Accommodaties België

Vakantie Belgie
België: het land van bier, patat en chocolade. Tenminste zo kennen veel mensen ons buurland. Maar er is natuurlijk meer op culinair gebied. België kent veel heerlijke streekproducten en locale lekkernijen. Hier kun je van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat genieten van culinaire uitspattingen . Een rondje door het zuidelijke deel van België, door Wallonië, zorgt voor veel smikkel- en smulmomenten.

Vakantie Belgie

Smikkelen en smullen in België
We starten in de wereldstad Brussel waar we al snel op de Grote Markt belanden en het Chocolademuseum ontdekken. Maar eerst is het natuurlijk tijd voor Manneke Pis, een kop koffie op de Grote Markt, shoppen bij enkele boetieks en dan gaan we onder begeleiding van een gids op voor de chocoladeroute. De privé Chocolaterie Manon ligt iets uit het centrum en wij gaan er per metro en tram heen (de auto laten wij in deze autogekke stad echt staan). De metro is heel toepasselijk voorzien van een reclame van Cote d’Or repen.
Meneer Vider, de meester pralinemaker van Manon, eet per dag zelf 200 gram én heeft amper een buikje. Dit komt, zo legt hij uit, omdat zij echte cacao en cacaoboter gebruiken en niet veel vetten. Van pure chocolade word je minder snel dik dan van witte chocolade, zo blijkt. Trots toont de firma Manon enkele topstukken zoals Spoutnik (een praline in de vorm van een raket met een gouden topje) en de Tyrolinne. Je loopt hier het hele handmatige proces door van chocoladeschelpen gieten, vullen van pralines, de kunst van dubbele pralines en het genieten van zelf bonbons eten. Regelmatig valt zelfstandige chocolaterie Manon in de prijzen én wij hebben al deze ‘prijzen’ moeten proeven...
De gids vervolgt de route in het Chocolademuseum. Na een koekje met verse, warme chocolade kun je alles leren over cacao. Van medicijn tot lekkernij tot verslaving (want chocolade is echt de verslaving van België).

Iets achter de Grote Markt, in de prachtige winkelpassage Galeries Royales St. Hubert, is de chocolaterie Neuhaus uit 1857 gevestigd. Dit was de zaak waar de eerste chocoladedoosjes werden ontworpen. Neuhaus vond een delicaat product als pralines niet in een papierenzakje thuishoren en maakte zo de eerste doosjes. Een succes! De chocoladegids kan de dag verder besteden met het tonen van prachtige chocolade-etalages of je kunt zelf rondneuzen, want bijna op iedere hoek in België kom je heerlijke chocolateries tegen.

Biermuseum
Ook op de Grote Markt is het Biermuseum te vinden, waar je natuurlijk het brouwproces kunt ontdekken en je daarna te goed kunt doen aan speciaal bieren. Toch gaan wij liever op voor een bezoek aan een echte speciale brouwer. Het is brouwerij Cantillon waar Gheuze bier wordt gebrouwen. Bijzonder aan dit bier is dat het een spontane gisting heeft, oftewel in de buitenlucht afkoelt. ’s Zomers worden er van kersen en frambozen heerlijke fruitbieren gemaakt. Deze kleine brouwerij is dan ook zeer populair om te bezoeken, per jaar komen er 22.000 bezoekers. ‘We kunnen de vraag naar onze fruitbieren niet aan.’ De rondleiding is dan ook vluchtig, maar de proeverij des te uitgebreid. We proeven eerst het zware, zure Gheuze en dan een heerlijke kersen Kriek. Zelfs mensen die echt niet van bier houden zullen dit lusten.

