Op Zoover zagen we dit mooie plaatje voorbij komen: een stil meer met daarop een sierlijk bootje. Nieuwsgierig als we zijn, wilden we het verhaal achter deze foto weten. Wim van Tunen, die in het dagelijks leven als beveiliger op Schiphol rondloopt, vertelt het verhaal achter zijn foto.

Stuwmeer nabij Nassfeld

Vertel eens Wim, wat zien we hier?

‘Om bij het begin te beginnen: afgelopen april was ik met mijn vrouw in Venetië. We wilden er op een middag een tochtje in een gondel maken. Toen we hoorden wat de prijs was voor een stukje varen in zo’n boot, waren we snel genezen van die wens: klauwen met geld kostte het! Des te leuker was de verrassing afgelopen zomer in de pas bij Nassfeld.’

‘We wandelden door de bergen en ineens was daar dat stuwmeer. Het lag op 2300 meter hoogte. De bergen achter het meer, de helderblauwe lucht die weerspiegeld werd in het water…het was er echt prachtig! Maar wat schetste nou de verbazing? Daar bovenop dat meer voer helemaal in zijn up, een eenzame man op een gondel. Een in Venetiaanse kleding uitgedoste, rasechte Oostenrijker voer in alle rust over het meer. Voor vijf euro mochten we mee. Het was heerlijk!’

Wim en zijn zoon

Wim en zijn zoon

En met wie was je daar?

‘Ik was op vakantie met mijn vrouw. Lekker drie weken weg. Mijn zoon krijgen we niet altijd meer mee want die heeft een drukke baan en een eigen leven, maar als hij dan een weekje mee gaat is dat voor ons extra leuk. Vooral voor mijn vrouw: dan hoeft ze niet de hele dag tegen die ouwe kop van mij aan te kijken, haha! We wandelen altijd enorm veel tijdens onze vakanties. Ik hijs een rugzak vol brood, kaas en sigaren op mijn rug en dan trekken we maar al te graag de bergen in. Meestal wandelen we dan een uur of twee drie en proberen we lekker hoog in de bergen te komen. Ik ben gek op het wijdse uitzicht dat je in Oostenrijk en Zwitserland in de bergen hebt.’

Hoe koos je de accommodatie uit?

‘Omdat we op Schiphol met strikte planningen werken, moet ik de dagen die ik op wil nemen al ruim van tevoren aangeven. Rond de kerst weet ik dan eigenlijk al wel waar we de volgende zomer heen gaan. Ik heb alle tijd om een leuk appartement uit te zoeken. En ja, daar gebruik ik eigenlijk altijd Zoover voor. Ik zoek dan naar leuke plaatsjes in de buurt van de Weissensee bijvoorbeeld. Nu verbleven we in Swachbagger. Het is fijn om even te lezen wat anderen van een appartementje vinden. Als het erg negatief is dan kies je toch sneller voor een andere optie.’

Wist je al wat je op je bestemming ging doen?

‘ Jazeker. Door de zeeën van tijd die er tussen kerst en de zomervakantie zitten, heb ik alle tijd om een lijst te maken met alle bezienswaardigheden in de buurt. Super handig. Maar de mooiste momenten tijdens zo’n vakantie zijn toch wel de onverwachte dingen. Zoals bijvoorbeeld dus deze eenzame gondelier met zijn gondeltje op het stuwmeer. Dat was de kers op de taart van deze vakantie.’

Ook naar het prachtige Nassfeld! Check de beoordelingen op Zoover!

Schrijf een review en maak wekelijks kans op €250,- vakantiegeld!

Redactie

Redacteur