Maastricht werd eerder verkozen tot leukste winkelstad van Nederland en ook Haarlem staat steevast in de top drie van shopsteden. Maar er zijn nog zoveel meer leuke steden om te winkelen. Dankzij jullie tips en onmisbare aanvullingen, breiden we deze lijst met liefde uit. Want shoppen, daar krijgen we nooit genoeg van!

Utrecht

De Utrechtse binnenstad is er echt één om van te houden. Oude gebouwen, gezellige straatjes, boetieks, unieke vintage shops en bekende modeketens: meer heb je niet nodig voor een geslaagd dagje shoppen. Aan de Oudegracht in het centrum vind je veel populaire ketens, ter hoogte van het Museumkwartier kom je veel tweedehands- en vintagezaakjes tegen. Op zoek naar bijzondere winkels? Sla dan de Voorstraat, Schoutenstraat en Zadelstraat niet over!

Delft

‘Mooie gebouwen, leuke winkels, heerlijke parken, de vismarkt, Delfts blauw en gezellige terrassen. Delft heeft het allemaal!’, schrijft Ellen op Zoover. En wij geven haar geen ongelijk! In de historische binnenstad van Delft vind je op elke hoek van de straat een speciaalzaak. Naast de vele lokale ondernemers kunnen de grote modeketens natuurlijk niet ontbreken. Leuk: in de zomermaanden kun je elke donderdag en zaterdag heerlijk struinen langs de kramen van een antiek-, curiosa- en boekenmarkt in de Hippolytusbuurt.

Delft grachten shopsteden

Beeld: djedj via Pixabay

Arnhem

Arnhem heeft niet één, maar vijf grote winkelstraten. Reden genoeg om je met je shopdrift richting deze stad te begeven! Als je de Vijzelstraat, Roggestraat, Jansstraat, Ketelstraat en Bakkerstraat hebt gehad, duik dan één van de zijstaatjes in voor verrassende boetiekjes, conceptstores en cadeaushops. Want waar Amsterdam de 9 straatjes kent, heeft Arnhem de 7 straatjes. Het Stegenkwartier, zigzaggend door het centrum, is echt hét gebied voor de fijnste stopadressen, van interieur tot kleding en lifestyle.

Zutphen

‘Nooit in Zutphen geweest? Dit is echt een aanvulling op je lijst met stedentrips.’ Marianne noemt Zutphen in haar beoordeling op Zoover een verrassende stad. De binnenstad van Zutphen is dan ook klein, knus en verrassend. In de vele shopstraten vind je unieke boetieks, leuke koffietentjes, luxe winkels, chique etalages en bekende modeketens. Maar vergeet ook de leuke markten van Zutphen niet. Je vindt er van alles, van curiosa, boeken en kunst tot kramen met biologische producten. Klaar met winkelen? Bepakt en bezakt kun je in een fluisterboot bijkomen én van deze stad genieten.

Shopsteden Zutphen markt

Beeld: Zoe Deal via Unsplash

Leiden

Gina loves Leiden: ‘Een heerlijke stad die niet wordt platgelopen door de massa. Prachtige historie, musea, grachten, steegjes, markten en originele winkeltjes’, oordeelt ze op Zoover. Wij zijn het daar helemaal mee eens! Tussen de twee grootste winkelstraten – de Haarlemmerstraat en de Breestraat – ligt het populaire gebied Hartje Leiden. Daar ontdek je authentieke shops en kun je lekker mensen kijken vanaf een terras op het water. In het Pieterskwartier vind je véél galeries, maar ook kleine boetieks, antiekzaken en delicatessenwinkels. Op zoek naar antieke meubels en curiosa? Dan zijn de Burgsteeg en de Nieuwstraat the places to be.

Shopsteden Leiden terras

Beeld: Alisa Anton via Unsplash

Eindhoven

Als je ergens goed kunt shoppen, dan is het wel in Eindhoven. De winkels, warenhuizen, speciaalzaakjes, design- en conceptstores vliegen je om de oren. In de artistieke wijk De Bergen vind je de meest bijzondere boetieks van Eindhoven, zoals tweedehandswinkels en galeries. Maar vergeet de creatieve wijk Strijp-S niet. Dit gebied in en om het voormalige Philips-terrein is dé plek voor kunst, kleding, design en een overdekte foodhal. Heb je ook zo’n zin in een dagje Eindhoven?

Amsterdam

Last but not least: Amsterdam. Een stad met zóveel winkels mag natuurlijk niet ontbreken op onze shoplijst. De grote modeketens op de Kalverstraat heb je waarschijnlijk wel gezien, maar Amsterdam heeft zoveel meer. Neem de charmante 9 straatjes: je gaat daar zeker niet weg zonder mooie koopjes. Je kijkt daar ook nog eens je ogen uit met zoveel authentieke winkels, gezellige horeca en schilderachtige monumenten. Wil je eens iets anders dan het Waterlooplein? Neem het pontje naar Noord om eindeloos te struinen op de maandelijkse vlooienmarkt in de IJhallen.

Shopsteden Amsterdam IJ hallen

Beeld: Emily Locke via Flickr

Volgens ons is de lijst met leuke winkelsteden nu wel compleet. Of missen we er nog een? Laat het ons weten in een reactie onder dit bericht!

Of je shopt liever online? Dat kan nu extra goedkoop bij Zalando Lounge! Geniet van gratis verzending en korting met deze vouchers en kortingscodes!

Stuur jouw mooiste Vakantiefoto in en maak kans op fantastische prijzen.

Christine

Redacteur