Raar maar waar: Kinderboekenweek

Tot en met 18 oktober is het Kinderboekenweek met dit jaar als thema: raar maar waar. Een goed moment om kinderboeken in te slaan voor de herfstvakantie! Zo kunnen de kinds lekker lezen op de achterbank van de auto, in het vliegtuig of thuis op de bank. Om je te helpen kiezen, presenteren wij de winnaar van de Gouden Griffel én de 8 winnaars van de Zilveren Griffel.

Gouden Griffel winnaar: Doodgewoon
Doodgewoon

De prijs voor het beste Nederlandstalige kinderboek is dit jaar gegaan naar Bette Westera voor haar poëziebundel Doodgewoon. Deze bundel bestaat uit gedichten over de dood. De jury geeft aan dat veel gedichten je naar je de strot grijpen, maar dat de humor ervoor zorgt dat je weer op adem kunt komen.

Hieronder volgen de 8 boeken bekroond met een Zilveren Griffel. Deze prijs is voor kinderboeken tot 12 jaar.

De krijtjes staken | van Drew Daywalt
De krijtjes staken

Teun wil een tekening maken maar zijn krijtjes zijn zoek. Als hij zijn kleurdoos openmaakt vindt hij alleen een stapel brieven. De brieven zijn van de krijtjes die Teun vertellen dat ze staken. Zal het Teun lukken om de krijtjes te kalmeren zodat hij toch een tekening kan maken?

Soms laat ik je even achter | door Daan Remmerts de Vries
Soms laat ik je even achter

In dit prentenboek gaat het om een meisje dat soms zomaar haar beer ergens laat liggen. Want dan wordt de beer bang en mist hij het meisje. Het meisje vindt een beetje bang goed en ook leuk. Daarna vinden ze elkaar namelijk weer terug en zijn ze nog nooit zo blij geweest.

Bruno wordt een superheld | door Håkon Øverås
Bruno wordt een superheld

’s Avonds verandert Bruno in een superheld die nergens bang voor is. Hij gaat dan bijvoorbeeld de fietsen van pestkoppen van school bruin verven. Bruno krijgt hierbij hulp van zijn overleden opa.

Een afspraakje in het bos | door Sylvia Vanden Heede
Een afspraakje in het bos

Een vleermuis en een vliegend hert hebben een afspraakje. Dit humoristische boek wordt nog verrassender wanneer er ineens een grote kever op de stoep staat. Zou de vleermuis ‘m snel opeten voor haar afspraakje er is?

Hotel De Grote L | door Sjoerd Kuyper
Hotel de grote L

Dit verhaal gaat over een jongetje van dertien dat wel een heel bizar leven heeft. Zijn moeder is al overleden en zijn vader krijgt een hartaanval precies op het moment dat het Kos (zo heet het jongetje), het winnende doelpunt maakt in een kampioenswedstrijd. Vanaf dat moment moet hij samen met zijn zussen het hotel van zijn vader draaiende houden. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

De goochelaar, de geit en ik | door Dirk Weber
De goochelaar, de geit en ik

Camiel wil net als zijn vader goochelaar worden maar als zijn vader wordt opgepakt valt zijn droom in duigen. Om te voorkomen dat hij moet helpen in zijn opa’s schoenmakerij bedenkt Camiel een plan om zijn vader vrij te krijgen. Hoe ver gaat Camiel om zijn vader uit de gevangenis te halen?

Lieve Stine, weet jij het? | Door Stine Jensen
Lieve Stine, weet jij het?

In dit boek geeft Stine antwoord op vragen van kinderen. Waarom mag je het niet zeggen als je een cadeau heel lelijk vindt? Moet je altijd naar je ouders luisteren? Dat soort vragen. Maar soms kun je ook een vraag terug verwachten …

Hoe ik per ongeluk een boek schreef | door Annet Huizing

Hoe ik per ongeluk een boek schreef

Natuurlijk is dit een boek, maar het lijkt ook wel een schrijfcursus. De overbuurvrouw van Katinka gaat haar namelijk helpen met het op papier zetten van haar verhalen. In ruil daarvoor helpt ze de overbuurvrouw in de tuin.

Met welk kinderboek was jouw (klein)kind uren zoet?

Geschreven door

Schrijf een review over je vakantie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Naar het formulier

Deel dit bericht: Mail Twitter Facebook