende riviertjes, stuifzandgebieden: het gebied heeft het allemaal.

Op zoek naar een goede uitvalsbasis voor jouw avontuurlijke wandelvakantie in Overijssel? Vakantiepark Besthmenerberg ligt midden in het gelijknamige natuurgebied.

Hoe zou jouw top 3 van topbestemmingen voor een weekendje wandelen in Overijssel eruit zien? Deel je mening in de comments of schrijf een review over jouw droombestemming.

Toe aan een weekendje weg? Wij helpen je de donkere dagen door tijdens de Zoover Verwenweken! Maak deze week met jouw vakantie review kans op een wellness hotelarrangement in Nederland of Duitsland. Mede mogelijk gemaakt door HotelSpecials.nl!

Sylvia

Redacteur