Mooiste van Wallonië
Via een prachtige route langs de rivier de Meuse, oftewel de Maas, rijden we naar Dinant. Eerst passeren we nog de aardbeienregio Wépion. Langs de kant van de weg verkopen ze zalige aardbeien en er is in Wépion zelf een ‘schattig’ en kneuterig aardbeienmuseum.
Dan arriveren we in Dinant, een erg gezellige plaats vol terrassen met uitzicht op het water, waar je boottochten kunt maken naar o.a. de oude St-Jansbrug (het kruispunt van de Lesse en de Maas) en naar het Liefdeseiland. Met de plaatselijke lekkernij, Dinant peperkoek (hele harde ontbijtkoek), in de hand lopen we naar de hooggelegen Citadel. Met een kabelbaan kun je hier omhoog en de grot bezoeken. Wij vinden Dinant echt een leuke toeristenplaats! In de omgeving valt ook genoeg te beleven van wandelen in de bossen tot kanoën over de Lesse en van kastelen bezoeken (vier vlakbij) tot een bezoek aan de beroemde grot van Han-sur-Lesse. Wat ook leuk in de omgeving van Dinant kan, is rondneuzen in ‘de mooiste dorpjes van Wallonië’. Crupet is zo’n dorpje die deze ‘onderscheiding’ heeft gekregen. Een beetje sceptisch rijden wij door dit zeer rustige dorpje, wat er natuurlijk beeldschoon uitziet, maar waar verder niet veel te beleven valt. Tot wij langs een bijzondere ‘grot’ rijden, midden in het plaatsje. Naast de kerk vind je in een nepgrot met allemaal heilige beelden (van de duivel tot de engel). Het is een bizar tafereel!

Speciaal bieren
België staat natuurlijk bekent om de speciaal bieren met gisting op fles. We rijden regelmatig langs plaatsen of abdijen waar voorheen deze bieren werden gebrouwen (Leffe, Floreffe). Tegenwoordig worden de meeste speciaal bieren in grotere brouwerijen gebrouwen. Zo’n grote is brouwerij Du Bocq in Purnode. Al ruim 140 jaar biergeschiedenis is hier ‘geschreven’. De familiebrouwerij is volledig onafhankelijk van elke Belgische of buitenlandse brouwerijgroep en nog steeds een van de belangrijkste traditionele brouwerijen van Wallonië. Je kunt hier een duidelijke rondleiding langs het hele brouwproces krijgen en eindigen in de brasserie waar wij genieten van een echte Deugniet. Maar het bekendste en oudste bier van Brasserie du Bocq is La Gauloise. La Gauloise bruin werd voor het eerst gebrouwen net na de eerste wereldoorlog. In 1994 werden twee nieuwe bieren La Gauloise geboren, namelijk de ‘blonde’ en de ‘amberkleurige’. La Gauloise is het paradepaardje van de brouwerij en draagt de kracht van de streek uit.

De volgende dag reizen we naar de regio Namen en stoppen bij de abdij van Floreffe. Het is een indrukwekkende abdij, waar nu een school in is gevestigd. Onder leiding van een gids bezoeken we de oude abdij. “Abdijen waren vroeger zelfbedruipend, dus voorzagen in hun eigen behoeften. De opheffing van vele kloosters, het zeldzamer worden van de roepingen en de doorgedreven commercialisering hebben tal van abdijen er toe gebracht hun producten elders te laten vervaardigen door gespecialiseerde firma’s. Dat er binnen de abdijmuren een Brouwerij-Molen bestaat, bewijst ten overvloede dat er in Floreffe vanaf de Middeleeuwen brood werd gebakken en bier werd gebrouwen”, legt de gids uit. Beneden bij de voormalige brouwerij drinken we dan ook een echt abdijbiertje en genieten van zoute kaas die hier in de omgeving wordt gemaakt. De bieren werden in de 15de eeuw al hier gebrouwen, zo heeft men uit de rekeningboeken van de abdij kunnen opmaken. Tegenwoordig worden er bij brouwerij Lefébvre twee bruine en één amberkleurig Floreffe bier, met nagisting op de fles, gebrouwen.

Appels en peren
In de zomermaanden, tot september, staan de fruitbomen in de omgeving volop in bloei. Dit ziet er niet alleen prachtig uit, het ruikt ook lekker én er worden zalige producten van gemaakt. Zo vinden met behulp van ons gidsje ‘Smaken en Geuren’ in Aubel, ten noorden van Spa, een siroperie. Hier maken ze van appels en peren zalige stroop. De familie Nyssen (vader, zoon en kleinkind) tonen ons de ketels en het productieproces op video, want nu (in mei) valt er weinig te zien. Wel kunnen we uitgebreid proeven van de verschillende appelstropen, van zoet tot zuur. Naast dit proces wordt er ook zuivere appelsap gemaakt en jam van diverse andere vruchten. Wij slaan lekkernijen in en rijden verder. Helaas vanwege de bestrijding van mond- en klauwzeer niet naar de geitenhouderij van Waides in de buurt. Hier maken ze al twintig jaar geitenkaas en kun je het hele proces bekijken.
Wel bezoeken we de cidrerie Ruwet in Thimister. Het is een prachtige route, tussen fruitbomen door en langs leuke plaatsjes. Deze bubbeltjes drank wordt ook van appels gemaakt en wij zien hier weer het hele productieproces op video. De geplukte eerste kwaliteitsappelen worden uitgezocht, gewassen en verpletterd. De bekomen pulp wordt met een snelheid van 12 ton per uur in een verticale pers verbrijzeld en het sap wordt in gistingsvergaarbakken gepompt. (het afval dient voor veevoeder) Zo leren wij op de video, maar de distilleerderij zien we live. Tanken en vergaarbakken met een totale inhoud van 3.500.000 liter, in elf zalen onderverdeeld, kunnen de grondstof voor cidre opslaan. Na turbinebewerking en zuivering wordt het sap klaargemaakt voor het vullen van de flessen. Maar niet voordat de kwaliteit in het laboratorium is getest en waar men zorgt voor een jarenlange onveranderlijke kwaliteit en smaak van Ruwet cidre. Op de bottellijn worden de flessen afgetapt en voorzien van een kurk en muilkorfje. Een etiket erop of in de fles gebrand (milieuvriendelijker) en klaar voor de verkoop. Tot slot eindigen we in de proeverij waar we zowel gortdroge als superzoete cidre proeven. We nemen wat 30 cl. flesjes mee naar huis zodat we op een zonnige dag nog van deze cidre kunnen genieten. Ze zouden het ook zo in Nederland moeten verkopen…

Geen bonbons, maar pralines
Bij chocolaterie Jacques in Eupen leren we dat het in België geen bonbons, maar pralines zijn. Zowel de naam als de fabriek zelf doet ons denken aan het boek ‘Sjakie in de chocoladefabriek’. De gids vertelt dat Antoine Jacques op 8 februari 1936 Jacques de productie van chocoladerepen officieel deponeerde. Natuurlijk wordt de cacao uit landen als Maleisië, Brazilië en Trinidad geïmporteerd en naar Berlijn gebracht waar (nog steeds) de cacaobranderij staat. Hier worden de bonen gebrand, vermalen en tot pasta gemaakt. Chocolade is namelijk ‘simpelweg’ cacaoboter, suiker, proteïne, mineralen, calcium, magnesium, zout en ijzer. Dit leren we in het gratis museum en chocoladefabriek Jacques, waar je bij binnenkomst meteen een lekker vers chocoladekoekje krijgt. Het is hier mogelijk langs de productielijn te wandelen waar vier ton chocolade per uur langskomt en 1.920.000 repen per dag oplevert! Aan het eind van de route beland je in de winkel waar repen met 72% cacao worden verkocht. Lekker bitter dus!

Spa
Wij eindigen in de badstad en de stad van het paard: Spa. Bekend vanwege de waterbronnen en vandaar ook dat er diverse ontspanningsoorden te vinden zijn. Vooral de Thermes de Spa, waar je diverse heerlijke kuren kunt doen is populair. Maar eigenlijk is wandelen in de bosrijke omgeving, waar je hier en daar een bron tegenkomt, al ontspannend. In deze omgeving is ook veel te doen, van de watervallen van Coo tot paardrijden in het bos. Maar het is gerust niet alleen een stadje voor ouderen die de rust op zoeken. Cafeetjes waar heerlijke speciaal bieren worden geschonken zijn ook in overvloed te vinden. Net als restaurant, overigens. Wij eten ’s avonds in hartje centrum bij Le Relais zalige, verse asperges met gerookte zalm en we krijgen er een fles Spa water bij, logisch…
In de vroege zondagochtenduren zien we vanuit het hotelkamerraam dat er een rommelmarkt onder de metalen bogen van de Galerij Léopold II aan de gang is. Direct in de kleren dus en struinen maar… helaas komen we er dit keer geen antieke voorwerpen tegen ‘waar we al jaren naar zoeken’.

Fijnproevers-route
Met veel enthousiasme is het thema streekproducten ook in België zelf ontvangen. De bekende organisatie Logis de…, in dit geval Belgique, is hard aan de slag gegaan en stippelden de fijnproevers-routes uit. Met deze routes kun je zowel de charmante hotelletjes als de Logis-tafels waar heerlijk te genieten valt van de traditionele keuken ontdekken. Er zijn maar liefst zestien verschillende routes uitgestippeld dus de fijnproever of culinaire avonturier kan z’n hart ophalen.

Informatie via Belgisch Verkeersbureau voor de Wallonië en Brussel
www.belgie-toerisme.net

Op Zoover vind je 287 Appartementen, 265 Campings, 1850 Hotels, 1 , 2033 Vakantiehuizen, 73 Vakantieparken, 31 Aparthotels, 807 , 33 Bungalows, 126 Chalets, 1 Gasthof, 32 Hostels, 18 Kastelen, 14 Landhuizen, 1 Lodge, 41 Pensions en 142 Villas in België. Je kunt 432 vakantiefoto's van België bekijken op Zoover. Daarnaast kun je 2 video's van België zien op Zoover. West Vlaanderen is de meest geliefde vakantie regio in België. Klik voor overige regio’s op het kaartje of in de lijst eronder. Populaire bestemmingen voor een vakantie in België zijn Antwerpen, Brugge, Gent en Brussel. Kijk voor meer bestemmingen in de lijst hieronder of klik op het tabblad bestemmingen. Populaire dagjes uit in België zijn Plopsaland De Panne, Plopsa Coo en Watervallen van Coo.
Even geduld a.u.b.
Antwerpen (157)
Durbuy (124)
Gent (108)
Oostende (100)
La Roche - La Roche-en-Ardenne (97)
Bredene (95)
Award Winner (70)
Highly Recommended (125)
Recommended (194)
Type bestemming
Stedentrips in België (888)
Aan zee in België (702)
Type accommodatie
Appartementen in België (287)
Campings in België (265)
Hotels in België (1850)
Vakantiehuizen in België (2033)
Vakantieparken in België (73)
Aparthotels in België (31)
Bed and Breakfasts in België (807)
Bungalows in België (33)
Chalets in België (126)
Gasthof in België (1)
Hostels in België (32)
Kastelen in België (18)
Landhuizen in België (14)
Lodges in België (1)
Pensions in België (41)
Villas in België (142)
(Cruise)schepen in België (1)
Scoort goed op
Hoeveelheid ruimte (811)
Activiteiten (7)
Onderkomens (16)
Eetgelegenheden (70)
Staat van het sanitair (72)
Aantal sterren

5.755 Accommodaties België

1 2 3 4 5 6 7 8 9 volgende

9,2
80 beoordelingen
Je waant je in een warm bad.Stijlvol hotel op perfecte locatie voor citytrip.
9,4
206 beoordelingen
Hartelijk, warm en gezellig met een ideale liggingAls een warm bad!
8,0
48 beoordelingen
heerlijke vakantie gehadPrima huizen, maar het park is nog in opstartfase
7,7
48 beoordelingen
Heerlijk dichtbij de kustRedelijke caravans, maar ver van het strand
 1 2 3 4 5 6 7 8 9 volgende

Aanbiedingen

Last minute

Poll

Wat ga jij doen met Pasen?